Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Kommunikativt ledarskap II, 30 högskolepoäng
Communication and Leadership II, 30 Credits


Kurskod: RE005G Utbildningsområde: Humanistiska området
Huvudområde: Retorik Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Retorik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2015-01-15 Senast ändrad: 2017-03-28
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2017 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs
- ha fördjupad förståelse om hur ledarskap och kommunikation interagerar,
- kunna med hjälp av olika kommunikationsteoretiska perspektiv beskriva och förstå ledarskap och ledarskapsutövning som dialogisk praktik, och
- ha kunskap om ledarskap och ledarskapsutövning i specifika kommunikativa sammanhang som exempelvis coachning, konflikt, förhandling, kris och risk samt projektledning.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- med hjälp av olika kommunikationsteoretiska perspektiv beskriva, analysera och kritiskt förhålla sig till olika retoriska situationer där ledarskap och ledarskapsutövning förväntas,
-identifiera retoriska problem kopplade till ledarskapssituationer och föreslå kommunikativa lösningar, och
- kunna tillämpa olika kommunikativa strategier för att hantera olika retoriska situationer.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- kritiskt diskutera ledarskap och ledarskapsutövning utifrån ett dialogiskt perspektiv,
- kritiskt diskutera val av kommunikativa strategier utifrån relevanta kommunikationsteoretiska perspektiv, och
- kritiskt granska och värdera ledarrollen och ledarskapsutövning utifrån såväl ett genusperspektiv som etiskt förhållningssätt.


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1
Ledarskap som dialogisk praktik, 13,5 högskolepoäng
Delkursen syftar till att studenten ska tillägna sig kunskap om dels ledarskap och ledarskapsutövning som dialogisk praktik, dels om ledarskap, ledarskapsutövning och kommunikativa problemlösningar i olika retoriska situationer, t.ex. coachning, förhandling och konflikthantering.

Delkurs 2
Fältstudie, 4,5 högskolepoäng
I delkursen ingår att förbereda, genomföra och avrapportera en tvåveckors fältstudie. Syftet med fältstudien är att utifrån ett dialogiskt perspektiv studera ledarskap och ledarskapsutövning i praktiken.

Delkurs 3
Kris och risk, 6 högskolepoäng
Delkursens mål är att ge kunskap om kris- och riskhantering utifrån ett retoriskt perspektiv på ledarskap och kommunikation. Syftet är att studenten ska nå fördjupad förståelse för specifika utmaningar i ledarskapsutövning vid beslut under osäkerhet. Kris- och riskkommunikation sätts i relation till retorisk situation, med särskild fokus på riskkommunikation som dialogisk praktik samt krisförloppets argumentationsfaser.

Delkurs 4
Projektledning, 6 högskolepoäng
Delkursen syftar till att studenten ska tillägna sig grundkunskaper om projektledning, om ledarskap i projekt, om hur man leder och motiverar medarbetare i projekt genom kommunikativt ledarskap. Kursen syftar också till att ge en grundläggande kännedom om situationsanpassat projektledarskap och till att skapa insikter kring det egna sättet att leda.

Delkursernas ordning kan komma att ändras.


Studieformer

Undervisningen kan ske genom föreläsningar, seminarier, enskilda övningar, gruppövningar och handledning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Konstruktion av ledarskap - analysuppgift I, 4,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Individuell skriftlig inlämningsuppgift. (Delkurs 1)
Konstruktion av ledarskap - analysuppgift II (Provkod: 0101)
Obligatoriska moment i form av deltagande i praktiska övningar. (Delkurs 1)
Coachning - fördjupningsuppgift I, 4,5 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Gruppvisa muntliga och skriftliga inlämningsuppgifter samt redovisningar. (Delkurs 1)
Coachning - fördjupningsuppgift II (Provkod: 0201)
Obligatoriska moment i form av deltagande i praktiska övningar. (Delkurs 1)
Förhandling och medling - reflektionsuppgift, 4,5 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Individuell skriftlig inlämningsuppgift. (Delkurs 1)
Fältstudierapport, 4,5 högskolepoäng. (Provkod: 0400)
Individuella skriftliga och muntliga inlämningsuppgifter samt redovisningar. (Delkurs 2)
Kris- och riskretorik II, 6 högskolepoäng. (Provkod: 0900)
Hemtentamen. (Delkurs 3)
Kris- och riskretorik I (Provkod: 0800)
Deltagande i obligatoriska moment i form av seminarier och övningar. (Delkurs 3)
Projektledning I, 6 högskolepoäng. (Provkod: 1000)
Individuell skriftlig inlämningsuppgift. (Delkurs 4)
Projektledning II (Provkod: 1001)
Deltagande i obligatoriska moment i form av praktiska övningar. (Delkurs 4)

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Konstruktion av ledarskap - analysuppgift I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Konstruktion av ledarskap - analysuppgift II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Coachning - fördjupningsuppgift I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Coachning - fördjupningsuppgift II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Förhandling och medling - reflektionsuppgift
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Fältstudierapport
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Kris- och riskretorik II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Kris- och riskretorik I
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Projektledning I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Projektledning II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).


Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 21 högskolepoäng.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Retorik, grundkurs, 30 högskolepoäng och Kommunikativt ledarskap I, 15 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur

Northouse, Peter (senaste upplagan)
Leadership -Theory and Practice
Thousand Oaks: Sage Publication, (Delkurs 1 och 2)

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Berg, Morten Emil (2007)
Coaching-att hjälpa ledare och medarbetare att lyckas
Lund:Studentlitteratur
Clifton, Jonathan (2006)
A conversation analytical approach to business communication. The case of leadership
Journal of Business Communication, Volume 43, Number 3, July 2006, *
Ekström, Mats & Moberg, Ulla (2008)
Samtalsanalys (CA) i mediestudier. I Ekström, Mats (red.) Mediernas språk
Malmö: Liber
Foss, K. Sonja & Griffin, L. Cindy (1995)
Beyond persuasion: a proposal for an invitational rhetoric
Communication Monographs, vol. 62, March 1995, *
Hellspong, Lennart (2008)
Förhandlingens retorik. Samtalskonst för arbete, skola och samhälle
Lund:Studentlitteratur
Hilmarsson, TH Hilmar (senaste upplagan)
Samtalet med känslomässig intelligens. En handledning i konsten att samtala
Lund: Studentlitteratur
Jordan, Thomas (2015)
Konflikter i arbetslivet. Förstå, hantera, förändra
Malmö: Gleerups, (valda delar)
Norman, Jan & Öhman, Lina (2011)
Medling och andra former av konflikthantering
Uppsala: IUSTUS förlag
Putnam, L. Linda (2010)
Communication as changing the communication game
Journal of Applied Communication Research, Nov 2010, Vol. 38 Issue 4, *

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Ekström, Mats (2010)
Etnografiska observationer. I Ekström, Mats & Larsson, Larsåke (red.) Metoder i kommunikationsvetenskap
Lund: Studentlitteratur
Larsson, Larsåke (2010)
Intervjuer. I Ekström, Mats & Larsson, Larsåke (red.) Metoder i kommunikationsvetenskap
Lund: Studentlitteratur

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Boin, Arjen, Hart, Paul T, Stern, Eric K & Sundelius, Bengt (2005)
The politics of crisis management: public leadership under pressure
Cambridge: Cambridge University Press, (valda delar), *
Jørgensen, Charlotte och Onsberg, Merete; översatt och bearbetad av Orla Vigsö (2008)
Praktisk argumentation: grundbok i retorisk argumentation
Åstorp: Retorikförlaget, (valda delar)
Mral, Brigitte & Vigsø, Orla (2014)
Efter Fukushima-katastrofen. Kriskommunikation och mediebevakning i Sverige och Tyskland
Stockholm: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), *
Mral, Brigitte & Vigsø, Orla (2013)
Krisretorik. Retoriska aspekter på kriskommunikation
Åstorp: Retorikförlaget, *
Vigsø, Orla (2015)
Krisekommunikation
Frederiksberg: Samfundslitteratur

Delkurs 4: Obligatorisk litteratur
Hallin, Anette & Karrblom, Gustavsson, Tina (2015)
Projektledning
Stockholm: Liber
Ljung, Lennart & Jansson, Tomas (2011)
Individer, grupper och ledarskap i projekt
Lund: Studentlitteratur
Wheelan, Susan A. (2013)
Att skapa effektiva team: en handledning för ledare och medlemmar
Lund: Studentlitteratur


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

På delkurs 1 tillkommer artiklar ca 200 sidor.
Delkurs 3: Beställ Vigsø, Orla (2015) via www.samfundslitteratur.dk.
På delkurs 4 tillkommer det litteratur om ca 200 sidor.

Litteratur markerad med * distribueras via Blackboard/kan köpas på Repro.


Se denna kursplan som PDF