Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
![]() |
Kursplan |
Teorier i psykosocialt arbete, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng | |||
Theories in Psychosocial Work, Second Level, 7.5 Credits |
Kurskod: | SA503U | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Socialt arbete | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Socialt arbete och social omsorg | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | AXX |
Inrättad: | 2008-08-18 | Senast ändrad: | 2008-08-18 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2008 | Beslutad av: | Akademichef |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna:
- redogöra för och analysera barns utveckling utifrån ett utvecklingspsykologiskt, systemteoretiskt och socialt perspektiv
- reflektera över samspelet mellan människan och det omgivande samhället utifrån ett barnperspektiv
- jämföra och kritiskt förhålla sig till skilda teorier om barns utveckling bl a utifrån ett psykodynamiskt perspektiv
- reflektera över forskningsresultat och dess praktiska tillämpning inom ämnesområdet socialt arbete inom den sociala barnavården i Sverige
- integrera teori och forskningsrön i det utredande sociala arbetet
Kursen är inriktad mot psykosocialt arbete inom det utredande- och barnavårdande arbetet. Under kursen kommer deltagarna att diskutera och förhålla sig till huvudteorierna i det psykosociala arbetet: utvecklingspsykologiska teorier, anknytningsteori och psykodynamisk teori samt teorier om utredning, handling och social förändring.
Undervisningen består av föreläsningar, grupparbeten, och seminarier samt ett enskilt arbete där den studerande gör en analys av ett ärende hämtad från den egna praktiken utifrån de teorier som behandlats under kursen.Kursen ges på halvfart.
Om inte annat är föreskrivet i kursplanen ska, enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen [HF], betyg sättas på en genomgången kurs. Betyget skall bestämmas av en av högskolan särskilt utsedd lärare (examinator).
Som betyg ska, enligt 6 kap. 19 § [HF], användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd, om inte högskolan föreskriver annat betygssystem.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Obligatorisk litteratur