Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2014 [Visa] |
![]() Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Retorik A, 30 högskolepoäng | |||
Rhetoric, Basic Course, 30 Credits |
Kurskod: | RE1001 | Utbildningsområde: | Humanistiska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Retorik | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Retorik | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1N |
Inrättad: | 2006-11-28 | Senast ändrad: | 2010-03-26 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2010 | Beslutad av: | Akademichef |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande skall efter avslutad kurs
- ha grundläggande förståelse för retorikens syn på kommunikation
- kunna förklara retorikens grundläggande begrepp
- känna till retorikens olika uttrycksformer och genrer
- förstå hur synen på retorik har ändrats genom historien
- känna till grunderna inom argumentation
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- tolka, analysera, jämföra och kritiskt granska olika retoriska objekt
- föra fram och variera sitt budskap, muntligt och skriftligt, i olika retoriska genrer
- argumentera för en ståndpunkt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall den studerande ha förmåga att
- reflektera över bruk och missbruk av retorik
- förstå värdet av perspektivbyten i kommunikation med avseende på kultur, genus och miljö
- reflektera över sambandet mellan retorik och demokrati
Delkurs 1. Retorikens grunder I, 7,5 högskolepoäng (Introduction to Rhetoric, 7,5 higher education credits)
Delkursen innehåller en genomgång av den klassiska retorikens grundbegrepp: retorikens delar, talets delar, retorikens tre genrer och tre tillitsgrunder. Teori och praktik vävs ihop så att studenterna teoretiskt reflekterar över sina muntliga och skriftliga framträdanden. Råd vid talängslan ges.
Delkurs 2. Retorikens grunder II, 7,5 högskolepoäng (Varieties of rhetorical expression, 7,5 higher education credits)
Delkursen fortsätter genomgången av retorikens delar, talets delar, retorikens tre genrer och tre tillitsgrunder. Kursen introducerar moderna retoriska teorier. Frågor om ickeverbal kommunikation och manlig/kvinnlig kommunikation diskuteras fortlöpande, liksom frågor rörande retorikens etiska och demokratiska potential. Studenterna tränas att uttrycka sig i olika genrer.
Delkurs 3. Argumentation och debatt, 7,5 högskolepoäng (Argumentation and Debate, 7,5 higher education credits)
Delkursen utgår från moderna retoriska argumentationsteorier och deras tillämpning i konkreta situationer. Retorikens roll inom politiken, reklamen och massmedierna diskuteras. I anslutning till detta analyseras argumentationen i konkreta retoriska situationer. Studenterna ges möjlighet att träna på argumentation i såväl skriftliga som muntliga övningar. I kursen ingår debattövning.
Delkurs 4. Analys och uppsats, 7,5 högskolepoäng (Rhetorical Criticism, 7,5 higher education credits)
Delkursen introducerar de olika momenten inom retorikanalys och uppsatsskrivande.
Delkursen avslutas med en kortare vetenskaplig uppsats.
Undervisningen bedrivs på samtliga delkurser genom föreläsningar, seminarier, gruppredovisningar och individuella muntliga och skriftliga redovisningar. Närvaro är obligatorisk vid seminarier och redovisningar. Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska göra om momentet vid ett senare tillfälle.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Om inte annat är föreskrivet i kursplanen ska, enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen [HF], betyg sättas på en genomgången kurs. Betyget skall bestämmas av en av högskolan särskilt utsedd lärare (examinator).
Som betyg ska, enligt 6 kap. 19 § [HF], användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd, om inte högskolan föreskriver annat betygssystem.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande behörighet.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Betyg på hel kurs:
- För att få betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst tre delkurser.
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.
Övergångsbestämmelser
-
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Delkurs 1. Artiklar eller texter om ca. 100 sidor tillkommer enligt lärares anvisningar.
Delkurs 2. Artiklar eller texter om ca. 100 sidor tillkommer enligt lärares anvisningar.
Delkurs 3. Artiklar eller texter om ca. 100 sidor tillkommer enligt lärares anvisningar.
Delkurs 4. Litteratur om ca. 200 sidor avseende uppsatsförfarandet tillkommer och väljs i samråd med handledaren.