Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för beteende- social- och rättsvetenskap

Kursplan


Socialt arbete, avancerad nivå, Utredning och utvärdering i offentlig verksamhet och förvaltning, 7,5 högskolepoäng
Inquiry and Evaluation in the Public Sector and Administration, Second Cycle, 7.5 Credits


Kurskod: SA112A Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Socialt arbete Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Socialt arbete och social omsorg
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2015-12-18 Senast ändrad: 2016-04-01
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2016 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter avslutad kurs förväntas den studerande
- ha utvecklat en fördjupad kunskap om de olika ansatser för utredning och utvärdering och användning av evidensbegreppet som idag existerar och tillämpas i offentlig verksamhet och förvaltning,
- visa kunskap om och förmåga till tillämpning av den kunskapssyn och den vetenskapsteoretiska grund varpå olika ansatser vilar,
- visa en god förmåga att självständigt och kritiskt kunna analysera de olika utrednings- och utvärderingsmodeller som förekommer,
- visa förmåga att tillämpa de olika stegen i respektive utrednings- och utvärderingsmodell och kunna genomföra ett arbete i enlighet med någon av de aktuella modellerna,
- visa förmåga att värdera och kritiskt analysera olika ansatser, deras kunskapsanspråk respektive styrkor och svagheter,
- visa förmåga att värdera var och i vilka sammanhang olika utrednings- och utvärderingsmodeller är användbara och har sina största styrkor samt
- visa förmåga till muntlig och skriftlig vetenskaplig kommunikation vid diskussion om och presentation av uppgifter.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen bygger på att studenterna arbetar självständigt och tar ansvar för kunskapsinhämtandet via ett arbete med att fiktivt utveckla och genomföra ett utrednings- och utvärderingsuppdrag. En kritisk jämförelse sker löpande mellan vad som kännetecknar utredning och utvärdering relativt forskning. Parallellt med utrednings- och utvärderingsarbetet ges temaseminarier där studenterna diskuterar olika delar i processen på grundval av litteratur på temaområdet såsom forskningsartiklar, böcker etc. Dessutom ges föreläsningar kring väsentliga steg i en utrednings- och utvärderingsprocess.


Studieformer

Undervisningen genomförs inom ramen för föreläsningar och seminarier samt handledning av självständigt arbete. Det självständiga arbetet genomförs som fallstudier där studenterna arbetar självständigt med att söka och tillämpa adekvat kunskap i utvecklingen av ett fiktivt utrednings- och utvärderingsfall.
Presentation och muntligt försvar av resultatet sker vid ett seminarium. Aktivt deltagande i seminarier och examinationstillfällen är obligatoriskt.
Om studenten har resterande moment under pågående kurs skall dessa vara inlämnade senast vid angivet datum. I annat fall görs en ny uppgift vid tillfälle som examinator anger.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Utredning och utvärdering I, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Seminarier med skriftliga inlämningsuppgifter.
Utredning och utvärdering II, 5,5 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Författande av skriftligt PM som försvaras muntligt vid seminarium. Dessutom kommentering av annan students motsvarande PM.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Utredning och utvärdering I
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Utredning och utvärdering II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


Betyg på hel kurs:
För att få betyget VG krävs, förutom att samtliga obligatoriska moment är godkända, betyget VG på skriftligt PM.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

180 högskolepoäng varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i socialt arbete alternativt 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i ett samhällsvetenskapligt ämnesområde. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Dahler-Larsen, Peter (2013)
The Evaluation Society
Stanford: Stanford University Press, 280 sidor
Pawson, Ray (2006)
Evidence-based Policy. A realist perspective
London: SAGE, 180 sidor
Pawson, Ray & Tilly, Nick 1997 eller senare upplaga
Realistic Evaluation
London: SAGE, 227 sidor
Sundell, Knut (red) (2012)
Att göra effektutvärderingar
Stockholm: Socialstyrelsen och Gothia förlag, ISBN/ISSN: 978-91-7205-838-5, ca 300 sidor. Webblänk: https://www.socialstyrelsen.se/evidensbaseradpraktik/attarbetaevidensbaserat/Documents/att-gora-effektutvarderingar.pdf


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Tillkommer valbar litteratur i form av artiklar och böcker avpassade till arbetet med
utrednings- och utvärderingsfallen.


Se denna kursplan som PDF