Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2018 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för beteende- social- och rättsvetenskap

Kursplan


Barn och det internationella straffrättsliga systemet, avancerad nivå, 15 högskolepoäng
Children and the International Criminal Justice, Second Cycle, 15 Credits


Kurskod: RV001A Utbildningsområde: Juridiska området
Huvudområde: Rättsvetenskap Högskolepoäng: 15
    Ämnesgrupp (SCB): Juridik och rättsvetenskap
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2014-12-16 Senast ändrad: 2015-04-01
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2015 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse.
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna
- förklara olika tolkningar av konceptet "barnets bästa" inom det internationella straffrättsliga systemet för och med barn,
- beskriva syfte, funktion och beståndsdelar i FN:s konvention om barnets rättigheter och Romstadgan för Internationella brottmålsdomstolen,
- visa kunskap och förståelse för relevanta områden inom det internationella straffrättsliga systemet för och med barn.

Färdighet och förmåga
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna
- Identifiera och analysera kränkningar av barnets rättigheter i specifika situationer samt tillämpa juridiska normer i dessa,
- visa förmåga att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer inom relevanta områden av det internationella straffrättsliga systemet för och med barn,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem inom relevanta områden,
- visa förmåga att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar inom relevant områden.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna
- självständigt reflektera över det internationella straffrättsliga systemet utifrån barnkonventionens huvudprinciper,
- visa förmåga att inom barn och det internationella straffrättsliga systemet göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.


Kursens huvudsakliga innehåll

I kursen 'Barn och det internationella straffrättsliga systemet' börjar vi med att definiera begreppet "barn". Huvudprinciperna för barns rättigheter introduceras sedan och diskuteras genomgående i kursen där vi har som fokus internationellt straffrättsligt skydd för barn.
Kursen tittar på den utveckling som skett mot ett slut på straffrihet i det internationella straffrättsliga systemet. Vi analyserar situationer med barn som både vittnen till och förövare av brott mot folkrätten och studerar viktiga internationella skyddsnormer för barn; och slutligen tittar vi på den internationella brottmålsdomstolen och hur den relaterar till barnets rättigheter.


Studieformer

Kursen ges på engelska. Distans kurs, web-baserad med tre fysiska träffar, två i början på kursen, en i slutet av kursen.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Hemtentamen, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Skriftlig hemtentamen.
PM, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Författande av promemoria och deltagande i seminarium där promemorian diskuteras.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Hemtentamen
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
PM
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


För betyget Väl Godkänd (VG) krävs VG på båda examinationerna.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

180 högskolepoäng på grundnivå varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i ett huvudområde. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska. Distans kurs, web-baserad. Barnrättsakademin är värd för kursen.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Amann, Diane Marie (2013)
Children and the First Verdict of the International Criminal Court
Washington University Global Studies Law Review, Vol.12 Issue 3, sid 411-432, [Tidskriftsartikel]
Chamberlain Bolaños, Cynthia 2014-03-25
Children and the International Criminal Court: analysis of the Rome Statute through a children's rights perspective
Universiteit Leiden Repository Open Access
Federle, Katherine Hunt (2014)
Rights Flow Downhill
International Journal of Children's Rights, Vol.2, sid 343-368, [Tidskriftsartikel]
International Justice for Children 2008, December
The Council of Europe Programme Building a Europe for and with Children,
Council of Europe Publishing,, http://128.121.10.98/coe/pdfopener?smd=1&md=1&did=676524, [Elektronisk resurs]
Invernizzi, Antonella and Williams, Jane (eds) (2011)
The Human Rights of Children. From visions to implementation.
Farnham; Ashgate Publishing, [Elektronisk resurs]
Mayall, Berry (2000)
The Sociology of Childhood in Relation to Children's Rights
International Journal of Children's Rights, Vol.8, sid 243-259, [Tidskriftsartikel]
Mégret, Frédéric (2015)
What Sort of Global Justice is 'International Criminal Justice'?
Journal of International Criminal Justice, Vol.1, sid 1-20, [Tidskriftsartikel]
Minow, Martha (1986)
Rights for the next generation: a feminist approach to children's rights.
Harvard Women's Law Journal, Vol.9, sid 1-24, [Tidskriftsartikel]
No Peace Without Justice Unicef Innocenti Research Centre 2002, September
International Criminal Justice and Children
Unicef.org online publication http://www.unicef.org/emerg/files/ICJC.pdf, [Elektronisk resurs]
Wall, John (2008)
Human Rights in Light of Childhoood
International Journal of Children's Rights, Vol.16, sid 523-543, [Tidskriftsartikel]

Referenslitteratur
Convention on the Rights of the Child
Rome Statute of the International Criminal Court


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Tillägg på artiklar och rättsfall omfattande ca 400 sidor kan tillkomma och anges i början av kursen på Blackboard. Additional articles and case law of approx. 400 pages may be added at the beginning of the course on Blackboard.


Se denna kursplan som PDF