Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för beteende- social- och rättsvetenskap

Kursplan


Sex- och samlevnadsundervisning - skolpraktik och forskningsperspektiv, 7,5 högskolepoäng
Education on Sexuality and Interpersonal Relations - School Practice and Research Perspectives, Basic Course, 7.5 Credits


Kurskod: SA506U Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Socialt arbete Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Socialt arbete och social omsorg
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2009-09-29 Senast ändrad: 2009-09-29
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2009 Beslutad av: Akademichef


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Den studerande skall efter avslutad kurs kunna
- Beskriva, tillämpa och problematisera didaktiska perspektiv på
undervisningen i sexualitet och samlevnad
- Redogöra för och kritiskt reflektera över historiska, kulturella
och samhälleliga perspektiv på sexualitet och kön
- Problematisera skolans undervisning i sexualitet och samlevnad
utifrån biologiska och kulturella synsätt på kropp
- Redogöra för och kritiskt reflektera över teorier om kön i
relation till barns och ungas livssituation


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursens övergripande syfte är att skapa en likvärdig undervisning med hög kvalitet i sexualitet och samlevnad på Sveriges grundskolor och gymnasier.
I kursen studeras teorier kring och synsätt på kön och sexualitet med relevans för undervisningen i sexualitet och samlevnad. Kursen behandlar ämnesövergripande och ämnesintegrerande arbetssätt rörande undervisning i sexualitet och samlevnad.
Kursdeltagarens yrkeskunskap ligger till grund för kursen och kursen syftar till vidareutveckling av yrkesrollen genom bland annat reflektion kring egna föreställningar och normer inom kunskapsområdet.


Studieformer

Studieformerna kommer i huvudsak att vara grupp- och projektorienterade. Syftet är att fokus för
lärandet utgår från de studerandes praktik och utveckling av denna. Projekt- och gruppstudier
syftar till att de studerandes erfarenheter ska användas och reflekteras genom litteratur och
bearbetning av denna. Kursen genomförs med hjälp av seminarier, laborationer, projektarbeten
och föreläsningar. Syftet med seminarierna är att teorier och begrepp diskuteras för gemensam
bearbetning och tillämpning. De laborativa momenten syftar till att öka och få nya färdigheter i sitt
ordinarie arbete. Samtliga aktiviteter syftar till att stimulera kritisk reflektion och att skapa
möjligheter till att utveckla ny praxis.
Obligatorisk närvaro vid projektredovisningar, litteraturseminarier samt laborativa moment.

Kursen ges som uppdragsutbildning på uppdrag av Skolverket


Examinationsformer

Examination, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Muntliga och skriftliga projektredovisningar i grupp, litteraturseminarier samt en individuell skriftlig
examination. Obligatoriskt, aktivt deltagande i samtliga laborativa moment.


Betyg

Om inte annat är föreskrivet i kursplanen ska, enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen [HF], betyg sättas på en genomgången kurs. Betyget skall bestämmas av en av högskolan särskilt utsedd lärare (examinator).

Som betyg ska, enligt 6 kap. 19 § [HF], användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd, om inte högskolan föreskriver annat betygssystem.

Som betyg på kursen används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Examination
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Övriga föreskrifter

Kursen vänder sig till yrkesverksamma vid ungdomsmottagning och andra verksamheter som arbetar med unga män och kvinnor. Betyget Väl godkänd (VG) kan endast ges på den individuella skriftliga uppgiften. Övriga examinerande moment är gruppuppgifter och kan enbart ge betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Bolander, Eva (2009)
Risk och bejakande: sexualitet och genus i sexualupplysning och sexualundervisning i TV.
Diss. Linköping: Linköpings Universitet, 221 sidor, s.68-98
Bolander, Eva (2009)
Sexuellt överförbara infektioner - en heterosexuell angelägenhet
Diss. Linköpings universitet, 50 sidor, s.180-199
Bäckman, Maria (2003)
Kön och känsla: samlevnadsundervisning och ungdomars tankar om sexualitet
Diss. Stockholm: Univ., 238 sidor
Centerwall, Erik (2005)
Med moralen som styrmedel
Myndighetern för skolutveckling, 10 sidor
Centerwall, Erik (2005)
Obligatorisk sexualundervisning- perspektiv på tre handledningar
Myndigheten för skolutveckling, 10 sidor
Foucault, Michel (2002)
Sexualitetens historia. band 1. Viljan att veta
Göteborg, Daidalos, 158 sidor
Haug, Egil, Sand, Olav & Sjaastad, Öystein V. (1993)
Människans fysiologi
1. uppl. Stockholm: Liber utbildning, 30 sidor
Martinsson, Lena & Reimers, Eva (red) (2008)
Skola i normer
Malmö: Gleerup, 174 sidor
Pedersen, Willy (2005)
Nye seksualiteter
Oslo: Universitetsförlaget, 28 sidor
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2081 (2009)
Hela livet: 50 år med sex- och samlevnadsundervisning .
Stockholm: Myndigheten för skolutveckling, 235 sidor


Se denna kursplan som PDF