Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för beteende- social- och rättsvetenskap

Kursplan


Barnets mänskliga rättigheter - i politik och praktik, 7,5 högskolepoäng
The Human Rights of the Child - in Policy and Practice, Second Cycle, 7.5 Credits


Kurskod: RV7403 Utbildningsområde: Juridiska området
Huvudområde: Rättsvetenskap Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Juridik och rättsvetenskap
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2013-01-03 Senast ändrad: 2014-04-01
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2014 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs ha:
- kunskap om barns rättigheter enligt FN:s konvention om barnets rättigheter och andra internationella och regionala konventioner.
- förståelse för innebörden av begreppet barnrättsperspektiv.
- kunskap om aktuella forskningsfrågor inom området barnets mänskliga rättigheter.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- analysera policy- och strategidokument utifrån barnkonventionens huvudprinciper
- problematisera tolkningar av FNs konvention om barnets rättigheter i olika kulturella kontexter
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem inom relevanta områden för barnets rättigheter,
- visa förmåga att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar inom relevant områden för barnets rättigheter

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- reflektera över egna värderingar och förhållningssätt när det gäller barns rättigheter
- värdera tolkningar av FN:s konvention om barnets rättigheter i olika sociala, ekonomiska och kulturella kontexter.
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.


Kursens huvudsakliga innehåll

I kursen studeras och problematiseras tolkningar av FNs konvention om barnets rättigheter i olika kulturella kontexter. En komparativ studie av FNs barnkonvention och regionala barnrättstraktat och normer genomförs, med fokus på the African Charter on the Rights and Welfare of the Child. Kursen analyserar policy- och strategidokument och praktik från ett barnrättsperspektiv.

Kursen ges av Barnrättsakademin.


Studieformer

Inspelade föreläsningar, obligatoriska internetbaserade seminarier, inga fysiska träffar.
Undervisningen sker på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Examination, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0400)
Skriftlig hemtentamen

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Examination
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

180 högskolepoäng på grundnivå varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning (A-, B- och C-kurs) i ett huvudämne. Dessutom krävs Engelska B / Engelska 6 från gymnasiet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Invernizzi, Antonella & Williams, Jane (eds) (2011)
The human rights of children: from visions to implementation [Electronic resource]
Farnham: Ashgate, 373 sidor
Percy-Smith, Barry & Thomas, Nigel (2010)
A Handbook of Children and Young people's Participation. Perspectives from theory and practice
London: Routledge, 378 sidor

Referenslitteratur
UNICEF (2007)
Implementation Handbook for the Convention on the Rights of the Child
New York/Geneva: UNICEF, http://www.unicef.org/publications/files/Implementation_Handbook_for_the_Convention_on_the_Rights_of_the_Child_Part_1_of_3.pdf [Webbsida]


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

A maximum of 500 pages of articles from academic journals will be added.


Se denna kursplan som PDF