Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Barn i rättsprocessen, avancerad nivå, 15 högskolepoäng | |||
Childrens Rights in Legal Processes, Second Level, 15 Credits |
Kurskod: | RV4187 | Utbildningsområde: | Juridiska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Rättsvetenskap | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Juridik och rättsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1N |
Inrättad: | 2009-10-01 | Senast ändrad: | 2014-10-01 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2015 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Vid examination och efter avlutad kurs ska den studerande:
- visa kunskap och förståelse för relevanta rättsområden, nationellt, regionalt och internationellt, i samband med unga lagöverträdare och brottsoffer,
- visa kunskap om relevanta rättsområdens vetenskapliga grund i samband med unga lagöverträdare och brottsoffer,
- visa kunskap om lämpliga metoder i samband med unga lagöverträdare och brottsoffer,
- visa fördjupad kunskap inom någon del av relevant rättsområden i samband med unga lagöverträdare och brottsoffer,
- vara orienterad om aktuella forskningsfrågor inom relevanta rättsområden för unga lagöverträdare och brottsoffer.
Färdighet och förmåga
Vid examination och efter avlutad kurs ska den studerande:
- visa teoretiska färdigheter inom relevant rättsområden i samband med unga lagöverträdare och brottsoffer,
- visa förmåga att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer inom relevant rättsområden i samband med unga lagöverträdare och brottsoffer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem inom relevanta rättsområden för unga lagöverträdare och brottsoffer,
- visa förmåga att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar inom relevant rättsområden för unga lagöverträdare och brottsoffer,
- visa sådan färdighet som fordras för ett självständigt och vetenskapligt arbete på avancerad nivå inom relevant rättsområde i samband med unga lagöverträdare och brottsoffer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Vid examination och efter avlutad kurs ska den studerande:
- visa förmåga inom relevanta rättsområden för unga lagöverträdare och brottsoffer att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Kursen består av två delkurser; Unga lagöverträdare och unga brottsoffer.
Delkursen Unga lagöverträdare inleds med att definiera relevanta rättsområden, dess vetenskapliga grund och förekomsten av teorier och grundläggande rättsprinciper. En rättshistorisk genomgång av relevanta rättsområden följer därefter. Sedan studeras den rättsliga regleringen i samband med misstanke om brott av en ung lagöverträdare och de straffprocessuella tvångsmedlens tillämpbarhet. Vilken typ av brott och dess omfattning bland unga lagöverträdare är delkursens nästa moment. Processuella regler i samband med medling och rättegång såväl i brottmål som i förvaltningsrättslig process studeras därefter. Sedan undersöks påföljdssystemet tillämplighet för unga lagöverträdare.
Delkursen Unga brottsoffer inleds med att definiera relevanta rättsområden, dess vetenskapliga grund och förekomsten av teorier och grundläggande rättsprinciper samt en rättshistorik genomgång. Därefter studeras brottsoffrets roll i samband med anmälan om brott, förundersökning, medling och huvudförhandling samt skadestånd. I det sammanhanget studeras även målsägandebiträdets och särskild företrädares funktion. Brottsoffrets roll i förhållande till olika brottstyper undersöks. Därefter studeras bevisföring och bevisvärderingens problematik och modeller till lösning.
Under delkursernas samtliga moment studeras nationell rätt, regelverk inom EU och andra relevanta internationella överenskommelser inom området. Det inkluderar doktrinen inom området samt rättspraxis. Under kursen studeras även relevanta empiriska undersökningar, metoder inom psykologi och socialt arbete samt statistiskt material.
Undervisningen är problembaserad, vilket innebär att undervisningen har sin utgångspunkt i fall och fall-orienterade uppgifter i syfte att stimulera studerandes egna kunskapssökande, kritiska reflektion, analytiska förmåga och färdighetsutveckling.
Kursen genomförs med övergripande föreläsningar, fall, seminarier samt rättegångsspel.
Obligatorisk närvaro gäller vid rättegångsspel, föredragning av PM och om därutöver är särskilt angivet i schemat.
Viss frånvaro kan kompletteras enligt överenskommelse med examinator.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (B), Icke utan beröm godkänd (Ba) eller Med beröm godkänd (AB).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Avklarad grundnivå, 180 högskolepoäng på Juristprogrammet.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kurs som upphört eller väsentligt förändrats till sitt innehåll eller sin omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.
Författande av PM, föredragning och närvaro vid samtliga PM-seminarier utgör 1/3 av kursen och kan generera maximalt 12 poäng. För Godkänd krävs 6 poäng. Planering och deltagande i rättegångsspel samt författande och inlämnande av handlingar utgör av kursen och kan generera maximalt 12 poäng, 7 poäng för det skriftliga och 5 poäng för det muntliga. För Godkänd krävs 6 poäng. Den skriftliga tentamen under respektive delkurs kan maximal resultera i 12 poäng. För Godkänd krävs 6 poäng. Samtliga erhållna poäng läggs samman för ett slutbetyg på kursen Barn i rättsprocessen. För AB krävs 38,5 poäng, för BA 29 poäng och för B 24 poäng.
Övergångsbestämmelser
.
Referenslitteratur
Därutöver tillkommer rättsfall, empiriska undersökningar och statistiskt material.