Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Psykologi, grundkurs, 30 högskolepoäng | |||
Psychology, Basic Course, 30 Credits |
Kurskod: | PS707G | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området Tekniska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Psykologi | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Psykologi | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1N |
Inrättad: | 2016-12-22 | Senast ändrad: | 2018-10-01 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2019 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Delkurs 1, psykologins studieområden, 3 hp
Kunskap och förståelse
Studenten:
-definierar begreppet psykologi och beskriver kortfattat ämnets historiska rötter och dess nuvarande status som vetenskapligt ämne
- identifierar hur socioemotionella, kognitiva, och biologiska processer relaterar till varandra och till beteendemönster, via översiktlig kunskap om centrala teorier, begrepp och forskningsfynd inom psykologins centrala ämnesområden
Färdighet och förmåga
Studenten:
- granskar kritiskt centrala teorier inom psykologins studieområde
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten:
- reflekterar över hur olika biologiska and neurofysiologiska aspekter relaterar till socioemotionella och kognitiva processer och beteendemönster.
- reflekterar och diskuterar olika tillämpningar av teorier inom psykologi
Delkurs 2, Introduktion till vetenskaplig metod, 6 hp
Kunskap och förståelse
Studenten:
- beskriver de vanligaste sätten att utforma en empirisk undersökning samt hur valet av metod kopplas till frågeställning,
- tillämpar teoretisk och empirisk kunskap för att förklara psykologiska fenomen,
- söker litteratur och forskningsartiklar i databaser, t.ex. PsycInfo
- tillämpar APA-systemets formalia i ett skriftligt arbete,
- fördjupar sin kunskap inom ett valfritt ämne med relevans för utbildningen.
Färdighet och förmåga
Studenten:
- läser, förstår och värderar kvaliteten på en vetenskaplig studie rapporterad i en internationell/nationell tidskriftsartikel,
- formulerar en forskningsfråga och en hypotes,
- skriver en vetenskaplig text,
- visar förmåga att arbeta självständigt och i grupp, samt ger konstruktiv kritik till övriga gruppmedlemmar.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten:
visar förståelse för betydelsen av att basera kunskap på vetenskapliga grunder och kan särskilja vetenskapliga källor från andra informationskällor,
- visar ett professionellt förhållningssätt i skrift, i samarbete och i kommunikation med andra
Delkurs 3, introduktion till socialpsykologi och gruppsykologi, 9 hp
Kunskap och förståelse
Studenten:
- visar grundläggande kunskap om socialpsykologi genom att redogöra för teorier och begrepp som beskriver människans olika former av socialt tänkande, identitetsskapande och interaktion utifrån begrepp såsom attityd, attribution, social identitet, stereotyper, fördomar, socialt inflytande, konformitet och lydnad,
- visar grundläggande kunskap om gruppsykologi genom att redogöra för teorier och begrepp som beskriver gruppsykologiska fenomen såsom gruppens utveckling, beslutsfattande, konflikter, destruktivt grupptänkande ("groupthink"), normer och roller,
- visar grundläggande förståelse för kontextuella faktorer såsom kultur, etnicitet, genus, funktion, sexualitet och socioekonomisk status (mångfaldsperspektiv) och hur dessa påverkar individer, grupper samt socialpsykologisk forskning,
- visar grundläggande förståelse för i social- och gruppsykologin förekommande vetenskapliga metoder såsom experiment och observationsstudier.
Färdighet och förmåga
Studenten:
- diskuterar översiktligt socialpsykologiska förklaringsmodeller samt reflekterar över deras praktiska betydelse för individer och grupper,
- visar grundläggande förmåga att tillämpa ett mångfaldsperspektiv och med hjälp av detta perspektiv aktivt och kritiskt reflektera över metod, design och resultat i forsknings- och utvecklingsarbete,
- visar grundläggande förmåga att muntligt och skriftligt kommunicera och diskutera social- och gruppsykologisk kunskap,
- deltar aktivt i grupparbeten och seminariediskussioner,
- söker på en grundläggande nivå vetenskaplig information inom området social- och gruppsykologi.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten:
- visar ett professionellt förhållningsätt till medstudenter och lärare,
- visar förmåga att kommunicera och samarbeta i grupp,
- visar förståelse och ett adekvat förhållningssätt och hänsynstagande till mångfald och variation,
- analyserar och reflekterar kring den egna gruppens grupprocesser,
- reflekterar kring hur social- och gruppsykologisk kunskap kan användas kan tillämpas praktiskt.
Delkurs 4, inlärningspsykologi, 6 hp
Kunskap och förståelse
Studenten:
- definierar och beskriver ämnesområdet inlärningspsykologi,
- återger aktuella, centrala teoretiska inlärningspsykologiska förklaringsmodeller och beskriver hur dessa kan förklara olika observerade fenomen, samt identifierar eventuella brister hos dessa modeller,
- redogör översiktligt för hur inlärningspsykologiska principer kan användas för att påverka beteenden.
Färdighet och förmåga
Studenten:
- formulerar ett problem samt identifierar inlärningspsykologiska metoder för att förstå och åtgärda detta problem,
- genomför ett experiment och skriver en rapport som i stora drag följer vedertagna formella kriterier samt följer grundläggande krav på vetenskaplighet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- för muntliga kritiska diskussioner om andra studenters arbeten samt försvarar eget arbete.
Delkurs 5, utvecklingspsykologi: Barn- och ungdomstiden, 6 hp
Kunskap och förståelse:
Studenten:
- identifierar och beskriver grundläggande antaganden för utvecklingspsykologi,
- identifierar, beskriver och jämför centrala utvecklingsteorier som kan appliceras på spädbarns, barns och ungdomars utveckling,
- beskriver utförligt barns och ungdomars generella utveckling avseende psykologiska funktioner (t ex. perception, sensomotorik, kognitiva och socioemotionella förmågor, temperament/personlighet, kommunikation och språk),
- redogör för olika forskningsdesigner som används inom utvecklingspsykologisk forskning,
- identifierar utvecklingsproblem som är unika för utvecklingsåren från före födseln till och med ungdomstiden,
- använder grundläggande kunskap inom kvantitativ och kvalitativ forskningsmetodik för att bedöma studier inom det utvecklingspsykologiska området.
Färdighet och förmåga
Studenten:
- tillämpar olika utvecklingspsykologiska teorier för att förklara utveckling från före födseln till och med ungdomstiden,
- identifierar på vilket sätt barn och ungdomars utveckling är beroende av kontextuella faktorer såsom kultur, genus, etnicitet, och socioekonomisk status,
- ger exempel på utvecklingspsykologiska kunskapers betydelse för den framtida yrkesutövningen,
- tillämpar publikationsmanualen APAs formalia i skriven text.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten:
- tillämpar ett professionellt och vetenskapligt förhållningssätt.
Delkurs 1, psykologins studieområden
Denna delkurs syftar till att överskådligt presentera psykologin som vetenskap och ämnesområde. Innehållet är av introducerande karaktär och omfattar grundläggande områden inom psykologin t.ex. neuropsykologi, psykosocial utveckling, personlighetspsykologi och emotions- och motivationspsykologi.
Delkurs 2, Introduktion till vetenskaplig metod
Denna delkurs, som löper som en strimma parallellt med de andra kurserna under terminen, syftar till att ge en grundläggande introduktion till vetenskaplig metod. Delkursen innefattar vetenskaps- och kunskapsteoretiska perspektiv på forskning. Studenterna får söka, läsa och värdera vetenskaplig litteratur från vetenskapsområdet psykologi och formulera en forskningsfråga.
Delkurs 3, introduktion till social- och gruppsykologi
Denna delkurs presenterar vetenskapsområdena socialpsykologi och gruppsykologi, med möjligheter att tillämpa kunskaperna på den nuvarande studiegruppen. Innehållet i den första delen av delkursen fokuserar på människans olika former av socialt tänkande, identitetsskapande och interaktion och förklarar bland annat attityd, attribution, social identitet, stereotyper, fördomar, socialt inflytande, konformitet och lydnad. I den andra delen av delkursen lyfts gruppsykologiska fenomen såsom grupputveckling, beslutsfattande, konflikter, destruktivt grupptänkande ("groupthink"), normer och roller.
Delkurs 4, inlärningspsykologi
Denna delkurs fokuserar på teorier, grundläggande begrepp och forskning inom området samt presenterar specifika tillämpningar av inlärningspsykologi. Delkursen syftar till att förklara hur mänskligt beteende, tankar och känslor uppkommer och hur det vidmakthålls av t.ex. förstärkningsmekanismer. Kursens fokus riktas både mot vardagligt beteende och problembeteenden. I delkursen ingår teoretiska studier, laboration och praktisk övning.
Delkurs 5, utvecklingspsykologi: Barn- och ungdomstiden
Denna delkurs syftar till att studenten utvecklar kunskaper om utvecklingsmässiga förändringar under spädbarnstiden, barndomen och ungdomsåren utifrån ett livscykelperspektiv. Delkursen ger en översikt av förloppet av den fysiska, kognitiva och emotionella utvecklingen, samt barn och ungdomars sociala relationer till vårdnadshavare, jämnåriga, vänner och romantiska partners samt den sexuella utvecklingen och utvecklingsproblem (t.ex. depression, brottslighet, ätstörningar) och deras förklaringar.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, grupparbeten, laboration och basgruppsarbete. Delar av kursen kan komma att ges på engelska.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
HELKURSBETYG:
För godkänt på kursen krävs minst godkänt på alla examinerande moment. För väl godkänt på hela kursen krävs därutöver väl godkänt på minst 20 hp.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande behörighet.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Rätten till förnyat prov
- Den som blivit underkänd har rätt till omtentamen. I normalfallet erbjuds omtentamen viss tid efter ordinarie tentamen. Omtentamen efter vårterminens sista tentamenstillfälle och uppsamlingsprov inför höstterminen ges vid ett och samma provtillfälle innan höstterminens start.
- Om tidsgräns angivits för inlämning av hemtentamen/hemuppgift kommer för sent inlämnade svar ej att bedömas, utan ny tentamen/uppgift ges.
Övergångsbestämmelser
Kurs/delkurs som upphört eller väsentligt förändrats till sitt innehåll eller sin omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter att förändringen genomförts. Därefter sker tentamen enligt ny kursplan.
Referenslitteratur
Ytterligare litteratur i form av vetenskapliga artiklar kan tillkomma enligt lärares anvisningar.
Om en nyare utgåva av angivna böcker finns ersätts angiven litteratur med senaste utgåvan.