Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
![]() |
Kursplan |
Vetenskaplig metod, utvärdering och evidens i socialt arbete, 15 högskolepoäng | |||
Scientific Method, Evaluation and Evidence in Social Work, 15 Credits |
Kurskod: | SA202G | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Socialt arbete | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Socialt arbete och social omsorg | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1F |
Inrättad: | 2015-08-25 | Senast ändrad: | 2018-04-03 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Efter avslutad kurs förväntas den studerande
- visa kunskap om och förståelse för socialt arbete som forskningsområde,
- visa kunskap om likheter och skillnader mellan olika vetenskapliga metoders vetenskapsteoretiska grundantaganden,
- visa kunskap om och förmåga att tillämpa relevanta metoder i förhållande till angiven forskningsfråga,
- visa kunskap om olika utvärderingsmodeller och deras tillämpbarhet för socialt arbete,
- visa förmåga att formulera och avgränsa forskningsfrågor med relevans för socialt arbete,
- visa förmåga att planera, genomföra, försvara och opponera på ett vetenskapligt arbete med stöd av vetenskaplig teori och metod,
- visa förmåga att reflektera över vetenskapligt arbete i relation till forskningsetiska krav,
- visa förmåga att kritiskt granska vetenskapligt genomförda utvärderingar och evidens,
- visa förmåga att tillämpa kommunikationsfärdigheter nödvändiga för systematisk datainsamling, exempelvis intervjumetodik, observationer och enkäter,
- visa förmåga att i grupp kunna ge och ta konstruktiv kritik på vetenskapliga produkter,
- visa förmåga att reflektera över egna värderingar och kunskapssyn i förhållande till ett vetenskapligt arbetssätt samt
- visa förmåga att framställa texter som uppfyller krav på akademiskt skrivande vilket innebär språklig kompetens, disposition och saklighet.
Kursen utgör en fortsättningskurs och behandlar vetenskapsteoretiska och metodlogiska frågor om forskning, utvärdering och evidens i socialt arbete. Kursen behandlar kvantitativa och kvalitativa ansatser och studenten övar sin förmåga att granska och kritiskt reflektera över forskningsresultat med relevans för socialt arbete.
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, examinerande seminarier i grupp samt tillämpnings och laborativa moment där individuella prestationer är i fokus. Obligatorisk närvaro gäller vid
seminarier, tillämpnings- och laborativa moment, vilket motiveras av att de studerande ska utveckla färdigheter att omsätta kursens teoretiska bas till professionsspecifik handling. Vid frånvaro från seminarier eller inaktivitet i grupparbete eller vid seminarier kommer individuella inlämningsuppgifter att avkrävas.
Studentens personliga och professionella utveckling (PPU) fördjupas genom att studenten övar sitt kritiska tänkande och vetenskapliga förhållningssätt samt reflekterar över de egna värderingarna i förhållande till forskningsprocessen.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg på hel kurs:
För att få betyget Godkänd på hel kurs krävs betyget Godkänd på samtliga betygsgrundande moment.
För att få betyget Väl Godkänd på hel kurs krävs utöver ovan betyget Väl Godkänd på den individuella skriftliga salstentamen.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Vetenskapsteori och metod, 2,5 högskolepoäng (provkod 0045) och Vetenskapsteori och metod, tentamen, 5 högskolepoäng (provkod 0046) från Socialt arbete som vetenskap och profession, 30 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kursen ingår socionomprogrammet och utgör kurs på programmets andra termin. Kursen kan endast läsas som programkurs och kan således inte sökas som fristående kurs.
kursvärdering:
Kursen utvärderas skriftligt i en särskilt kursvärdering vid kursens slut samt under kursens gång i samarbete med kursrepresentanter. Förändringar av kursen presenteras vid nästa kurstillfälle.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Litteratur och artiklar enligt lärares anvisningar tillkommer.
Litteraturen läses i den senaste upplagan. Om en senare upplaga än vad som anges ovan finns, läses denna.