Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för beteende- social- och rättsvetenskap

Kursplan


Teorier i psykosocialt arbete, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng
Theories in Psychosocial Work, Second Level, 7.5 Credits


Kurskod: SA503U Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Socialt arbete Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Socialt arbete och social omsorg
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: AXX
Inrättad: 2008-08-18 Senast ändrad: 2008-08-18
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2008 Beslutad av: Akademichef


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Den studerande skall efter avslutad kurs kunna:
- redogöra för och analysera barns utveckling utifrån ett utvecklingspsykologiskt, systemteoretiskt och socialt perspektiv
- reflektera över samspelet mellan människan och det omgivande samhället utifrån ett barnperspektiv
- jämföra och kritiskt förhålla sig till skilda teorier om barns utveckling bl a utifrån ett psykodynamiskt perspektiv
- reflektera över forskningsresultat och dess praktiska tillämpning inom ämnesområdet socialt arbete inom den sociala barnavården i Sverige
- integrera teori och forskningsrön i det utredande sociala arbetet


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen är inriktad mot psykosocialt arbete inom det utredande- och barnavårdande arbetet. Under kursen kommer deltagarna att diskutera och förhålla sig till huvudteorierna i det psykosociala arbetet: utvecklingspsykologiska teorier, anknytningsteori och psykodynamisk teori samt teorier om utredning, handling och social förändring.


Studieformer

Undervisningen består av föreläsningar, grupparbeten, och seminarier samt ett enskilt arbete där den studerande gör en analys av ett ärende hämtad från den egna praktiken utifrån de teorier som behandlats under kursen.Kursen ges på halvfart.


Examinationsformer

Examination, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Kursen examineras genom individuell skriftlig tentamen i form av en hemskrivning samt aktivt deltagande i kursens obligatoriska moment.


Betyg

Om inte annat är föreskrivet i kursplanen ska, enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen [HF], betyg sättas på en genomgången kurs. Betyget skall bestämmas av en av högskolan särskilt utsedd lärare (examinator).

Som betyg ska, enligt 6 kap. 19 § [HF], användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd, om inte högskolan föreskriver annat betygssystem.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Examination
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Boolsen, Merete Watt (2007)
Kvalitativa analyser. Forskningsprocess, människa samhälle
Gleerups, 210 sidor
Broberg, Anders (2007)
Klinisk barnpsykologi, utveckling på avvägar
Natur och Kultur, 368 sidor
Broberg, Anders, Granqvist, Per, Ivarsson, Tord & Risholm Mothander, Pia (2006)
Anknytningsteori: betydelsen av nära känslomässiga relationer
Stockholm: Natur och Kultur, 362 sidor
Cater, Dahlkild-Öhman, Eriksson och Näsman (red) (2008)
Barns röster om våld att tolka och förstå
Malmö: Gleerups Utbildning AB, 271 sidor
Garbarino, James (2000 )
Pojkar som gått vilse : varför våra söner blir våldsamma och hur vi kan rädda dem
Stockholm : Norstedt; Svenska fören. för psykisk hälsa (Sfph), 304 sidor
Magnusson, Eva (2003)
Psykologi och kön. Från könsskillnader till genusperspektiv.
Stockholm: Natur och Kultur, 330 sidor, Kap 1, 3, 6 och 7. 66 sid

Referenslitteratur
Andersson, Kristina & Andersson, Leif & Thorsén, Eva (2002)/2 uppl
Utredningsmetod avseende barn och ungdom - baserad på anknytningsteori och sociallagstiftning
Örebro: Atremi, 226 sidor
Bäck-Wiklund, Margareta & Johansson. Thomas (red) (2003)
Nätverksfamiljen
Stockholm:Natur och Kultur, 300 sidor
Edvardsson,Bo. (2003)
Kritisk utredningsmetodik-begrepp, principer och felkällor.
Stockholm:Liber, 250 sidor
Killén, Kari (1999)
Svikna barn
Stockholm: Wahlström & Widstrand, 533 sidor
Klefbeck, Johan & Ogden, Terje (2003)
Barn och nätverk: ekologiskt perspektiv på barns utveckling och nätverksterapeutiska metoder i behandlingsarbete med barn.
Stockholm: Liber, 304 sidor


Se denna kursplan som PDF