Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2019 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för beteende- social- och rättsvetenskap

Kursplan


Yrkesroll, praxis och utövande i socialt arbete, 30 högskolepoäng
Professional Role and Practice in Social Work, 30 Credits


Kurskod: SA500G Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Vårdområdet
Huvudområde: Socialt arbete Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Socialt arbete och social omsorg
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G2F
Inrättad: 2017-02-20 Senast ändrad: 2017-10-02
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Den studerande ska efter avslutad kurs med utgångspunkt från studieplatsens verksamhetsområde
- visa förmåga att reflektera kring, och aktivt deltaga i, utförandet av det sociala arbetet med
beaktande av ett vetenskapligt förhållningssätt, etiska aspekter samt förståelse för den egna personens betydelse och brukares livssituation,
- visa kunskap om och förmåga att analysera det sociala arbetets organisering och dess
konsekvenser för handlingsutrymme och yrkesroll,
- visa förmåga till samverkan inom den egna organisationen samt med externa aktörer,
- visa kunskap om och förmåga att tillämpa den lagstiftning och de konventioner som reglerar det sociala arbetet,
- visa förmåga att utreda och analysera sociala processer och problem med utgångspunkt i relevant forskning och teoribildning samt kunna föreslå, planera och följa upp åtgärder på olika nivåer,
- visa förmåga att kritiskt reflektera över etiska aspekter i socionomens yrkesroll samt kunna
problematisera det sociala arbetets metoder med utgångspunkt i ett köns-, klass- etnicitets samt maktperspektiv,
- visa förmåga att framställa texter som uppfyller krav på akademiskt skrivande vilket innebär
språklig kompetens, disposition och saklighet samt
- visa förmåga att reflektera över den egna lärandeprocessen och kunna identifiera behov av
ytterligare kompetens.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen är verksamhetsförlagd och är en fortsättningskurs. Kursen behandlar professionens yrkesroller, yrkesidentiteter och förhållningssätt genom att integrera och tillämpa olika aspekter av yrkeskunskaper såsom vetenskap, arbetssätt, attityder, värderingar, självreflektion, etik och interprofessionellt samarbete. I kursen behandlas ett vetenskapligt förhållningssätt där särskild vikt läggs vid förmågan att tillämpa teorier som analysverktyg för att reflektera över och problematisera det sociala arbetet som bedrivs på studieplatsen. Den studerande ska i processinriktad handledning ges möjlighet att reflektera över egna erfarenheter, intryck och reaktioner som studiesituationen väcker och därigenom fördjupa den personliga professionella utvecklingen. I handledningssamtal och seminarier ska den studerande reflektera över och problematisera den egna personens betydelse för det sociala arbetet och i det sociala arbetet vid studieplatsen ska den studerande kunna agera utifrån denna förståelse.


Studieformer

Kursen är verksamhetsförlagd och de studerande deltar under handledning i det sociala arbete som bedrivs vid en studieplats. Som ett led i handledningen kan samtalsreferat och observationsreferat förekomma. Vidare ingår skriftliga individuella uppgifter samt seminarier, workshops och föreläsningar vars syfte är att integrera kursens mål, kursens litteratur och de studerandes erfarenheter från fältet. Det är obligatorisk närvaro i det sociala arbetet vid studieplatsen såväl som vid kursens seminarier/workshops. Vid ogiltig frånvaro från studieplatsen ersätts frånvarotiden med ny verksamhetsförlagd tid. Detta genomförs i samråd med examinator.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Verksamhetsförlagda studier, 30 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Examinationen grundas på underlag från handledare avseende den studerandes kunskapsutveckling i förhållande till lärandemålen samt den studerandes närvaro. Examinationen grundas även på bedömning av skriftliga individuella uppgifter i relation till respektive studieplats samt aktivt deltagande i kursens seminarier och workshops.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Verksamhetsförlagda studier
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Socialt arbete som vetenskap och profession, 30 högskolepoäng, Socionomens yrkeskunskaper och handlingsstrategier, 15 högskolepoäng, Vetenskaplig metod, utvärdering och evidens i socialt arbete, 15 högskolepoäng och Juridik i socialt arbete, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen ingår i Socionomprogrammet och utgör utbildningens femte termin. Kursen kan endast läsas av studerande på Socionomprogrammet och kan således inte sökas som fristående kurs.

Kursvärdering
Kursen utvärderas skriftligt i en särskild kursvärdering vid kursens slut. Förändringar av kursen presenteras vid nästa kurstillfälle.

Särskilda föreskrifter
Den studerande kan bedömas som underkänd under pågående kurs om den studerande genom sitt handlande skadat eller riskerat att skada klienter eller kollegor vid den aktuella studieplatsen.

Särskilt undantag gällande verksamhetsförlagda studier: Den som har blivit underkänd avseende kursens verksamhetsförlagda moment, ges efter begäran möjlighet att göra om kursen ytterligare en gång. I detta fall görs även skriftliga uppgifter och tillhörande seminarier om.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Akademikerförbundet SSR (2015)
Etik i socialt arbete - Etisk kod för socialarbetare
Stockholm: Akademikerförbundet SSR, 32 sidor
Cajvert, Lilja (2016)
Studenthandledning-under verksamhetsförlagd utbildning
Lund: Studentlitteratur AB, 174 sidor
Das, Chaitali & Carter Anand, Janet (2014) (Obligatorisk VFU-utomlands)
Strategies for critical reflekction in international contexts for social work students
International Social Work, 57 (2) 109-120.
Engstrom, David & Jones, Loring P. (2007) (Obligatorisk VFU-utomlands) '
A Broadened Horizon: The Value of International Social Work Internships
Social Work Education: The International Journal, 26 (2) 136-150
Healy, Karen (2014)
Social Work Theories in Context. Creating Frameworks in Context.
USA: Palgrave, 258 sidor
International Federation of Social Workers (2012)
Statement of Ethical Principles
http://ifsw.org/policies/statement-of-ethical-principles/
Karlsson, Lis Bodil & Piuva Katarina (2012)
Genusperspektiv i socialt arbete
Stockholm: Natur & Kultur, 331 sidor
Mattsson, Tina (2015)
Intersektionalitet i socialt arbete: teori, reflektion, praxis
Malmö: Gleerups Utbildning AB, 232 sidor
Røkenes, Odd Halvar, Hanssen, Per-Haldvar (2015)
Bära eller brista. Kommunikation och relationer i arbetet med människor
Malmö: Gleerups utbildning AB, 282 sidor
Smith, Roger (2008)
Social Work and Power
Basingstoke: Palgrave Macmillan, 237 sidor
Svensson, Kerstin & Johnsson, Eva & Laanemets, Leili (2008)
Handlingsutrymme. Utmaningar i socialt arbete
Stockholm: Natur & Kultur, 255 sidor
Wikström, Hanna (2009)
BeGreppbart - Etnicitet
Stockholm: Liber, 128 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Relevant litteratur från föregående kurser på socionomprogrammet ska användas.
Litteratur i form av artiklar kan tillkomma.


Se denna kursplan som PDF