Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2012 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Kommunikativt ledarskap A1, 15 högskolepoäng
The Communicating Leader 1, Basic Course, 15 Credits


Kurskod: RE1005 Utbildningsområde: Humanistiska området
Huvudområde: Retorik Högskolepoäng: 15
    Ämnesgrupp (SCB): Retorik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2007-11-01 Senast ändrad: 2011-02-16
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2011 Beslutad av: Akademichef


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande skall efter avslutad kurs
-ha grundläggande kunskap om management, ledarskap och organisation
-kunna med hjälp av olika teorier beskriva och förstå management, ledarskap och organisation
-kunna redogöra för grundläggande retoriska begrepp kopplade till det kommunikativa ledarskapet
-ha förståelse för hur kommunikation och ledarskap interagerar

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
-med hjälp av management-, ledarskaps- och organisationsteorier beskriva, analysera och kritiskt förhålla sig till en organisations syfte, styrning och uppbyggnad
-identifiera och illustrera begreppet ledarskap utifrån olika retoriska perspektiv
-identifiera retoriska problem kopplade till utövande av ledarskap och föreslå kommunikativa lösningar
-beskriva och argumentera för en egen ledarstil och dess användning av retoriska kompetenser

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande också kunna
-kritiskt diskutera management utifrån ett kommunikativt perspektiv
-kritiskt diskutera ledarrollen utifrån såväl ett ledarskapsteoretiskt som retoriskt perspektiv
-kritiskt granska och värdera ledarrollen utifrån såväl ett genusperspektiv om etiskt förhållningssätt


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkursen syftar till att studenten ska tillägna sig kunskap dels om management, ledarskap och organisationer, dels om relationen mellan retorik, ledarskap och i viss mån ledarskapsutövning. Under det retoriska temat diskuteras det retoriska ledarskapet i sig och i relation till bl.a. situation, etik och genus. I kursen ingår en tvåveckors fältstudie vars syfte är att närmare studera en organisation, samt praktiska ledarskapsövningar .


Studieformer

Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier, enskilda övningar, gruppövningar och handledning. Seminarier och övningar kräver obligatorisk närvaro. Vid frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska göra om momentet vid ett senare kurstillfälle.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

OrganisationsPM, 8 högskolepoäng. (Provkod: 0800)
Examination sker genom enskilda skriftliga och muntliga inlämningsuppgifter och redovisningar
Ledarskapsteoretisk analysuppgift, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0900)
Examination sker genom gruppvis skriftliga inlämningsuppgifter och redovisningar
Ledarstil och retoriska kompetenser - ett PM, 5 högskolepoäng. (Provkod: 1000)
Examination sker genom enskilda skriftliga och muntliga inlämningsuppgifter och redovisningar

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

OrganisationsPM
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Ledarskapsteoretisk analysuppgift
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Ledarstil och retoriska kompetenser - ett PM
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Retorik A, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinatonen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.


Övergångsbestämmelser

-


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Andersson Lid, Lena (2009)
Ledarskapande retorik
EFI, Stockholm, 100 sidor
Bolman, Lee G. o Deal, Terrence E (2003)
Nya perspektiv på organisation och ledarskap
Lund: Studentlitteratur, 555 sidor
Ekström, Mats (2010)
Etnografiska observationer i Ekström, Mats o Larsson, Larsåke (red.) Metoder i kommunikationsvetenskap
Lund: Studentlitteratur, 28 sidor
Larsson, Larsåke (2010)
Intervjuer i Ekström, Mats o Larsson, Larsåke (red.) Metoder i kommunikationsvetenskap
Lund: Studentlitteratur, 34 sidor
Müllern, Tomas o Stein, Johan (1999)
Övertygande ledarskap - om retorik vid strategiska förändringar
Lund: Studentlitteratur, 212 sidor
Northouse, Peter F (2010)
Leadership -Theory and Practice (fifth edition)
Thousand Oaks: Sage Publication, 435 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Litteratur om 100 sidor tillkommer.


Se denna kursplan som PDF