Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för beteende- social- och rättsvetenskap

Kursplan


Internationell straffrätt, avancerad nivå, 15 högskolepoäng
International Criminal Justice, Second Cycle, 15 Credits


Kurskod: RV123A Utbildningsområde: Juridiska området
Huvudområde: Rättsvetenskap Högskolepoäng: 15
    Ämnesgrupp (SCB): Juridik och rättsvetenskap
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2018-04-05 Senast ändrad: 2018-10-01
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2019 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna visa fördjupad kunskap i och förståelse av internationell straffrätt, särskilt vad gäller begrepp, internationella brott, mekanismer för och alternativ till lagföring.

Färdighet och förmåga
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna visa
- fördjupad förmåga att tillämpa och tolka rättsnormer inom kursens olika ämnesområden
- fördjupad förmåga att systematiskt, kritiskt och självständigt identifiera, formulera och analysera, skriftligt och muntligt, frågeställningar och slutsatser som rör ämnesområdet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter avslutad kurs kunna självständigt reflektera över det internationella straffrättsliga systemet. Därtill ska studenten ha en fördjupad förståelse för rättsområdets betydelse i samhället och förmåga att ta hänsyn till och reflektera över vetenskapliga utomjuridiska och samhälleliga faktorer som bidragit till bildandet av de i kursen behandlade juridiska normerna.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen introducerar internationell straffrätt genom den internationell straffrättens utveckling, viktiga begrepp, folkmord, krigsbrott, brott mot mänskligheten, brottet aggression, universell jurisdiktion, individuellt internationellt straffansvar. Kursen går även in på det internationella straffrättsliga systemet, dess karaktär, ursprung och den internationella brottmålsdomstolen (ICC). Internationella rättsfall, internationella straffprocessregler gällande brottsoffer analyseras, barnsoldater reflekteras över och värdet av alternativa responser så som truth commissions, amnesti diskuteras.


Studieformer

Kursen ges på engelska. Distanskurs. Undervisningen har sin utgångspunkt i fall-orienterade uppgifter i syfte att stimulera studerandes egna kunskapssökande, kritisk reflektion, analytisk förmåga och färdighetsutveckling.

Kursen genomförs med vissa övergripande föreläsningar, vissa schemalagda och flera ej schemalagda gruppgarbeten online samt muntliga online-seminarier. Kursen kräver en hög grad egenstudier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Obligatoriskt seminarium 1, 2,5 högskolepoäng. (Provkod: 0101)
Individuellt författande av promemoria och muntlig presentation av promemorian i ett online-seminarium. Kan ge 15 poäng. För betyg G krävs 50% av totala poäng.
Obligatoriskt seminarium 2, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0102)
Grupparbete (online) med individuell, skriftlig inlämning. Kan ge 10 poäng. För betyg G krävs 50% av totala poäng.
Obligatoriskt seminarium 3, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 0103)
Grupparbete (online) med skriftlig inlämning; peer review. Kan ge 10 poäng. För betyg G krävs 50% av totala poäng.
Obligatoriskt seminarium 4, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 0104)
Grupparbete (online) med skriftlig inlämning; peer review. Kan ge 15 poäng. För betyg G krävs 50% av totala poäng.
Obligatoriskt seminarium 5, 2,5 högskolepoäng. (Provkod: 0105)
Individuellt författande av promemoria (PM) och muntlig presentation av PM samt opponering på en PM i ett online-seminarium. Kan ge 25 poäng. För betyg G krävs 50% av totala poäng.
Hemtentamen, individuellt arbete, obligatorisk, 6 högskolepoäng. (Provkod: 0106)
Frågor publiceras online och inlämning sker inom ett dygn (24h). Kan ge 25 poäng. För betyg G krävs 50% av totala poäng.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Obligatoriskt seminarium 1
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Obligatoriskt seminarium 2
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Obligatoriskt seminarium 3
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Obligatoriskt seminarium 4
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Obligatoriskt seminarium 5
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Hemtentamen, individuellt arbete, obligatorisk
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


Kriterier för sammanvägningsbetyg: Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). Maximalt kan studenten få 100 poäng på kursen. Varje seminarium är obligatoriskt och kräver deltagande. För att erhålla betyget G fordras 50 poäng. För att erhålla betyget VG fordras 75 poäng.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

180 högskolepoäng på grundnivå varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i rättsvetenskap, där ett självständigt arbete (G2E) om 15 högskolepoäng ingår eller 180 högskolepoäng på grundnivå på Juristprogrammet. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen är en distanskurs och ges dagtid på engelska. Undervisningen är till viss del problembaserad, vilket innebär att undervisningen har sin utgångspunkt i fall-orienterade uppgifter i syfte att stimulera studerandes egna kunskapssökande, kritiska reflektion, analytiska förmåga och färdighetsutveckling.
Kursen genomförs med några övergripande föreläsningar samt seminarier. Kursen kräver ej schemalagda gruppträffar (online) med tyngd på självstudier då kursen på 15 hp går på halvtid.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Koskenniemi Martti & Leino Päivi (2002)
Fragmentation of International Law? Postmodern Anxieties
15 Leiden Journal of International Law, p.553-579 http://www.repositoriocdpd.net:8080/bitstream/handle/123456789/588/Art_KoskenniemM_FragmentationInternationalLaw_2002.pdf?sequence=1
Maystre, Magali (2014)
The Interaction between International Refugee Law and International Criminal Law with respect to Child Soldiers.
Journal of International Criminal Justice, Dec 2014, Vol. 12 Issue 5, p.975-996.
Mégret, Frédéric (2016)
International Criminal Justice as a Juridical Field
Dossier : La justice pénale internationale en tant que projet critique, Vol. XIII 2016 : Justice pénale internationale / Sexualité et institutions pénales
Mégret, Frédéric (2015)
What Sort of Global Justice is 'International Criminal Justice'?
Journal of International Criminal Justice, Vol.1, p.1-20.
Nicholson, Joanna (2017)
Fighting and Victimhood in International Criminal Law
Taylor & Francis Ltd, Routledge e-book
Nouwen, S. MH and Werner, W. G. (2010)
'Doing Justice to the Political: The International Criminal Court in Uganda and Sudan'
21 EJIL pp.941
Oosterveld, Valerie (2010)
Special Court for Sierra Leone-international criminal law-attacking personnel involved in a peacekeeping mission-recruitment and use of child soldiers-sexual slavery-forced marriage
The American Journal of International Law, Jan 2010, Vol.104(1), p.73-81
Werle, Gerhard, Jeßberger, Florian (2014)
Principles of International Criminal Law
Oxford : Oxford University Press, e-book

Referenslitteratur
Convention on the Rights of the Child
Rome Statute of the International Criminal Court


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Tillägg på artiklar och rättsfall omfattande ca 300 sidor kan tillkomma och anges i början av kursen på Blackboard. Additional articles and case law of approx. 300 pages may be added at the beginning of the course on Blackboard.
Additional articles and case law of approx. 300 pages may be added at the beginning of the course on Blackboard


Se denna kursplan som PDF