Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
![]() |
Kursplan |
Sex- och samlevnadsundervisning - skolpraktik och forskningsperspektiv, 7,5 högskolepoäng | |||
Education on Sexuality and Interpersonal Relations - School Practice and Research Perspectives, Basic Course, 7.5 Credits |
Kurskod: | SA506U | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Socialt arbete | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Socialt arbete och social omsorg | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | GXX |
Inrättad: | 2009-09-29 | Senast ändrad: | 2009-09-29 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2009 | Beslutad av: | Akademichef |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna
- Beskriva, tillämpa och problematisera didaktiska perspektiv på
undervisningen i sexualitet och samlevnad
- Redogöra för och kritiskt reflektera över historiska, kulturella
och samhälleliga perspektiv på sexualitet och kön
- Problematisera skolans undervisning i sexualitet och samlevnad
utifrån biologiska och kulturella synsätt på kropp
- Redogöra för och kritiskt reflektera över teorier om kön i
relation till barns och ungas livssituation
Kursens övergripande syfte är att skapa en likvärdig undervisning med hög kvalitet i sexualitet och samlevnad på Sveriges grundskolor och gymnasier.
I kursen studeras teorier kring och synsätt på kön och sexualitet med relevans för undervisningen i sexualitet och samlevnad. Kursen behandlar ämnesövergripande och ämnesintegrerande arbetssätt rörande undervisning i sexualitet och samlevnad.
Kursdeltagarens yrkeskunskap ligger till grund för kursen och kursen syftar till vidareutveckling av yrkesrollen genom bland annat reflektion kring egna föreställningar och normer inom kunskapsområdet.
Studieformerna kommer i huvudsak att vara grupp- och projektorienterade. Syftet är att fokus för
lärandet utgår från de studerandes praktik och utveckling av denna. Projekt- och gruppstudier
syftar till att de studerandes erfarenheter ska användas och reflekteras genom litteratur och
bearbetning av denna. Kursen genomförs med hjälp av seminarier, laborationer, projektarbeten
och föreläsningar. Syftet med seminarierna är att teorier och begrepp diskuteras för gemensam
bearbetning och tillämpning. De laborativa momenten syftar till att öka och få nya färdigheter i sitt
ordinarie arbete. Samtliga aktiviteter syftar till att stimulera kritisk reflektion och att skapa
möjligheter till att utveckla ny praxis.
Obligatorisk närvaro vid projektredovisningar, litteraturseminarier samt laborativa moment.
Kursen ges som uppdragsutbildning på uppdrag av Skolverket
Om inte annat är föreskrivet i kursplanen ska, enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen [HF], betyg sättas på en genomgången kurs. Betyget skall bestämmas av en av högskolan särskilt utsedd lärare (examinator).
Som betyg ska, enligt 6 kap. 19 § [HF], användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd, om inte högskolan föreskriver annat betygssystem.
Som betyg på kursen används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Kursen vänder sig till yrkesverksamma vid ungdomsmottagning och andra verksamheter som arbetar med unga män och kvinnor. Betyget Väl godkänd (VG) kan endast ges på den individuella skriftliga uppgiften. Övriga examinerande moment är gruppuppgifter och kan enbart ge betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur