Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
![]() |
Kursplan |
Socionomens yrkeskunskaper och handlingsstrategier, 15 högskolepoäng | |||
Profession and Professional Skills in Social Work, 15 Credits |
Kurskod: | SA201G | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Socialt arbete | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Socialt arbete och social omsorg | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1N |
Inrättad: | 2015-08-25 | Senast ändrad: | 2018-04-03 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Efter avslutad kurs förväntas den studerande:
- kunna beskriva socionomens olika yrkesroller samt kunna beskriva hur samhälle, organisatoriska faktorer, juridiska ramar, yrkesroll och makt påverkar socionomens handlingsutrymme i mötet med enskilda och grupper,
- visa förståelse för betydelsen av samverkan mellan olika aktörer i det sociala arbetet,
- visa kunskap om teorier och metoder i socialt arbete på individ- och gruppnivå samt visa förmåga att tillämpa dessa utifrån människors livsvillkor,
- visa kunskap om och förmåga att problematisera värdegrund, människosyn och förhållningssätt i socialt arbete,
- kunna redogöra för etiska principer och etisk teori relevant för socialt arbete samt visa förmåga att kunna tillämpa dessa vid analys av socialt arbete,
- visa kunskap om och förmåga att tillämpa kommunikationsteori och samtalsmetodik,
- visa kunskap om och förståelse för den egna personens betydelse för utförandet av socialt arbete,
- visa förmåga att söka och värdera aktuell forskning i socialt arbete samt förmåga att relatera den till socionomers yrkesutövande och handlingsutrymme samt
- visa förmåga att framställa texter som uppfyller krav på akademiskt skrivande vilket innebär språklig kompetens, disposition och saklighet.
Kursen behandlar socionomprofessionens yrkesroller och förhållningssätt genom att integrera olika aspekter av yrkeskunskaper såsom vetenskap, teori, handlingsstrategier, värderingar, självreflektion och etik. Kursen fokuserar bl a på kommunikationskompetens, mötet och arbetsrelationer med brukare, kollegor och andra yrkesgrupper. Vidare behandlas etiska dilemman samt människosyn. I kursen betonas ett vetenskapligt förhållningssätt i professionsspecifika frågeställningar. Studentens personliga professionella utveckling (PPU) ingår som en del i kursen.
Kursen utgår från olika teman, vilka till viss del löper parallellt och integreras i varandra. Undervisningen bedrivs genom seminarier, skriftliga arbeten individuellt och i grupp, reflektionsuppgifter, handledning, föreläsningar samt tillämpnings- och laborativa moment, såsom samtalsmetodik och rollspel.
Examinationer sker såväl individuellt som i grupp. Muntliga och skriftliga examinationer i form av redovisningar och hemuppgifter förekommer. Andra examinationsformer är aktivt deltagande i seminarier samt i tillämpnings- och laborativa moment.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande behörighet samt Matematik B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 5).
eller
Grundläggande behörighet samt Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A5).
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kursen ingår i Socionomprogrammet och utgör första kursen av utbildningens andra termin. Kursen kan endast läsas som programkurs och kan således inte sökas som fristående kurs.
För att få betyget Väl Godkänd på hel kurs krävs betyget Väl Godkänd på kursens skriftliga individuella tentamina samt Godkänd på övriga moment.
Rätten till förnyat prov:
- Den som blivit underkänd har rätt till omtentamen. I normalfallet erbjuds omtentamen viss tid efter ordinarie tentamen. Omtentamen efter vårterminens sista tentamenstillfälle och uppsamlingsprov inför höstterminen ges vid ett och samma provtillfälle innan höstterminens start.
Kursvärdering:
Kursen utvärderas skriftligt i en särskilt kursvärdering vid kursens slut samt under kursens gång i samarbete med kursrepresentanter. Förändringar av kursen presenteras vid nästa kurstillfälle.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Litteraturen läses i senaste upplagan. Om en senare upplaga finns än vad som anges ovan, läses denna. Artiklar, vetenskapliga publikationer och internetkällor kan tillkomma.