Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2018 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Kommunikativt ledarskap I, 30 högskolepoäng
Communication and Leadership I, 30 Credits


Kurskod: RE004G Utbildningsområde: Humanistiska området
Huvudområde: Retorik Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Retorik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2015-01-15 Senast ändrad: 2015-10-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2016 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs
- visa grundläggande kunskap om management, ledarskap och organisation,
- med hjälp av olika teorier kunna beskriva och förstå management, ledarskap och organisation,
- kunna redogöra för grundläggande retoriska begrepp kopplade till det kommunikativa ledarskapet,
- visa förståelse för hur kommunikation och ledarskap interagerar,
- visa förståelse för hur tvärkulturell kommunikation fungerar, och
- visa kunskap om och förmåga att redogöra för grundläggande begrepp inom området för tvärkulturell retorik.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- med hjälp av management-, ledarskaps- och organisationsteorier beskriva, analysera och kritiskt förhålla sig till en organisations syfte, styrning och uppbyggnad,
- analysera retoriska budskap i olika kulturer, kontexter och medier,
- identifiera och illustrera begreppet ledarskap utifrån retoriska perspektiv,
- identifiera retoriska problem kopplade till utövande av ledarskap och föreslå kommunikativa lösningar,
- framföra övertygande budskap anpassade till olika retoriska situationer, och
- beskriva och argumentera för en egen ledarstil och dess användning av retoriska kompetenser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
- kritiskt diskutera management utifrån ett kommunikativt perspektiv,
- kritiskt diskutera ledarrollen utifrån såväl ett ledarskapsteoretiskt som retoriskt perspektiv,
- kritiskt granska ledarrollen utifrån såväl ett genusperspektiv som etiskt förhållningssätt, och
- reflektera över olika perspektiv på tvärkulturell kommunikation.


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1
Att leda en organisation, 13,5 högskolepoäng
Delkursen syftar till att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskap om management, ledarskap och organisationer. I detta ingår även att förstå betydelsen av kommunikation i olika organisatoriska processer, t.ex. intern och extern kommunikation samt förändringskommunikation. I delkursen ingår praktiska övningar samt en tvåveckors fältstudie vars syfte är att studera hur en organisation styrs och leds.

Delkurs 2
Ledarskap i olika perspektiv, 6 högskolepoäng
Delkursen syftar till att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskap om ledarskap och ledarskapsteorier. Vidare berörs relationen mellan retorik, ledarskap och i viss mån ledarskapsutövning. I delkursen diskuteras också ledarskap i relation till bl.a. etik och genus.

Delkurs 3
Tvärkulturell retorik, 6 högskolepoäng
Delkursen ger en introduktion till kulturteori och syftar till att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskap om tvärkulturell retorik. Fokus ligger på hur kultur skapas och utvecklas, vilket även inbegriper förståelse av den egna kulturen, och de konsekvenser detta får i olika retoriska situationer.

Delkurs 4
Fördjupad tillämpning, 4,5 högskolepoäng
Delkursen syftar dels till att i samarbete med andra studenter lösa ett retoriskt problem och presentera en lämplig lösning, dels att individuellt identifiera och kommunicera en egen ledarstil och dess retoriska kompetenser. I uppgifterna ingår att tillämpa och fördjupa för kursen relevanta perspektiv.

Delkursernas ordning kan komma att ändras.


Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier, enskilda övningar, gruppövningar och handledning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Att leda en organisation I, 4 högskolepoäng. (Provkod: 1011)
Salstentamen. (Delkurs 1)
Att leda en organisation II, 8 högskolepoäng. (Provkod: 1012)
Skriftliga och muntliga inlämningsuppgifter och redovisningar. (Delkurs 1)
Att leda en organisation III, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 1013)
Muntliga redovisningar. (Delkurs 1)
Att leda en organisation IV (Provkod: 1014)
Deltagande i obligatoriska moment i form av seminarier och övningar. (Delkurs 1)
Ledarskap i olika perspektiv I, 6 högskolepoäng. (Provkod: 1015)
Skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar. (Delkurs 2)
Ledarskap i olika perspektiv II (Provkod: 1016)
Deltagande i obligatoriska moment i form av seminarier och övningar. (Delkurs 2)
Tvärkulturell retorik I, 3 högskolepoäng. (Provkod: 1017)
Salstentamen. (Delkurs 3)
Tvärkulturell retorik II, 3 högskolepoäng. (Provkod: 1018)
Skriftliga och muntliga redovisningar. (Delkurs 3)
Tvärkulturell retorik III (Provkod: 1019)
Deltagande i obligatoriska moment i form av seminarier och övningar. (Delkurs 3)
Fördjupad tillämpning I, 4,5 högskolepoäng. (Provkod: 1020)
Skriftliga och muntliga redovisningar. (Delkurs 4)
Fördjupad tillämpning II (Provkod: 1021)
Deltagande i obligatoriska moment i form av seminarier och övningar. (Delkurs 4)

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska fullgöra momentet vid ett senare kurstillfälle.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Att leda en organisation I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Att leda en organisation II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Att leda en organisation III
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Att leda en organisation IV
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Ledarskap i olika perspektiv I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Ledarskap i olika perspektiv II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Tvärkulturell retorik I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Tvärkulturell retorik II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Tvärkulturell retorik III
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Fördjupad tillämpning I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Fördjupad tillämpning II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).


Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22 högskolepoäng.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

22,5 högskolepoäng från Retorik, grundkurs, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Bolman, Lee G. & Deal, Terrence (senaste upplagan)
Nya perspektiv på organisation och ledarskap
Lund: Studentlitteratur
Ekström, Mats (2010)
Etnografiska observationer i Ekström, Mats & Larsson, Lars-Åke (red.) Metoder i kommunikationsvetenskap
Lund: Studentlitteratur
Johansson, Catrin & Heide, Mats (red) (2008)
Kommunikation i förändringsprocesser
Malmö: Liber
Larsson, Larsåke (2010)
Intervjuer i Ekström, Mats & Larsson, Lars-Åke (red.) Metoder i kommunikationsvetenskap
Lund: Studentlitteratur

Delkurs 1: Referenslitteratur
Hellspong, Lennart (tredje upplagan eller senare) (2011)
Konsten att tala. Handbok i praktisk retorik
Lund: Studentlitteratur
Lindqvist Grinde, Janne (första upplagan eller senare) (2008)
Klassisk retorik för vår tid
Lund: Studentlitteratur

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Andersson Lid, Lena (2009)
Ledarskapande retorik
Stockholm:EFI
Nilsson, Björn (2005)
Samspel i grupp
Lund: Studentlitteratur
Northouse, Peter F (senaste upplagan)
Leadership -Theory and Practice
Thousand Oaks: Sage Publication

Delkurs 2: Referenslitteratur
Hellspong, Lennart (tredje upplagan eller senare) (2011)
Konsten att tala. Handbok i praktisk retorik
Lund: Studentlitteratur
Lindqvist Grinde, Janne (första upplagan eller senare) (2008)
Klassisk retorik för vår tid
Lund: Studentlitteratur

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Ehn, Billy, Frykman Jonas & Löfgren, Orvar (1993)
Försvenskningen av Sverige - det nationellas förvandlingar
Stockholm: Natur och kultur
Nisbett, Richard E (2003)
The geography of thought. How Asians and Westerners think differently and why
New York: Free Press
Stier, Jonas (2009)
Kulturmöten. En introduktion till interkulturella studier
Lund: Studentlitteratur
Trompenaars, Fons & Hampden -Turner, Charles (andra upplagan eller senare) (2012)
Riding the Waves of Culture. Understanding cultural diversity in Business
London: Nicholas Brealey Publishing

Delkurs 3: Referenslitteratur
Beckman, Christine & Forsling, Jenny (2009)
Från kulturkrockar till kulturmöten
Malmö: Liber AB
Beckman, Christine och Forsling, Jenny (2009)
Från kulturkrockar till kulturmöten
Malmö: Liber AB
Herlitz, Gillis (2001)
Kulturgrammatik. Hur du ökar din förmåga att umgås med människor från andra kulturer
Uppsala: Uppsala Publishing House, (extensiv läsning)
Moberg Pia & Cederholm Karin (2009)
Etikett och kommunikation i Japan
Uppsala: Uppsala Publishing House

Delkurs 4: Referenslitteratur
Beckman, Christine & Forsling, Jenny (2009)
Från kulturkrockar till kulturmöten
Malmö: Liber AB
Hellspong, Lennart (tredje upplagan eller senare) (2011)
Konsten att tala. Handbok i praktisk retorik
Lund: Studentlitteratur
Herlitz, Gillis (2001)
Kulturgrammatik. Hur du ökar din förmåga att umgås med människor från andra kulturer
Uppsala: Uppsala Publishing House
Lindqvist Grinde, Janne (första upplagan eller senare) (2008)
Klassisk retorik för vår tid
Lund: Studentlitteratur
Moberg Pia & Cederholm Karin (2009)
Etikett och kommunikation i Japan
Uppsala: Uppsala Publishing House


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Delkurs 1: Litteratur om 300 sidor tillkommer.
Delkurs 2: Litteratur om 150 sidor tillkommer.
Delkurs 3: Litteratur om 150 sidor tillkommer. Dessutom läses en skönlitteratur bok som behandlar kulturproblematik.
Under delkurs 4 används även den litteratur som ingår i delkurserna 1, 2 och 3.


Se denna kursplan som PDF