Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2012 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Tvärkulturell retorik A1, 15 högskolepoäng
Intercultural Rhetoric 1, Basic Course, 15 Credits


Kurskod: RE1006 Utbildningsområde: Humanistiska området
Huvudområde: Retorik Högskolepoäng: 15
    Ämnesgrupp (SCB): Retorik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2007-11-01 Senast ändrad: 2010-09-23
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2011 Beslutad av: Akademichef


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande skall efter avslutad kurs
- ha förståelse för hur tvärkulturell kommunikation fungerar
- kunna redogöra för grundläggande begrepp inom området för tvärkulturell retorik

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- kunna analysera retoriska budskap i olika kulturer, kontexter och medier
- kunna framföra övertygande budskap anpassade till interkulturella miljöer
- kunna använda informations- och kommunikationsteknologi i samarbete över kulturgränser

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall den studerande ha förmåga att
- ha förmåga att reflektera över olika kulturella perspektiv på retorik och tvärkulturell kommunikation
- kunna utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området
- ha beredskap att möta förändringar i arbetslivet


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen ger en historisk bakgrund och en introduktion till teorier om tvärkulturell kommunikation. Studenterna kommer att, utifrån sina egna intresseområden, arbeta med praktiska uppgifter med verklighetsanknytning. De kommer att analysera retoriska objekt ur ett tvärkulturellt perspektiv och lära sig att kommunicera i interkulturella miljöer med hjälp av modern informations- och kommunikationsteknologi. Kursen ingår i Retorikprogrammet- kommunikativt ledarskap och följande teman är centrala:
- Ämnet "Tvärkulturell kommunikation"
- Vad menar vi med kulturmöten?
- Möten i sjukvården
- En internationell kontrovers
- Kulturmöten i praktiken
- Min egen nationalkultur - och de andras
- Tvärkulturell retorik
- Tvärkulturella möten - hur ser framtiden ut?


Studieformer

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.
Seminarier och praktiska övningar kräver obligatorisk närvaro. Vid frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska göra om momentet vid ett senare kurstillfälle.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Examination, 15 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Examination sker kontinuerligt genom muntliga och skriftliga redovisningar.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Examination
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Retorik A, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Delar av undervisningen sker på engelska och är förlagd till kvällstid.


Övergångsbestämmelser

-


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Beckman, Christine och Forsling, Jenny (2009)
Från kulturkrockar till kulturmöten
Malmö: Liber AB, 216 sidor
Daun, Åke (1989)
Svensk mentalitet
Stockholm: Rabén & Sjögren, 270 sidor (extensiv läsning)
Ehn, Billy & Frykman, Jonas & Löfgren, Orvar (1993)
Försvenskningen av Sverige : det nationellas förvandlingar
Stockholm : Natur och kultur, 293 sidor, sid 120-201
Herlitz, Gillis (2001)
Kulturgrammatik. Hur du ökar din förmåga att umgås med människor från andra kulturer
Uppsala:Uppsala Publishing House, 146 sidor (extensiv läsning)
International Journal of Cross Cultural Management, Volume 2(1) (2002)
Rethinking cross cultural management in a globalizing business world
London: Sage Publications, Artikel av Söderberg, Anne-Marie & Holden, Nigel, sid 103-121
Isaksson, Pär (2008)
Leading companies in a global age : managing the Swedish way
Stockholm : Vinnova, 66 sidor
Lustig, Myron W. & Koester, Jolene (2009)
Intercultural Competence: Interpersonal Communication Across Cultures
Boston: Allyn & Bacon, 338 sidor
Moberg Pia & Cederholm Karin (2009)
Etikett och kommunikation i Japan
Uppsala: Uppsala Publishing House, 230 sidor
Nisbett, Richard E (2003)
The geography of thought. How Asians and Westerners think differently&and why
New York: Free Press, sid 1-45
Stier Jonas (2009)
Kulturmöten. En introduktion till interkulturella studier
Lund: Studentlitteratur, 173 sidor
Trompenaars, Fons & Hampden -Turner, Charles (1997)
Riding the Waves of Culture. Understanding cultural diversity in Business, 2nd edition
London: Nicholas Brealey Publishing, 265 sidor

Referenslitteratur
Gudykunst, William B (editor) (2005)
Theorizing about Intercultural communication
Thousand Oaks, CA:Sage Publications, sid 3 32
Gudykunst, William B & Young Yun Kim (2003)
Communicating with strangers. An approach to intercultural communication. 4th edition
Boston: McGraw Hill, sid 267 - 410
Larsson, Inger (2010)
Att bygga broar över kulturgränser: Om svenskars kommunikation med icke-svenskar vid arbete utanför Sverige
Lund: Lunds universitet, 226 sidor
Samovar, Larry A; Porter,Richard E & McDaniel, Edwin R (2006)
Intercultural communication. A reader, 11th edition
Belmont, CA: Thomson Wadsworth, 448 sidor (extensiv läsning)


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Dessutom läses en skönlitteratur bok som behandlar kulturproblematik.


Se denna kursplan som PDF