Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Kommunikativt ledarskap II, 30 högskolepoäng
Communication and Leadership II, Basic Course, 30 Credits


Kurskod: RE2002 Utbildningsområde: Humanistiska området
Huvudområde: Retorik Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Retorik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2011-11-04 Senast ändrad: 2013-03-26
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2013 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs
- ha fördjupad förståelse om hur ledarskap och kommunikation interagerar,
- kunna med hjälp av olika kommunikationsteoretiska perspektiv beskriva och förstå ledarskap och ledarskapsutövning som dialogisk praktik, och
- ha kunskap om ledarskap och ledarskapsutövning i specifika kommunikativa sammanhang som exempelvis coachning, konflikt, förhandling, kris och risk samt projektledning.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- med hjälp av olika kommunikationsteoretiska perspektiv beskriva, analysera och kritiskt förhålla sig till olika retoriska situationer där ledarskap och ledarskapsutövning förväntas,
-identifiera retoriska problem kopplade till ledarskapssituationer och föreslå kommunikativa lösningar, och
- kunna tillämpa olika kommunikativa strategier för att hantera olika retoriska situationer.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
- kritiskt diskutera ledarskap och ledarskapsutövning utifrån ett dialogiskt perspektiv,
- kritiskt diskutera val av kommunikativa strategier utifrån relevanta kommunikationsteoretiska perspektiv, och
- kritiskt granska och värdera ledarrollen och ledarskapsutövning utifrån såväl ett genusperspektiv som etiskt förhållningssätt.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen är uppdelad i fyra olika delkurser som kan komma att läsas parallellt.

Delkurs 1
Ledarskap som dialogisk praktik, 13,5 högskolepoäng (Dialogic Leadership, 13.5 credits)
Delkursen syftar till att studenten ska tillägna sig kunskap om dels ledarskap och ledarskapsutövning som dialogisk praktik, dels om ledarskap, ledarskapsutövning och kommunikativa problemlösningar i olika retoriska situationer, t.ex. coachning, förhandling och konflikthantering.

Delkurs 2
Fältstudie, 4,5 högskolepoäng (Field Study, 4.5 credits)
I delkursen ingår att förbereda, genomföra och avrapportera en tvåveckors fältstudie. Syftet med fältstudien är att utifrån ett dialogiskt perspektiv studera ledarskap och ledarskapsutövning i praktiken.

Delkurs 3
Kris och risk, 6 högskolepoäng (Crises and Risks, 6 credits)
Delkursens mål är att ge kunskap om kris- och riskhantering utifrån perspektiv på ledarskap och kommunikation. Syftet är att studenten ska nå fördjupad förståelse för specifika utmaningar i ledarskapsutövning vid beslut under osäkerhet. Kris- och riskkommunikation sätts i relation till retorisk situation, med särskild fokus på riskkommunikation som dialogisk praktik samt krisförloppets argumentationsfaser.

Delkurs 4
Projektledning, 6 högskolepoäng (Project Management, 6 credits)
Delkursen syftar till att studenten ska tillägna sig grundkunskaper om projektledning, om ledarskap i projekt, om hur man leder och motiverar medarbetare i projekt genom kommunikativt ledarskap. Kursen syftar också till att ge en grundläggande kännedom om situationsanpassat projektledarskap och till att skapa insikter kring det egna sättet att leda.


Studieformer

Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier, enskilda övningar, gruppövningar och handledning. Samtliga seminarier och praktiska övningstillfällen är obligatoriska. Vid frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska göra om momentet vid ett senare kurstillfälle.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Konstruktion av ledarskap - analysuppgift, 4,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Examination sker genom individuell skriftlig inlämningsuppgift. (Delkurs 1)
Coachning - fördjupningsuppgift, 4,5 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Examination sker genom gruppvisa muntliga och skriftliga inlämningsuppgifter och redovisningar. (Delkurs 1)
Förhandling och medling - reflektionsuppgift, 4,5 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Examination sker genom individuell skriftlig inlämningsuppgift. (Delkurs 1)
Fältstudierapport, 4,5 högskolepoäng. (Provkod: 0400)
Examination sker genom individuella skriftliga och muntliga inlämningsuppgifter och redovisningar. (Delkurs 2)
Caseanalys, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0500)
Examination sker genom gruppvisa muntliga och skriftliga inlämningsuppgifter och redovisningar. (Delkurs 3)
Krisövning, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0600)
Examination sker genom individuella skriftliga och muntliga inlämningsuppgifter och redovisningar. (Delkurs 3)
Projektledning, 6 högskolepoäng. (Provkod: 0700)
Examination sker genom individuella skriftliga och muntliga inlämningsuppgifter och redovisningar. (Delkurs 4)

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Konstruktion av ledarskap - analysuppgift
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Coachning - fördjupningsuppgift
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Förhandling och medling - reflektionsuppgift
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Fältstudierapport
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Caseanalys
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Krisövning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Projektledning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Retorik A, 30 högskolepoäng och Kommunikativt ledarskap I, 15 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Betyg på hel kurs:
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd minst 21 högskolepoäng.

Tid för examination:
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg:
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på kursen får utföra kompletterande uppgifter i stället för omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur

Northouse, Peter (2010)
Leadership -Theory and Practice (fifth edition)
Thousand Oaks: Sage Publication, 435 sidor (Delkurs 1 och 2)

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Berg, Morten Emil (2007)
Coaching-att hjälpa ledare och medarbetare att lyckas
Lund: Studentlitteratur, 459 sidor
Clifton, Jonathan (2006)
A conversation analytical approach to business communication. The case of leadership
Journal of Business Communication, Volume 43, Number 3, July 2006, 17 sidor *
Ekström, Mats & Moberg, Ulla (2008)
Samtalsanalys (CA) i mediestudier. I Ekström, Mats (red.) Mediernas språk
Malmö: Liber, 30 sidor
Foss, K. Sonja & Griffin, L. Cindy (1995)
Beyond persuasion: a proposal for an invitational rhetoric
Communication Monographs, vol. 62, March 1995, 17 sidor*
Hellspong, Lennart (2008)
Förhandlingens retorik. Samtalskonst för arbete, skola och samhälle
Lund:Studentlitteratur, 379 sidor
Hilmarsson, TH Hilmar (2010)
Samtalet med känslomässig intelligens. En handledning i konsten att samtala
Lund: Studentlitteratur, 296 sidor
Norman, Jan & Öhman, Lina (2011)
Medling och andra former av konflikthantering
Uppsala: IUSTUS förlag, 283 sidor
Putnam, L. Linda (2010)
Communication as changing the communication game
Journal of Applied Communication Research, Nov 2010, Vol. 38 Issue 4, 11 sidor*
Putnam, L. Linda (1987)
Leadership and conflict management
Association for Communication Administration Bulletin, Aug 1987, Issue 61, 8 sidor *

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Ekström, Mats (2010)
Etnografiska observationer. I Ekström, Mats & Larsson, Larsåke (red.) Metoder i kommunikationsvetenskap
Lund: Studentlitteratur, 28 sidor
Larsson, Larsåke (2010)
Intervjuer. I Ekström, Mats & Larsson, Larsåke (red.) Metoder i kommunikationsvetenskap
Lund: Studentlitteratur, 34 sidor

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Boin, Arjen, Hart, Paul T, Stern, Eric K & Sundelius, Bengt (2005)
The politics of crisis management: public leadership under pressure
Cambridge: Cambridge University Press, 194 sidor (s. 1-17 läses)
Jørgensen, Charlotte och Onsberg, Merete; översatt och bearbetad av Orla Vigsö (2008)
Praktisk argumentation: grundbok i retorisk argumentation
Åstorp: Retorikförlaget, 135 sidor (s. 42-54 läses)
Mral, Brigitte & Vigsø, Orla (2013)
Krisretorik. Retoriska aspekter på kriskommunikation
Åstorp: Retorikförlaget, 147 sidor
Ulmer, Robert R., Sellnow, Timothy L. & Seeger, Matthew W (2011)
Effective crisis communication: moving from crisis to opportunity
Los Angeles: SAGE, 239 sidor

Delkurs 4: Obligatorisk litteratur
Cederlund, Carina (2010)
Beteendekompetens i projektledning
Stockholm: Sanoma utbildning, 312 sidor
Jansson, Tomas & Ljung, Lennart (2004)
Projektledningsmetodik
Lund: Studentlitteratur, 431 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Litteraturreferenser markerade med * är tillgängliga via Universitetsbibliotekets databas Communication & Mass Media Complete.

Delkurs 1. Ledarskap som dialogisk praktik: Artiklar ca 50 sidor tillkommer.
Delkurs 2. Fälstudie: Obligatorisk litteratur från delkurs Ledarskap som dialogisk praktik tillkommer.
Delkurs 3. Kris och risk: Artiklar och utredningar om ca 200 sidor tillkommer.
Delkurs 4. Projektledning: Artiklar om ca 50 sidor tillkommer.


Se denna kursplan som PDF