Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Socialt arbete, avancerad nivå, Kvantitativ forskningsmetod, 10 högskolepoäng | |||
Social Work, Second Cycle, Quantitative Research Methods, 10 Credits |
Kurskod: | SA120A | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Socialt arbete | Högskolepoäng: | 10 |
Ämnesgrupp (SCB): | Socialt arbete och social omsorg | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1N |
Inrättad: | 2017-12-14 | Senast ändrad: | 2018-04-03 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Efter avslutad kurs har studenten minst uppnått följande lärandemål:
Kunskap och förståelse
Studenten:
- differentierar mellan olika vetenskapstraditioner och begrepp
- tar ställning till, motiverar och värderar olika forskningsmetoder
- kritiskt granskar kvantitativa forskningsresultat i samhällsvetensakplig forskning
- demonstrerar kunskap om avancerad statistisk analys
- förstår de grundläggande problem som finns för kausala slutsatser inom samhällsvetenskapen
Färdighet och förmåga
Studenten:
- utför, presenterar och tolkar resultat från multivariata statistiska metoder (t.ex. variansanalys, multipel regressionsanalys och faktoranalys) som behandlas i kursen
- visar förståelse för hur begrepp kan operationaliseras och göras mätbara
- tillämpar adekvat metod utifrån frågeställning, datamaterial och beroende variabel
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten:
- muntligt och skriftligt presentaerar resultat av utförda datanalyser
- kritisk granskar resultat av utförda datanalyser
- kritiskt värderar innehållet i vetensakpliga artiklar
- för forskningsetiska resonemang
Kursens mål är för studenten att fördjupa och utveckla sina färdigheter i kvantitativ forskningsmetod. Kursen innehåller moment som avser ge kunskap om vetenskapsteoretiska resonemnag, generella metodaspekter samt inom samhällsvetensakplig forskning allmänt förekommande analysmetoder med fokus på inferensstatistik och multivariata analyser. Den centrala delen i kursen är de dataövningar där kursdeltagarna själva arbetar med att analysera ett datamaterial. Dessutom behandlas problem med att fastställa kausalitet på grundval av kvantitativ analys.
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och datorlaborationer. Obligatoriskt deltagande vid ett antal seminarier. Obligatoriska redovisningar av skriftliga och/eller muntliga grupparbeten förekommer.
Hela eller delar av kursen kan komma att ges på engelska.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget VG på hela kursen krävs betyget VG i totalt 5 hp av kursens examinationer samt betyget G på samtliga andra examinationer. För betyget G på hela kursen krävs betyget G i samtliga examinationer och att alla obligatoriska moment genomförts. Betyget U innebär att en eller flera examinationer bedömts med U och/eller att alla obligatoriska moment ej genomförts.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
180 hp varav 90 hp successiv fördjupning inom socialt arbete eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska B/Engelska 6.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Rätten till förnyad examination
1. Den som har blivit underkänd vid examination har rätt till omexamination. I normalfallet erbjuds omexamination en viss tid efter ordinarie examinationstillfälle. Under augusti månad ges möjlighet att examinera samtliga examinerande moment som getts under läsåret.
2. Kurs som upphört eller väsentligt förändrats till sitt innehåll eller i sin omfattning kan examineras vid tre tillfällen inom 18 månader efter att förändringen genomförts.
3. Studerande som har underkänts vid examination vid två tillfällen för viss delkurs eller del av delkurs har rätt att hos prefekten begära att annan examinator utses.
4. Den som fått betyget Godkänd på viss examination får inte omexamineras för att få betyget Väl godkänd.
5. Om tidsgräns angivits för inlämning av hemtentamen/hemuppgift kommer för sent inlämnade svar ej att bedömas och studenten hänvisas till omexaminationen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Artiklar och annat material, max 1000 sidor, tillkommer som obligatorisk litteratur.