Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för beteende- social- och rättsvetenskap

Kursplan


Socialt arbete, avancerad nivå, Kvantitativ forskningsmetod, 10 högskolepoäng
Social Work, Second Cycle, Quantitative Research Methods, 10 Credits


Kurskod: SA120A Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Socialt arbete Högskolepoäng: 10
    Ämnesgrupp (SCB): Socialt arbete och social omsorg
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2017-12-14 Senast ändrad: 2018-04-03
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter avslutad kurs har studenten minst uppnått följande lärandemål:

Kunskap och förståelse
Studenten:
- differentierar mellan olika vetenskapstraditioner och begrepp
- tar ställning till, motiverar och värderar olika forskningsmetoder
- kritiskt granskar kvantitativa forskningsresultat i samhällsvetensakplig forskning
- demonstrerar kunskap om avancerad statistisk analys
- förstår de grundläggande problem som finns för kausala slutsatser inom samhällsvetenskapen

Färdighet och förmåga
Studenten:
- utför, presenterar och tolkar resultat från multivariata statistiska metoder (t.ex. variansanalys, multipel regressionsanalys och faktoranalys) som behandlas i kursen
- visar förståelse för hur begrepp kan operationaliseras och göras mätbara
- tillämpar adekvat metod utifrån frågeställning, datamaterial och beroende variabel

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten:
- muntligt och skriftligt presentaerar resultat av utförda datanalyser
- kritisk granskar resultat av utförda datanalyser
- kritiskt värderar innehållet i vetensakpliga artiklar
- för forskningsetiska resonemang


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursens mål är för studenten att fördjupa och utveckla sina färdigheter i kvantitativ forskningsmetod. Kursen innehåller moment som avser ge kunskap om vetenskapsteoretiska resonemnag, generella metodaspekter samt inom samhällsvetensakplig forskning allmänt förekommande analysmetoder med fokus på inferensstatistik och multivariata analyser. Den centrala delen i kursen är de dataövningar där kursdeltagarna själva arbetar med att analysera ett datamaterial. Dessutom behandlas problem med att fastställa kausalitet på grundval av kvantitativ analys.


Studieformer

Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och datorlaborationer. Obligatoriskt deltagande vid ett antal seminarier. Obligatoriska redovisningar av skriftliga och/eller muntliga grupparbeten förekommer.

Hela eller delar av kursen kan komma att ges på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Vetenskapsteori, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Examination sker genom skriftlig inlämningsuppgift
Kvantitativ forskningsmetod, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Examination sker genom skriftlig inlämningsuppgift
Analys av data, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Examination sker genom skriftlig inlämningsuppgift

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Vetenskapsteori
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Kvantitativ forskningsmetod
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Analys av data
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


För betyget VG på hela kursen krävs betyget VG i totalt 5 hp av kursens examinationer samt betyget G på samtliga andra examinationer. För betyget G på hela kursen krävs betyget G i samtliga examinationer och att alla obligatoriska moment genomförts. Betyget U innebär att en eller flera examinationer bedömts med U och/eller att alla obligatoriska moment ej genomförts.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

180 hp varav 90 hp successiv fördjupning inom socialt arbete eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska B/Engelska 6.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Rätten till förnyad examination
1. Den som har blivit underkänd vid examination har rätt till omexamination. I normalfallet erbjuds omexamination en viss tid efter ordinarie examinationstillfälle. Under augusti månad ges möjlighet att examinera samtliga examinerande moment som getts under läsåret.
2. Kurs som upphört eller väsentligt förändrats till sitt innehåll eller i sin omfattning kan examineras vid tre tillfällen inom 18 månader efter att förändringen genomförts.
3. Studerande som har underkänts vid examination vid två tillfällen för viss delkurs eller del av delkurs har rätt att hos prefekten begära att annan examinator utses.
4. Den som fått betyget Godkänd på viss examination får inte omexamineras för att få betyget Väl godkänd.
5. Om tidsgräns angivits för inlämning av hemtentamen/hemuppgift kommer för sent inlämnade svar ej att bedömas och studenten hänvisas till omexaminationen.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Allwood, Carl Martin & Erikson, Martin G. (2010)
Grundläggande vetenskapsteori för psykologi och beteendevetenskaper
Lund: Studentlitteratur AB
Christensen, Larry B., Johnson, Burt R., & Turner, Lisa A. (2014)/12th edition
Research Methods, Design, and Analysis
Upper Saddle River: Pearson
Tabachnick, Barbara G., & Fidell, Linda S. Senaste upplagan (latest edition)
Using multivariate statistics.
Essex, UK: Pearson Education Ltd.

Referenslitteratur
American Psychological Association (2009)
Publication Manual of the American Psychological Association
Washington, DC: Author, 272 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Artiklar och annat material, max 1000 sidor, tillkommer som obligatorisk litteratur.


Se denna kursplan som PDF