Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Handledningsmetodik inom verksamhetsförlagd utbildning i socialt arbete, 7,5 högskolepoäng | |||
Supervision of Social Work Students in Field Studies, 7.5 Credits |
Kurskod: | SA108A | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Socialt arbete | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Socialt arbete och social omsorg | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1N |
Inrättad: | 2014-12-18 | Senast ändrad: | 2017-04-03 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2017 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kursdeltagaren ska efter avslutad kurs kunna:
- Redogöra för och reflektera över teorier och perspektiv i lärande och handledning.
- Redogöra för och kritiskt granska de värdegrunder och etiska förhållningssätt som socialt arbete och handledning av studerande vilar på.
- I handledning med studerande kunna beskriva och reflektera över hur makt, myndighetsutövning och organisationsstruktur påverkar socialarbetarrollen.
- Reflektera över relationens betydelse i möten och i handledning av studerande.
- Skapa förutsättningar för handledningssamtal och reflektera över processhandledning av studerande.
Kursen fokuserar på aktuella teorier, perspektiv, förhållningssätt och metoder i handledning av studerande inom socialt arbete på verksamhetsförlagd kurs. Teorier om lärande och handledning, handledningsmetoder, handledningsprocessen och handledarrollen presenteras, diskuteras och problematiseras. Bedömning av handledningsprocessen diskuteras. Tillämpningsmoment i form av rollspel och praktiska övningar ingår.
Studieformerna för kursen består av förläsningar, seminarier, gruppdiskussioner samt tillämpningsmoment/laborationer. Obligatorisk närvaro gäller för intyg respektive betyg. Frånvaro innebär ny examination som motsvarar den ordinarie enligt överenskommelse med examinator.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
90 högskolepoäng i socialt arbete med successiv fördjupning eller 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i annat beteendevetenskapligt område. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Rätten till förnyat prov:
1. Den som har blivit underkänd har rätt till omtentamen. I normalfallet erbjuds omtentamen viss tid efter ordinarie tentamen.
2. Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.
3. Den som har underkänts i prov vid två tillfällen för viss kurs eller delkurs har rätt att hos akademichef begära att annan examinator utses att bestämma betyg.
4. Den som har fått betyget godkänd på visst prov har inte rätt att tentera om för att få betyget väl godkänd.
5. Om tidsgräns angivits för inlämning av hemtentamen/hemupgift kommer för sent inlämnade svar ej att bedömas, utan ny tentamen/uppgift ges.
Betyg:
Som betyg för kursen används Underkänd(U), Godkänd(G) och Väl Godkänd(VG)
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs närvaro och aktivt deltagande på obligatoriska moment samt betyget godkänd på den individuella hemtentamen.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs dessutom betyget Väl Godkänd på den individuella hemtentamen.
Kursvärdering
Kursen utvärderas skriftligt i en särskild kursvärdering vid kursens slut.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Artiklar tillkommer enligt lärares anvisningar, ca 100 sidor. Om en senare upplaga av litteraturen, än vad som anges ovan finnes, läses denna.