Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Nya medier och IT-rätt, avancerad nivå, 15 högskolepoäng | |||
New Media and IT Law, Second Cycle, 15 Credits |
Kurskod: | RV108A | Utbildningsområde: | Juridiska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Rättsvetenskap | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Juridik och rättsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1N |
Inrättad: | 2014-12-15 | Senast ändrad: | 2016-10-03 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2017 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kursens mål är att ge studenten fördjupad kunskap om europeisk och internationell media rätt och dess allmänna principer samt att introducera de trender och rättsliga ramverk/regelverk som avser nya mediafenomen kopplade till internet, mobilitet och sociala medier.
Vid kursens slut ska studenterna ha ingående förståelse av de regelverk och principer som berör media och nya mediaområden/-sektorer.
Studenterna kommer även kunna utvärdera förhållandet mellan rätt och nya media kritiskt samt utvärdera och reflektera över de rättsliga och sociala faktorer/frågor som påverkar produktion och användning av ny teknik.
Vid kursens slut ska studenterna ha utvecklat förmåga och kapacitet att självständigt granska och värdera litteratur, och få de centrala metoder inom Nya Medier, Medier, och IT-rätt.
Vid kursens slut ska studenterna visa fördjupad insikt om den roll som Nya Medier, Medier, och IT och demokrati och kunna diskutera betydelsen av medier som ett verktyg som påverkar olika lagar i vårt samhälle.
Tekniska framsteg ger efterverkningar i samhället vilket i sin tur också påverkar rätten på ett praktiskt och teoretiskt plan. I kursen läggs särskilt fokus på de rättsliga frågor som uppkommer till följd av online-distribution av digitalt innehåll och digitala tjänster (t.ex. peer-to-peer), och dessa frågors inverkan på samhället i stort och kommersiella seder och bruk.
Kursen behandlar mediasektorns viktigaste europeiska och internationella regelverk. Särskild uppmärksamhet ägnas åt såväl den rättsliga behandlingen av media i den europeiska inre marknaden, tryckfriheten, fria rörligheten avseende varor och tjänster som public service och demokrati i nya media.
Kursen behandlar förhållandet mellan media och primär EU-rätt, såsom Europeiska unionens stadga om de grundläggande rättigheterna, unionsfördragen och de grundläggande friheterna i förhållande till media, såsom yttrandefriheten och rätten att tillhandahålla tjänster. Såväl sekundär EU-rätt och internationell rätts förhållande till media och internet kommer att diskuteras på kursen.
Skatterättsliga frågor studeras också i samband med elektronisk handel, och digital leverans.
I syfte att skapa fördjupad insikt och förståelse av den nutida mediarätten och de förändringar som den genomgår, inklusive tillkomsten av nya rättigheter och skyldigheter, som rätten till glömska kommer även nya mediarättsliga utvecklingslinjer, som utvecklingen inom sociala media, att behandlas på kursen.
Uppmärksamheten riktas också ägnas åt den historiska utvecklingen av Internet och Medier. Det pedagogiska syftet med denna strategi är att bli medvetna om hur tekniken kan ändra lagen.
Föreläsningar, enskilda uppgifter, seminarier och skriftlig PM-uppgift.
Seminarieinstruktioner och uppgifter läggs ut på Blackboard. Närvaro, aktivt deltagande vid seminarierna samt genomförande av individuella muntliga eller skriftliga uppgifter utgör kursobligatorier.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Studenternas resultat beräknas i kreditpoäng. Maximalt kan studenten erhålla 100 kreditpoäng för hela kursen. Av dessa kan erhållas:
- max 50 kreditpoäng från PM-uppgift med muntlig presentation
- max 50 kreditpoäng från seminarier och individuella uppgifter
Resultaten från ovan nämnda examinationer adderas och läggs till grund för något av betygen: Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG).
För att erhålla betyget godkänt (G) krävs det att summan av de adderade kreditpoängen uppnår 60 kreditpoäng. För att erhålla betyget väl godkänd (VG) krävs det 80 kreditpoäng.
För att kunna uppnå betyget godkänt (G) för hela kursen krävs det att samtliga obligatoriska moment är avklarade och godkända, gränsen för godkänt (G) på seminarier och individuella uppgifter respektive promemoria är 30 kreditpoäng på vardera. Gränsen för väl godkänd (VG) på seminarier och individuella uppgifter respektive promemoria är 40 kreditpoäng på vardera.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
180 högskolepoäng på grundnivå varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i rättsvetenskap, där ett självständigt arbete (G2E) om 15 högskolepoäng ingår alternativt 180 högskolepoäng på grundnivå varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i medie- och kommunikationsvetenskap, där ett självständigt arbete (G2E) om 15 högskolepoäng ingår. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kursen ges på engelska.
Betyget sätts med utgångspunkt från ett poängsystem baserat på närvaro och aktivitet, utförda uppgifter och seminarier samt den skriftliga PM-uppgiften.
Övergångsbestämmelser
Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 12 till 18 månader efter det att förändringen genomförts.
Obligatorisk litteratur
Relevanta artiklar omfattande ca 750 sidor för seminarierna anges i början av kursen på Blackboard./ Relevant articles and materials of approximately 750 pages for the seminars will be listed on Blackboard at the beginning of the course.