Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Psykologi, kandidatkurs, 30 högskolepoäng | |||
Psychology, Advanced Course, 30 Credits |
Kurskod: | PS709G | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området Tekniska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Psykologi | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Psykologi | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G2E |
Inrättad: | 2017-12-13 | Senast ändrad: | 2018-04-03 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Generella lärandemål
Efter genomförd kurs har studenten minst uppnått följande lärandemål:
1) sammanfattar och använder metodologisk kunskap, 2) tillämpar psykologiska analysmetoder, och 3) skriver och rapporterar på ett vetenskapligt sätt (enligt APA). Dessa färdigheter tillämpar studenten i uppsatsarbetet.
Specifika mål för respektive delkurs
Delkurs 1: Psykologisk forskningsmetod, 15 högskolepoäng
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Inom kunskap och förståelse:
- identifiera och beskriva forskningsmetoder som används inom psykologin.
- jämföra styrkor och svagheter av olika forskningsmetoder samt identifiera dem i vetenskapliga artiklar.
- identifiera och beskriva den logiska strukturen och det formella skrivsättet som används i psykologin vid vetenskapligt skrivande.
- sätta sig in i frågor som rör plagiering och fusk och hur detta kan undvikas vid vetenskapligt skrivande.
Inom värderingsförmåga och förhållningssätt:
- identifiera och beskriva olika etiska riktlinjer utifrån ett vetenskapligt förhållningsätt.
- tillämpa kritisk granskning av forskningsresultat.
Inom färdighet och förmåga:
- välja och tillämpa grundläggande analysmetoder till specifika frågeställningar.
- tillämpa grundläggande parametriska analysmetoder i SPSS och tolka dess resultat både verbalt och skriftligt.
- värdera och diskutera generaliserbarhet och olika typer av urvalsmetoder såsom sannolikhetsurval, icke-sannolikhetsurval, samt fallstudier.
- använda begreppen validitet och reliabilitet på ett vetenskapligt och kritiskt sätt.
- identifiera och tillämpa tekniker som förbättrar klarheten vid vetenskapligt skrivande.
- visa ett professionellt förhållningssätt i både tal och skrift.
Delkurs 2: Självständigt uppsatsarbete, 15 högskolepoäng
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Inom kunskap och förståelse:
- formulera ett vetenskapligt syfte och frågeställning.
- välja och tillämpa den bäst lämpade forskningsmetod för att besvara forskningsfrågan.
- avgränsa, utforma, och planera en mindre forskningsuppgift med relevans för nationell och internationell teori och empiri.
Inom värderingsförmåga och förhållningssätt:
- författa en vetenskaplig uppsats med relevant problemformulering, psykologisk metod, analysförfarande och vetenskapligt språk.
- sätta tolkningen av resultaten i relation till tidigare empiri och teori.
- diskutera svagheter och styrkor med vald design och analysmetod.
- beskriva vad den egna undersökningen tillför forskningsområdet samt ge förslag på relevanta frågor för fortsatt forskning.
Inom färdighet och förmåga:
- försvara uppsatsen vid ventilering samt genomföra en opposition på en annan uppsats.
- delta aktivt och självständigt med kommentarer i seminariediskussionerna.
Delkurs 1: Psykologisk forskningsmetod, 15 högskolepoäng
(Scientific writing and research methods in Psychology, 15 credits)
Följande moment ingår:
Att träna sig i att skriva på ett vetenskapligt sätt: Rapportskrivning enligt riktlinjer från American Psychological Association, 3 hp (Provkod 0100).
Repetition och fördjupning i design och kvantitativ metod. Introduktion till kvalitativ metod, 3 hp (Provkod 0200).
Psykologiska bearbetnings- och analysmetoder, 6 hp (Provkod 0300).
Att lära sig utföra de analysmetoder man lär sig i bearbetnings- och analysmetoddelen i Statistical Package for the Social Sciences (SPSS), 3 hp (Provkod 0400).
Delkurs 2: Självständigt uppsatsarbete, 15 högskolepoäng
(Thesis, 15 credits)
Uppsatsarbetet innebär dels att under handledning genomföra en självständig forskningsuppgift inom ett avgränsat problemområde, dels att försvara det självständiga arbetet och opponera på ett annat arbete samt att delta i två ytterligare ventileringar. Individuellt uppsatsarbete endast efter dispens från kursansvarig.
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier och handledning. Obligatoriskt deltagande vid ett antal seminarier. Obligatoriska redovisningar av skriftliga och/eller muntliga grupparbeten förekommer.
Hela eller delar av kursen kan komma att ges på engelska.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg på hel kurs
För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs minst Godkänd på samtliga 4 delmoment i delkurs 1 samt betyget Väl godkänd på delkurs 2.
För betyget G på hela kursen krävs betyget G i samtliga examinationer och att alla obligatoriska moment genomförts.
Betyget U innebär att en eller flera examinationer bedömts med U och/eller att alla obligatoriska moment ej genomförts.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Psykologi, grundkurs, 30 högskolepoäng och 18 högskolepoäng från Psykologi, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Skriftliga tentamina
Betygsättning sker med något av betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. För Godkänd måste studenten visa att kursens lärandemål har uppnåtts.
PM och seminarier
Betygsättning sker med något av betygen Godkänd eller Underkänd. För Godkänd måste studenten visa att momentets lärandemål har uppnåtts.
Uppsats
Betygsättning sker med något av betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. För Godkänd måste studenten visa att kursens lärandemål har uppnåtts.
Hantering av uppsats/självständigt arbete
- studenten lämnar in ifylld blankett för medgivande av publicering i Diva till utsedd examinator vid slutseminarium.
- studenten förväntas skicka in den slutgiltiga versionen av sitt arbete i PDF-format till utsedd person/examinator.
Rätten till förnyat prov:
- Den som blivit underkänd har rätt till omtentamen. I normalfallet erbjuds omtentamen viss tid efter ordinarie tentamen. Omtentamen efter vårterminens sista tentamenstillfälle och uppsamlingsprov inför höstterminen ges vid ett och samma provtillfälle innan höstterminens start.
- Om tidsgräns angivits för inlämning av hemtentamen/hemuppgift kommer för sent inlämnade svar ej att bedömas, utan ny tentamen/uppgift ges.
Övergångsbestämmelser
Kurs/delkurs som upphört eller väsentligt förändrats till sitt innehåll eller sin omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter att förändringen genomförts. Därefter sker tentamen enligt ny kursplan.
Obligatorisk litteratur
Delkurs 1:
Artiklar och annat material, ca 50 sidor kan tillkomma som obligatorisk litteratur.
Delkurs 2:
Litteratur väljs av studenten i samråd med handledaren och i relation till uppsatsens syfte och frågeställningar.
Om en senare upplaga av litteraturen, än vad som anges ovan finns, läses denna.
Subcourse 1:
About 50 pages may be added to the obligatory literature above in the form of scientific articles or documents.
Subcourse 2:
The literature for the thesis is chosen by the student through discussion with the supervisor. The literature should be adequate for the purpose of the thesis.