Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för beteende- social- och rättsvetenskap

Kursplan


Socionomens yrkeskunskaper och handlingsstrategier, 15 högskolepoäng
Profession and Professional Skills in Social Work, 15 Credits


Kurskod: SA201G Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Vårdområdet
Huvudområde: Socialt arbete Högskolepoäng: 15
    Ämnesgrupp (SCB): Socialt arbete och social omsorg
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1N
Inrättad: 2015-08-25 Senast ändrad: 2018-04-03
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter avslutad kurs förväntas den studerande:
- kunna beskriva socionomens olika yrkesroller samt kunna beskriva hur samhälle, organisatoriska faktorer, juridiska ramar, yrkesroll och makt påverkar socionomens handlingsutrymme i mötet med enskilda och grupper,
- visa förståelse för betydelsen av samverkan mellan olika aktörer i det sociala arbetet,
- visa kunskap om teorier och metoder i socialt arbete på individ- och gruppnivå samt visa förmåga att tillämpa dessa utifrån människors livsvillkor,
- visa kunskap om och förmåga att problematisera värdegrund, människosyn och förhållningssätt i socialt arbete,
- kunna redogöra för etiska principer och etisk teori relevant för socialt arbete samt visa förmåga att kunna tillämpa dessa vid analys av socialt arbete,
- visa kunskap om och förmåga att tillämpa kommunikationsteori och samtalsmetodik,
- visa kunskap om och förståelse för den egna personens betydelse för utförandet av socialt arbete,
- visa förmåga att söka och värdera aktuell forskning i socialt arbete samt förmåga att relatera den till socionomers yrkesutövande och handlingsutrymme samt
- visa förmåga att framställa texter som uppfyller krav på akademiskt skrivande vilket innebär språklig kompetens, disposition och saklighet.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen behandlar socionomprofessionens yrkesroller och förhållningssätt genom att integrera olika aspekter av yrkeskunskaper såsom vetenskap, teori, handlingsstrategier, värderingar, självreflektion och etik. Kursen fokuserar bl a på kommunikationskompetens, mötet och arbetsrelationer med brukare, kollegor och andra yrkesgrupper. Vidare behandlas etiska dilemman samt människosyn. I kursen betonas ett vetenskapligt förhållningssätt i professionsspecifika frågeställningar. Studentens personliga professionella utveckling (PPU) ingår som en del i kursen.


Studieformer

Kursen utgår från olika teman, vilka till viss del löper parallellt och integreras i varandra. Undervisningen bedrivs genom seminarier, skriftliga arbeten individuellt och i grupp, reflektionsuppgifter, handledning, föreläsningar samt tillämpnings- och laborativa moment, såsom samtalsmetodik och rollspel.

Examinationer sker såväl individuellt som i grupp. Muntliga och skriftliga examinationer i form av redovisningar och hemuppgifter förekommer. Andra examinationsformer är aktivt deltagande i seminarier samt i tillämpnings- och laborativa moment.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Personlig professionell utveckling (PPU), 2 högskolepoäng. (Provkod: 0528)
Seminarier, samtalsmetodik, individuella uppgifter, skriftlig framställan av texter
Socionomens yrkeskunskaper och handlingsstrategier, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0529)
Individuell skriftlig salstentamen
Handlingsutrymme och handlingsstrategier, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0530)
Seminarier, gruppuppgifter, individuella uppgifter, gruppredovisningar, muntlig och skriftlig framställan av texter
Yrkesroll och handlingsstrategier, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0531)
Fördjupningsarbete. Skriftlig och muntlig redovisning i grupp.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Personlig professionell utveckling (PPU)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Socionomens yrkeskunskaper och handlingsstrategier
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Handlingsutrymme och handlingsstrategier
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Yrkesroll och handlingsstrategier
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet samt Matematik B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 5).

eller

Grundläggande behörighet samt Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A5).

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen ingår i Socionomprogrammet och utgör första kursen av utbildningens andra termin. Kursen kan endast läsas som programkurs och kan således inte sökas som fristående kurs.

För att få betyget Väl Godkänd på hel kurs krävs betyget Väl Godkänd på kursens skriftliga individuella tentamina samt Godkänd på övriga moment.

Rätten till förnyat prov:
- Den som blivit underkänd har rätt till omtentamen. I normalfallet erbjuds omtentamen viss tid efter ordinarie tentamen. Omtentamen efter vårterminens sista tentamenstillfälle och uppsamlingsprov inför höstterminen ges vid ett och samma provtillfälle innan höstterminens start.

Kursvärdering:
Kursen utvärderas skriftligt i en särskilt kursvärdering vid kursens slut samt under kursens gång i samarbete med kursrepresentanter. Förändringar av kursen presenteras vid nästa kurstillfälle.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Akademikerförbundet SSR: Etik i socialt arbete (2015)
- Etisk kod för socialarbetare
35 sidor, http://www.akademssr.se
Angelöw, Bosse & Jonsson, Thom (2015)
Introduktion till socialpsykologi
Lund: Studentlitteratur, 272 sidor, Kap 1-2, 4-7. 156 sidor
Beresford, Peter & Campbell, Jane (1994) Disabled People, Service Users, User Involvement And Representation
Disability & Society
Vol 9, Nr 3
Christoffersen, Svein Aage (red.) (2007)
Professionsetik
Malmö: Gleerups, 176 sidor
Danemark, Berth (2004)
Samverkan - en fråga om makt
Örebro: Läromedia Örebro AB, 66 sidor
Eide, Tom & Eide, Hilde (2006)
Kommunikation i praktiken : relationer, samspel och etik inom socialt arbete, vård och omsorg
Malmö: Liber, 272 sidor
Helleday, Ann & Berg Wikander, Birgitta (2007)
Fyra psykologiska perspektiv: i socialt arbete och i social omsorg
Studentlitteratur AB, 175 sidor
International Federation of Social Workers (2012)
Ethics in Social Work, Statement of Principles
http://ifsw.org/policies/statement-of-ethical-principles/
Meeuwisse, Anna & Sunesson, Sune & Swärd, Hans & Knutagård, Marcus (2015)
Socialt arbete : en grundbok. Stockholm
Stockholm: Natur och kultur, 489 sidor, kap 2, 6, 8, 10-15, 18-19. 173 sidor
Payne, Malcome (2015)
Modern teoribildning i socialt arbete
Stockholm: Natur och kultur, kap 1-4, 6-7, 242 sidor
Røkenes, Odd Halvar, Hanssen, Per-Haldvar (2015)
Bära eller brista. Kommunikation och relationer i arbetet med människor
Malmö: Gleerups utbildning AB, 282 sidor
Skau, Greta Marie (2007)
Mellan makt och hjälp. Om det flertydiga förhållandet mellan klient och hjälpare
Stockholm: Liber, 147 sidor
Svensson, Kerstin & Johnsson, Eva & Laanemets, Leili (2008)
Handlingsutrymme. Utmaningar i socialt arbete
Stockholm: Natur & Kultur, 255 sidor
Thorsén, Håkan (2016)
Människosyn och etik
ca 200 sidor

Referenslitteratur
Beresford, Peter & Croft, Suzy & Adshead, Lesley (2008) We Don't See Her as a Social Worker': A Service User Case Study of the Importance of the Social Worker's Relationship and Humanity
British Journal of Social Work; Oct2008, Vol. 38
Issue 7, p1388
Germundsson, Per (2011)
Lärare, socialsekreterare och barn som far illa. Om sociala representationer och interprofessionell samverkan.
Doktorsavhandling: Örebro universitet
Johansson, B, & Flygare, E (2009)
Våldsamma personer med samsjuklighet: Riskfaktorer, insatser och samverkansproblem i ett livsloppsperspektiv
Örebro: Örebro universitet
Språkrådets skrifter (2008)
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber AB, 264 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Litteraturen läses i senaste upplagan. Om en senare upplaga finns än vad som anges ovan, läses denna. Artiklar, vetenskapliga publikationer och internetkällor kan tillkomma.


Se denna kursplan som PDF