Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för beteende- social- och rättsvetenskap

Kursplan


Barn och det internationella straffrättsliga systemet, avancerad nivå, 15 högskolepoäng
Children and the International Criminal Justice, Second Cycle, 15 Credits


Kurskod: RV001A Utbildningsområde: Juridiska området
Huvudområde: Rättsvetenskap Högskolepoäng: 15
    Ämnesgrupp (SCB): Juridik och rättsvetenskap
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2014-12-16 Senast ändrad: 2017-10-02
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna
- förklara och visa förståelse kring olika tolkningar av konceptet "barnets bästa" inom det internationella straffrättsliga systemet för och med barn,
- beskriva syfte, funktion och beståndsdelar i FN:s konvention om barnets rättigheter och Romstadgan för Internationella brottmålsdomstolen,
- visa kunskap och förståelse för relevanta områden inom det internationella straffrättsliga systemet för och med barn.

Färdighet och förmåga
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna
- Identifiera och analysera kränkningar av barnets rättigheter i specifika situationer samt tillämpa juridiska normer i dessa,
- visa förmåga att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer inom relevanta områden av det internationella straffrättsliga systemet för och med barn,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem inom relevanta områden,
- visa förmåga att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar inom relevant områden.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter avslutad kurs kunna självständigt reflektera över det internationella straffrättsliga systemet utifrån barnkonventionens huvudprinciper. Vidare har studenten erhållit fördjupade kunskaper vad avser relevant forskning gällande barn inom det internationella straffrättsliga systemet samt aktuella rättspolitiska diskussioner som är av betydelse för frågor gällande det aktuella rättssystemet. Därtill ska studenten ha en fördjupad förståelse för rättsområdets betydelse i samhället och dess funktion som verktyg i relation till straff-frihet (impunity). Slutligen ska studenten, med ett kritiskt förhållningssätt, ha erhållit en väl utvecklad förmåga att identifiera, analysera och presentera lösningar på problem inom aktuellt rättssystem.


Kursens huvudsakliga innehåll

I denna kurs börjar vi med att definiera begreppet "barn". Huvudprinciperna för barnets rättigheter diskuteras genomgående i kursen där vi har som fokus internationellt straffrättsligt skydd för barn.
I kursen analyseras den utveckling som skett mot ett slut på straff-frihet (impunity) i det internationella straffrättsliga systemet. Vi studerar rättsfall och fall-liknande situationer med barn, däribland könsrelaterade frågor där den unga kvinnan ofta är i fokus. Brottsoffer, vittnesrollen och den eventuella förövar-rollen diskuteras i relation till brott mot folkrätten samt viktiga internationella skyddsnormer för barn. Straffrättsliga, internationella institut och domstolar studeras där kursen slutligen tittar på den internationella brottmålsdomstolen och hur den relaterar till barnets mänskliga rättigheter.


Studieformer

Kursen ges på engelska. Distanskurs, främst online men med en obligatorisk fysisk träff i slutet av kursen. Undervisningen är till viss del problembaserad, vilket innebär att undervisningen har sin utgångspunkt i fall-orienterade uppgifter i syfte att stimulera studerandes egna kunskapssökande, kritiska reflektion, analytiska förmåga och färdighetsutveckling.
Kursen genomförs med vissa övergripande föreläsningar, online-träffar samt seminarier.
Obligatorisk närvaro gäller vid alla betygsgrundande moment och om därutöver är särskilt angivet i schemat.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Obligatoriskt seminarium 1, 2,5 högskolepoäng. (Provkod: 0101)
Individuellt författande av promemoria och muntlig presentation av promemorian i ett online seminarium. Kan ge 15 poäng. För betyg G krävs 50% av totala poäng.
Obligatoriskt seminarium 2, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0102)
Grupparbete (online) med individuell, skriftlig inlämning. Kan ge 10 poäng. För betyg G krävs 50% av totala poäng.
Obligatoriskt seminarium 3, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 0103)
Grupparbete (online) med skriftlig inlämning; peer review. Kan ge 10 poäng. För betyg G krävs 50% av totala poäng.
Obligatoriskt seminarium 4, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 0104)
Grupparbete (online) med skriftlig inlämning; peer review. Kan ge 15 poäng. För betyg G krävs 50% av totala poäng.
Obligatoriskt seminarium 5, 2,5 högskolepoäng. (Provkod: 0105)
Individuellt författande av promemoria (PM) och muntlig presentation av PM samt opponering på en PM vid ett campus-baserat seminarium. Kan ge 25 poäng. För betyg G krävs 50% av totala poäng.
Hemtentamen, individuellt arbete, obligatorisk, 6 högskolepoäng. (Provkod: 0106)
Frågor publiceras online och inlämning sker inom ett dygn (24h). Kan ge 25 poäng. För betyg G krävs 50% av totala poäng.
Barn och det internationella straffrättsliga systemet (Provkod: 0107)
Resultaten från de olika momenten adderas till grund för betyget på kursen.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Obligatoriskt seminarium 1
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Obligatoriskt seminarium 2
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Obligatoriskt seminarium 3
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Obligatoriskt seminarium 4
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Obligatoriskt seminarium 5
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Hemtentamen, individuellt arbete, obligatorisk
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Barn och det internationella straffrättsliga systemet
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


Maximalt kan studenten få 100 poäng på kursen. Varje seminarium är obligatoriskt och kräver deltagande. För att erhålla betyget G fordras 50 poäng. För att erhålla betyget VG fordras 80 poäng.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

180 högskolepoäng på grundnivå varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i rättsvetenskap, där ett självständigt arbete (G2E) om 15 högskolepoäng ingår. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen är främst en distanskurs och ges på engelska. En obligatorisk campus-baserad träff ingår. Undervisningen är till viss del problembaserad, vilket innebär att undervisningen har sin utgångspunkt i fall-orienterade uppgifter i syfte att stimulera studerandes egna kunskapssökande, kritiska reflektion, analytiska förmåga och färdighetsutveckling.
Kursen genomförs med övergripande föreläsningar samt seminarier. Kursen kräver gruppträffar online och självstudier.
Obligatorisk närvaro gäller vid alla betygsgrundande moment och om därutöver är särskilt angivet i schemat.


Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 12 till 18 månader efter det att förändringen genomförts.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Amann, Diane Marie (2013)
Children and the First Verdict of the International Criminal Court
Washington University Global Studies Law Review, Vol.12 Issue 3, sid 411-432, [Tidskriftsartikel]
Chamberlain Bolaños, Cynthia 2014-03-25
Children and the International Criminal Court: analysis of the Rome Statute through a children's rights perspective
Universiteit Leiden Repository Open Access
Federle, Katherine Hunt (2014)
Rights Flow Downhill
International Journal of Children's Rights, Vol.2, sid 343-368, [Tidskriftsartikel]
International Justice for Children 2008, December
The Council of Europe Programme Building a Europe for and with Children,
Council of Europe Publishing,, http://128.121.10.98/coe/pdfopener?smd=1&md=1&did=676524, [Elektronisk resurs]
Invernizzi, Antonella and Williams, Jane (eds) (2011)
The Human Rights of Children. From visions to implementation.
Farnham; Ashgate Publishing, [Elektronisk resurs]
Mayall, Berry (2000)
The Sociology of Childhood in Relation to Children's Rights
International Journal of Children's Rights, Vol.8, sid 243-259, [Tidskriftsartikel]
Mégret, Frédéric (2015)
What Sort of Global Justice is 'International Criminal Justice'?
Journal of International Criminal Justice, Vol.1, sid 1-20, [Tidskriftsartikel]
No Peace Without Justice Unicef Innocenti Research Centre 2002, September
International Criminal Justice and Children
Unicef.org online publication http://www.unicef.org/emerg/files/ICJC.pdf, [Elektronisk resurs]
Wall, John (2008)
Human Rights in Light of Childhoood
International Journal of Children's Rights, Vol.16, sid 523-543, [Tidskriftsartikel]
Werle, Gerhard, Jeßberger, Florian (2014/3rd ed.)
Principles of International Criminal Law
http://opil.ouplaw.com/view/10.1093/law/9780198703594.001.0001/law-9780198703594

Referenslitteratur
Convention on the Rights of the Child
Rome Statute of the International Criminal Court


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Tillägg på artiklar och rättsfall omfattande ca 300 sidor kan tillkomma och anges i början av kursen på Blackboard. Additional articles and case law of approx. 300 pages may be added at the beginning of the course on Blackboard.


Se denna kursplan som PDF