Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Socialt arbete, avancerad nivå, Att bedriva behandling på institution eller i öppenvård, 15 högskolepoäng | |||
Social Work, To Perform Treament in Institutional or non-Institutional Settings, Second Cycle, 15 Credits |
Kurskod: | SA117A | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Socialt arbete | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Socialt arbete och social omsorg | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1N |
Inrättad: | 2017-11-29 | Senast ändrad: | 2018-04-03 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Efter avslutad kurs förväntas den studerande:
- visa kunskap om och förmåga att problematisera sociala interventioner av unga och vuxna med psykosocial problematik - ur ett relationellt och utvecklingsekologiskt perspektiv,
- visa kunskap om samt förmåga att kritiskt granska och tillämpa organisatoriska principer och ledarskap inom området prevention och behandling,
- visa kunskap om och förmåga att problematisera olika interventioners innehåll och effektivitet i relation till ett evidensbaserat förhållningssätt,
- visa kunskap om och förmåga att kritiskt granska samt tillämpa centrala principer för behandling av unga och vuxna inom öppen-, institutions- och kriminalvård - med särskild fokus på balansen mellan ett prosocialt innehåll och evidensbaserade metoder,
- visa kunskaps om samt förmåga att kritiskt granska olika vetenskapliga ställningstaganden och kontroverser i synen på missbruk, beroende och olika diagnoser,
- visa kunskaps om samt förmåga att förhålla sig till och tillämpa etiska regler med ett professionellt förhållningssätt inom området prevention och behandling,
- visa kunskaps om och förmåga att granska ett antal verksamheter inom fältet prevention och behandling med utgångspunkt i forskning, centrala principer och teoretiska begrepp,
-författa ett vetenskapligt arbete samt opponera på annan basgrupps arbete,
- med utgångspunkt i forskning, centrala principer, teoretiska begrepp och lagstiftning, demonstrera avancerade färdigheter genom att utforma och presentera en kunskapsdriven verksamhet.
Kursen ger fördjupade kunskaper inom områdena missbruk, kriminalitet och allvarlig psykosocial problematik - med utgångspunkt i relevant lagstiftning. Kursinnehållet innefattar ett antal temaområden såsom organisations- och personalstruktur, behandlingsmål/-fokus (risk- och skyddsfaktorer), metod- och teoribas samt utvärdering. Målsättningen är att kursen sammantaget ska ge kursdeltagarna fördjupade kunskaper om begränsningar och möjligheter att, inom ramen för socionomprofessionen, arbeta med sociala interventioner i en evidens-/kunskapsstyrd organisation.
Övrigt: Kursen samläses med socionomprogrammet.
Undervisningen bedrivs genom seminarier, tillämpnings- och laborativa moment, gruppövningar, case-orienterade uppgifter, projektarbete samt föreläsningar.
Om studenten har resterande moment under pågående kurs skall dessa vara inlämnade senast vid angivet datum. I annat fall görs en ny uppgift vid tillfälle som examinator anger.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg på hel kurs:
För att få betyget Godkänd på hel kurs krävs betyget Godkänd på samtliga examinerande moment.
För betyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl Godkänd på kursens individuella skriftliga hemtentamen.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
180 högskolepoäng varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i socialt arbete. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kursen samläses med termin 7 på Socionomprogrammet
Kursvärdering:
Kursen avslutas med en elektronisk kursvärdering. (Högskoleförordningen, 1 kap 14§).
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Litteraturen läses i den senaste upplagan. Om en senare upplaga än vad som anges ovan finns, läses denna.
Artiklar tillkommer enligt lärares anvisning, ca 100 sidor.