Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2019 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för beteende- social- och rättsvetenskap

Kursplan


Socialt arbete, avancerad nivå, Perspektiv på äldre och åldrande i socialt arbete, 15 högskolepoäng
Perspectives On Aging In Social Work, Second Cycle, 15 Credits


Kurskod: SA111A Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Socialt arbete Högskolepoäng: 15
    Ämnesgrupp (SCB): Socialt arbete och social omsorg
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2015-12-18 Senast ändrad: 2018-04-03
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter avslutad kurs förväntas den studerande
- visa kunskap om och förmåga att kritiskt reflektera över teorier, perspektiv och forskning om äldre och åldrande i relation till det sociala arbetet,
- visa kunskap om och förmåga att kritiskt reflektera över konstruktioner av äldre och åldrande i en nutida och historisk kontext,
- visa kunskap om och förmåga att kritiskt reflektera över faktorer som påverkar äldre på individ, grupp och samhällsnivå,
- visa kunskap om och förståelse för anhörigas situation och den betydelse anhörigas insatser har för äldreomsorgen,
-visa förmåga att kritiskt analysera och reflektera över äldre och åldrande i relation till välfärdsfrågor i ett svensk och internationellt perspektiv,
- visa förmåga att kritiskt analysera och reflektera över äldre, åldrande, välfärd och omsorg i relation till normer om kön och genus,
- visa förmåga att förstå och förhålla sig till äldres olika livssituationer,
- visa förmåga att reflektera över det sociala arbetet i relation till äldres inflytande vid myndighetsutövning och boendesituation


Kursens huvudsakliga innehåll

Syftet med kursen är att studenten ska tillägna sig ökad kunskap och förståelse av samhälleliga och individuella aspekter som gäller äldre och åldrande samt en ökad kunskap och förståelse för olika teorier och perspektiv inom forskningen.
Kursen utgår från åldrandet ur ett välfärdspolitiskt perspektiv med fokus på tillexempel medborgarskap och rättigheter, biståndshandläggning, familj och anhörigomsorg. Äldres livsvillkor problematiseras och analyseras i relation till olika perspektiv om äldre och åldrande och i relation till äldreomsorgen och välfärdspolitiken.
Under kursen tillägnar sig studenterna fördjupad förståelse för äldres livssituation och vad som kan påverka detta gällande frågor som, tex genus, etnicitet och funktionshinder.


Studieformer

Undervisningen bedrivs genom föreläsningar och lärarledda seminarier samt muntliga och skriftliga uppgifter. Samtliga seminarier är obligatoriska.
Om studenten har resterande moment under pågående kurs skall dessa vara inlämnade senast vid angivet datum. I annat fall görs en ny uppgift vid tillfälle som examinator anger.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Äldre och åldrande I, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0755)
Individuell skriftlig hemtentamen. Om examinator så beslutar kan studenten erbjudas att komplettera underkänt betyg till godkänt.
Äldre och åldrande i socialt arbete II, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0756)
Projektarbete i form av en skriftlig gruppuppgift med muntlig presentation.
Äldre och åldrande i socialt arbete III, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0757)
Examination sker genom aktivt deltagande i seminarier och individuella skriftliga reflektionsprotokoll.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Äldre och åldrande I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Äldre och åldrande i socialt arbete II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Äldre och åldrande i socialt arbete III
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


För att få betyget Godkänd på hel kurs krävs betyget Godkänd på samtliga examinerande moment.
För betyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl Godkänd på kursens individuella skriftliga hemtentamen.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

180 högskolepoäng varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i socialt arbete. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen samläses med socionomprogrammet termin 7

Kursvärdering:
Kursen avslutas med en elektronisk kursvärdering. (Högskoleförordningen, 1 kap 14§).


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Andersson, Lars (2008)
Ålderism
Lund : Studentlitteratur, 120 sidor, 1 upplaga
Árnason, Arnar & Sigurjón, B. Hafsteinsson (2003) "The revival of death: expression, expertise and Governmentality"
The British Journal of Sociology, vol. 54, no. 1
pp. 43 - 62. (21 sidor)
Bennich, Maria & Zanderin, Lars et al (2017)
Äldre- och funktionshinderomsorg. Regelsystem, organisering, ledning och personal
Stockholm:Liber, 154 sidor
Cedersund, E. & Ågren, A. Äldre människor i ensamhet och gemenskap. I Motel-Klingebiel, A., Abramsson, M. & Hydén, L-C (red.) (2017)
Att vara äldre i Sverige - Rapport för utredningen Nationell kvalitetsplan för äldreomsorgen
Socialdepartementet: Stockholm
Gunnarsson, Evy, Szebehely, Marta (red) (2009)
Genus i omsorgens vardag
Stockholm: Gothia Förlag, 207 sidor, Gothia. Kap 2, 3, 6 7, 9, och 10. (ca 84 sidor)
Gunnarsson, Evy (2009). The welfare state, the individual and the need for care: older people's views
International Journal of Social Welfare Vol. 18
252-259 (7 sidor).
Harnett, T., Jönson, H. & Wästerfors, D. (2012)
Makt och vanmakt på äldreboenden.
Lund: Studentlitteratur, 139 sidor
Jegermalm, M., Malmberg, B. 6 Sundström, G. (2014)
Anhöriga äldre angår alla! Kunskapsöversikt från Nka
93 sidor
Johansson, S. & Taghizadeh Larsson, A. (red.) (2016)
Förändringsperspektiv på äldreomsorg - att leva som andra
Gleerups Utbildning AB, 176 sidor
Jönson, H. & Harnett, T (2015)
Socialt arbete med äldre
Stockholm: Natur & Kultur, 278 sidor
Mahrs Träff, A., Cedersund, E. & Nord, C. (2017)
Perceptions of physical activity among elderly residents and professionals in assisted living facilities. European Review of Aging and Physical Activity vol. 14, no. 2, sid. 1-10.
Simonazzi, A (2009)
Care regimes and national employment models
Cambridge Journal of Economics, vol. 33, no. 2, sid. 211-232. (21 sidor)
Siverskog, A (2015)
Ageing Bodies that Matter: Age, Gender and Embodiment in Older Transgender People's Life Stories NORA
Nordic Journal of Feminist and Gender Studies 23 (1), 4-19 (15 sidor)
Torres, Sandra & Magnússon, Finnur (red.) (2010)
Invandrarskap, äldrevård och omsorg
Malmö: Gleerup, 178 sidor
Österholm, H.J., Larsson, T. A, & Olaison, A. (2015). Handling the dilemma of self-determination and dementia: A study of case managers' discursive strategies in assessment meetings.
Journal of Gerontological Social Work, vol. 58, no. 6
pp. 613-636 (23 sidor).
Österlind, J, Hansebo, G, Andersson, J, Ternestedt, B-M, Hellström, I (2011). A discourse of silence: carers' reasoning about death and dying in nursing homes.
Ageing and Society,
31, 529-544. (15 sidor)


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Litteraturen läses i den senaste upplagan. Om en senare upplaga än vad som anges ovan finns, läses denna.

Artiklar tillkommer enligt lärares anvisning, ca 300 sidor.


Se denna kursplan som PDF