Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för beteende- social- och rättsvetenskap

Kursplan


Vetenskaplig metod, utvärdering och evidens i socialt arbete, 15 högskolepoäng
Scientific Method, Evaluation and Evidence in Social Work, 15 Credits


Kurskod: SA202G Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Vårdområdet
Huvudområde: Socialt arbete Högskolepoäng: 15
    Ämnesgrupp (SCB): Socialt arbete och social omsorg
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2015-08-25 Senast ändrad: 2018-04-03
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter avslutad kurs förväntas den studerande
- visa kunskap om och förståelse för socialt arbete som forskningsområde,
- visa kunskap om likheter och skillnader mellan olika vetenskapliga metoders vetenskapsteoretiska grundantaganden,
- visa kunskap om och förmåga att tillämpa relevanta metoder i förhållande till angiven forskningsfråga,
- visa kunskap om olika utvärderingsmodeller och deras tillämpbarhet för socialt arbete,
- visa förmåga att formulera och avgränsa forskningsfrågor med relevans för socialt arbete,
- visa förmåga att planera, genomföra, försvara och opponera på ett vetenskapligt arbete med stöd av vetenskaplig teori och metod,
- visa förmåga att reflektera över vetenskapligt arbete i relation till forskningsetiska krav,
- visa förmåga att kritiskt granska vetenskapligt genomförda utvärderingar och evidens,
- visa förmåga att tillämpa kommunikationsfärdigheter nödvändiga för systematisk datainsamling, exempelvis intervjumetodik, observationer och enkäter,
- visa förmåga att i grupp kunna ge och ta konstruktiv kritik på vetenskapliga produkter,
- visa förmåga att reflektera över egna värderingar och kunskapssyn i förhållande till ett vetenskapligt arbetssätt samt
- visa förmåga att framställa texter som uppfyller krav på akademiskt skrivande vilket innebär språklig kompetens, disposition och saklighet.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen utgör en fortsättningskurs och behandlar vetenskapsteoretiska och metodlogiska frågor om forskning, utvärdering och evidens i socialt arbete. Kursen behandlar kvantitativa och kvalitativa ansatser och studenten övar sin förmåga att granska och kritiskt reflektera över forskningsresultat med relevans för socialt arbete.


Studieformer

Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, examinerande seminarier i grupp samt tillämpnings och laborativa moment där individuella prestationer är i fokus. Obligatorisk närvaro gäller vid
seminarier, tillämpnings- och laborativa moment, vilket motiveras av att de studerande ska utveckla färdigheter att omsätta kursens teoretiska bas till professionsspecifik handling. Vid frånvaro från seminarier eller inaktivitet i grupparbete eller vid seminarier kommer individuella inlämningsuppgifter att avkrävas.
Studentens personliga och professionella utveckling (PPU) fördjupas genom att studenten övar sitt kritiska tänkande och vetenskapliga förhållningssätt samt reflekterar över de egna värderingarna i förhållande till forskningsprocessen.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Vetenskapsteori, metod och analys, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0201)
Individuell skriftlig salstentamen
Vetenskapligt arbete, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0301)
Artikelskrivande och seminarier

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Vetenskapsteori, metod och analys
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Vetenskapligt arbete
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


Betyg på hel kurs:
För att få betyget Godkänd på hel kurs krävs betyget Godkänd på samtliga betygsgrundande moment.
För att få betyget Väl Godkänd på hel kurs krävs utöver ovan betyget Väl Godkänd på den individuella skriftliga salstentamen.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Vetenskapsteori och metod, 2,5 högskolepoäng (provkod 0045) och Vetenskapsteori och metod, tentamen, 5 högskolepoäng (provkod 0046) från Socialt arbete som vetenskap och profession, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen ingår socionomprogrammet och utgör kurs på programmets andra termin. Kursen kan endast läsas som programkurs och kan således inte sökas som fristående kurs.


kursvärdering:
Kursen utvärderas skriftligt i en särskilt kursvärdering vid kursens slut samt under kursens gång i samarbete med kursrepresentanter. Förändringar av kursen presenteras vid nästa kurstillfälle.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Bergmark, Anders ,Bergmark, Åke & Lundström, Tommy (2011)
Evidensbaserat socialt arbete: Teori, kritik och praktik
Stockholm: Natur & Kultur, 191 sidor
Blom, Björn, Morén, Stefan & Nygren, Lennart (2011)
Utvärdering i socialt arbete. Utgångspunkter, modeller och användning
Stockholm: Natur & Kultur, 337 sidor
Bryman, Alan (2018)
Samhällsvetenskapliga metoder
Stockholm: Liber, 877 sidor
Djurfeldt, Göran, Larsson, Rolf & Stjärnhagen, Ola (2010)
Statistisk verktygslåda: samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder
Stockholm: Studentlitteratur, 480 sidor, Valda delar läses, ca 200 sidor

Referenslitteratur
APA Formatting and Style Guide
Purdue Online Writing Lab, (2011), http://owl.english.purdue.edu/owl/resource/560/02/
CODEX: Regler och riktlinjer för forskning
Stockholm: Vetenskapsrådet: http://www.codex.uu.se, (2004)
Gilje, Nils & Grimen, Harald (2007)
Samhällsvetenskapernas förutsättningar
Göteborg: Daidalos, 336 sidor
Oscarsson, Lars (2009)
Evidensbaserad praktik inom socialtjänsten. En introduktion för praktiker, chefer, politiker och studenter
Stockholm: SKL. Kommentus, 76 sidor
Svenska språknämnden (2005)
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber, 216 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Litteratur och artiklar enligt lärares anvisningar tillkommer.
Litteraturen läses i den senaste upplagan. Om en senare upplaga än vad som anges ovan finns, läses denna.


Se denna kursplan som PDF