Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2015 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för beteende- social- och rättsvetenskap

Kursplan


Barnets rättigheter i humanitärt arbete, 7,5 högskolepoäng
Child Rights in Humanitarian response , Second Cycle, 7.5 Credits


Kurskod: RV7404 Utbildningsområde: Juridiska området
Huvudområde: Rättsvetenskap Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Juridik och rättsvetenskap
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2013-01-03 Senast ändrad: 2013-10-01
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2014 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs ha
-Kunskap om syfte, funktion samt olika tolkningar av FN:s konvention om barnets rättigheter och andra relevanta konventioner i förhållande till humanitärt arbete,
-kunskap och förståelse för internationella, nationella och lokala strukturer i det humanitära arbetet,
-kunskap och förståelse för innebörden i ett rättighetsbaserat humanitärt arbete.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
-Identifiera och analysera kränkningar av barnets rättigheter i humanitärt arbete samt tillämpa juridiska normer i förhållande till dessa kränkningar,
-självständigt identifiera, formulera och lösa problem kring att skydda och uppfylla barnets rättigheter i humanitärt arbete,
-genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
-muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar för barnets rättigheter i humanitärt arbete.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
-självständigt reflektera över planering och genomförande av humanitära insatser i relation till barnkonventionens huvudprinciper och mänskliga rättigheter


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen bearbetar barnets rättigheter inom humanitärt arbete, med FN:s konvention om barnets rättigheter som grund. Effekter på barn i humanitär kris studeras, det juridiska ramverket och FN:s system studeras utifrån det humanitära arbetet. Staters skyldigheter och andra aktörers skyldigheter roll för barnets rättigheter i det humanitära arbetet studeras, liksom samhällsperspektiv på psykosocialt arbete i relation till barnets rättigheter och humanitärt arbete mer generellt. Metoder för barns delaktighet och bedömningar av barns behov av skydd i det humanitära arbetet diskuteras.

Kursen ges av Barnrättsakademin.


Studieformer

Distansutbildning med obligatoriska on-line seminarier. Inga fysiska träffar.
Kursen ges på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

PM med muntlig opposition, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Skriftligt och muntligt
Skriftlig hemtentamen, 3,5 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Skriftligt

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

PM med muntlig opposition
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Skriftlig hemtentamen
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

180 högskolepoäng på grundnivå varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning (A-, B- och C-kurs) i ett huvudämne. Dessutom krävs Engelska B / Engelska 6 från gymnasiet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt lägst Godkänd på samtliga examinationsmoment. För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs att alla examinationer har betyget Väl Godkänd.
Om en student ej blivit godkänd kan denne i vissa fall få en kompletterande uppgift. Denna skall vara läraren tillhanda senast 5 dagar efter att uppgiften blivit delgiven studenten.
Om en student inte kan delta i ett obligatoriskt moment ska hon/han ges tillfälle att deltaga i /fullgöra momentet inom 5 veckor efter ordinarie tillfälle.


Övergångsbestämmelser

Kurs/delkurs som upphört eller väsentligt förändrats till sitt innehåll eller sin omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter att förändringen genomförts. Därefter sker tentamen enligt ny kursplan.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Cook, D.T. and Wall, J. (2011)
Children and armed conflict: cross-disciplinary investigations
[Elektronisk resurs]
Oestreich, J.E (2007)
Power and principle. Human Rights Programming in International Organizations
Washington DC; Georgetown University Press, [Elektronisk resurs]
Percy-Smith, Barry & Thomas, Nigel (2010)
A Handbook of Children and Young people's Participation. Perspectives from theory and practice
London: Routledge, 378 sidor

Referenslitteratur
Action for the Rights of Children. ARC resource pack. A capacity building tool for child protection in and after emergencies.
http://www.arc-online.org/using/index.html, [Webbsida]
The Sphere Project (2011)
Humanitarian Charter and Minimum Standards in Humanitarian Response
http://www.sphereproject.org/, [Webbsida]
UNHCR (2008)
Guidelines on Determining the Best Interests of the Child
http://www.unhcr.org/4566b16b2.pdf, [Webbsida]
UNHCR (2007)/3rd edition
Handbook for Emergencies
http://www.unhcr.org/publ/PUBL/471db4c92.html, [Webbsida]
UNICEF (2005)
Emergency Field Handbook. A Guide for UNICEF Staff
http://www.unicef.org/lac/emergency_handbook.pdf, [Webbsida]


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

A maximum of 200 pages of additional articles will be added


Se denna kursplan som PDF