Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Socialt arbete, avancerad nivå, Barn och våld II, 7,5 högskolepoäng | |||
Social Work, Second Cycle, Children,Violence and Social Work II, 7.5 Credits |
Kurskod: | SA116A | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Socialt arbete | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Socialt arbete och social omsorg | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1N |
Inrättad: | 2016-12-15 | Senast ändrad: | 2017-04-03 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2017 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Efter avslutad kurs förväntas den studerande
- visa kunskap om och förmåga att teoretiskt förstå kopplingen mellan utsatthet och utövande,
- visa kunskap om och förmåga att teoretiskt förstå varför vissa unga utsätts på flera olika sätt,
- visa förmåga att förhålla sig kritiskt till olika teoretiska förståelser och förklaringar till barns och ungas utsatthet för respektive utövande av kränkningar, konflikter och våld.
Kursen fokuserar på barn och unga som utsatta och aktörer vid våld, hot och kränkningar samt hur utsatthet och aktörskap teoretiskt kan förstås. Kursen bygger på kursen Socialt arbete, avancerad nivå, Barn och våld I och relaterar det teoretiska fältet till generell socialvetenskaplig teoribildning.
Innehåll:
- Teoretiska perspektiv på barns och ungas utsatthet för respektive utövande av kränkningar, konflikter och våld
- Hur kränkningar, konflikter och våld i olika miljöer kan förstås teoretiskt
- Hur ålder, kön, sexualitet, kultur och klass kan förstås teoretiskt vad gäller barns och ungas utsatthet för respektive utövande av kränkningar, konflikter och våld
- Relation till generell socialvetenskaplig teoribildning.
Undervisningen genomförs inom ramen för föreläsningar och seminarier samt handledning av självständigt arbete. Det självständiga arbetet genomförs som fallstudier där studenterna arbetar självständigt med att söka och tillämpa adekvat kunskap i utvecklingen av ett individuellt arbete. Aktivt deltagande i seminarier och examinationstillfällen är obligatoriskt.
Om studenten har resterande moment under pågående kurs skall dessa vara inlämnade senast vid angivet datum. I annat fall görs en ny uppgift vid tillfälle som examinator anger.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg på hel kurs:
För att få betyget VG krävs, förutom att samtliga obligatoriska moment är godkända, betyget VG på skriftligt PM.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
180 högskolepoäng varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i socialt arbete eller likvärdig utbildning. Dessutom krävs Socialt arbete, avancerad nivå, Barn och våld I, 7,5 högskolepoäng samt Svenska B/Svenska 3.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Obligatorisk litteratur
Tillkommer valbar litteratur i form av artiklar och böcker avpassade till arbetet med
PM-skrivandet
Additional literature in form of articles and books suited for the writen memorandum