Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Kommunikativt ledarskap II, 30 högskolepoäng | |||
Communication and Leadership II, 30 Credits |
Kurskod: | RE005G | Utbildningsområde: | Humanistiska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Retorik | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Retorik | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | GXX |
Inrättad: | 2015-01-15 | Senast ändrad: | 2017-03-28 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2017 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs
- ha fördjupad förståelse om hur ledarskap och kommunikation interagerar,
- kunna med hjälp av olika kommunikationsteoretiska perspektiv beskriva och förstå ledarskap och ledarskapsutövning som dialogisk praktik, och
- ha kunskap om ledarskap och ledarskapsutövning i specifika kommunikativa sammanhang som exempelvis coachning, konflikt, förhandling, kris och risk samt projektledning.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- med hjälp av olika kommunikationsteoretiska perspektiv beskriva, analysera och kritiskt förhålla sig till olika retoriska situationer där ledarskap och ledarskapsutövning förväntas,
-identifiera retoriska problem kopplade till ledarskapssituationer och föreslå kommunikativa lösningar, och
- kunna tillämpa olika kommunikativa strategier för att hantera olika retoriska situationer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- kritiskt diskutera ledarskap och ledarskapsutövning utifrån ett dialogiskt perspektiv,
- kritiskt diskutera val av kommunikativa strategier utifrån relevanta kommunikationsteoretiska perspektiv, och
- kritiskt granska och värdera ledarrollen och ledarskapsutövning utifrån såväl ett genusperspektiv som etiskt förhållningssätt.
Delkurs 1
Ledarskap som dialogisk praktik, 13,5 högskolepoäng
Delkursen syftar till att studenten ska tillägna sig kunskap om dels ledarskap och ledarskapsutövning som dialogisk praktik, dels om ledarskap, ledarskapsutövning och kommunikativa problemlösningar i olika retoriska situationer, t.ex. coachning, förhandling och konflikthantering.
Delkurs 2
Fältstudie, 4,5 högskolepoäng
I delkursen ingår att förbereda, genomföra och avrapportera en tvåveckors fältstudie. Syftet med fältstudien är att utifrån ett dialogiskt perspektiv studera ledarskap och ledarskapsutövning i praktiken.
Delkurs 3
Kris och risk, 6 högskolepoäng
Delkursens mål är att ge kunskap om kris- och riskhantering utifrån ett retoriskt perspektiv på ledarskap och kommunikation. Syftet är att studenten ska nå fördjupad förståelse för specifika utmaningar i ledarskapsutövning vid beslut under osäkerhet. Kris- och riskkommunikation sätts i relation till retorisk situation, med särskild fokus på riskkommunikation som dialogisk praktik samt krisförloppets argumentationsfaser.
Delkurs 4
Projektledning, 6 högskolepoäng
Delkursen syftar till att studenten ska tillägna sig grundkunskaper om projektledning, om ledarskap i projekt, om hur man leder och motiverar medarbetare i projekt genom kommunikativt ledarskap. Kursen syftar också till att ge en grundläggande kännedom om situationsanpassat projektledarskap och till att skapa insikter kring det egna sättet att leda.
Delkursernas ordning kan komma att ändras.
Undervisningen kan ske genom föreläsningar, seminarier, enskilda övningar, gruppövningar och handledning.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 21 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Retorik, grundkurs, 30 högskolepoäng och Kommunikativt ledarskap I, 15 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.
Referenslitteratur
Tillägg och kommentarer till litteraturlistan
På delkurs 1 tillkommer artiklar ca 200 sidor.
Delkurs 3: Beställ Vigsø, Orla (2015) via www.samfundslitteratur.dk.
På delkurs 4 tillkommer det litteratur om ca 200 sidor.
Litteratur markerad med * distribueras via Blackboard/kan köpas på Repro.