Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för beteende- social- och rättsvetenskap

Kursplan


Socialt arbete, avancerad nivå, Ungdomar i dagens samhälle, 15 högskolepoäng
Social Work, Youth in Modern Society, Second Cycle, 15 Credits


Kurskod: SA5095 Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Socialt arbete Högskolepoäng: 15
    Ämnesgrupp (SCB): Socialt arbete och social omsorg
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2013-01-10 Senast ändrad: 2013-04-02
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2013 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter kursens slut
- redovisa fördjupade kunskaper om sociala problem och den samhälleliga utvecklingen samt de tendenser som påverkar det sociala arbetet lokalt, nationellt och globalt,
- självständigt analysera och kritiskt granska teorier och arbetsmodeller i socialt arbete.

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter kursens slut
- visa färdighet avseende analysförmåga ur ett internationellt och mångkulturellt perspektiv,
- kunna diskutera möjliga framtidsscenarier när det gäller utveckling av teorier och metoder i socialt arbete,
- ha en fördjupad kommunikations- och samtalsfärdighet,
- kunna kommunicera muntligt och skriftligt på ett systematiskt och professionellt sätt,
- söka relevant vetenskaplig och erfarenhetsbaserad kunskap.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter kursens slut
- inta ett professionellt förhållningssätt som bygger på självkännedom och personlig mognad,
- identifiera behov av vidareutbildning avseende den egna yrkesrollen.


Kursens huvudsakliga innehåll

Den studerande skall efter avslutad kurs
- redogöra för och analysera ungdomars förändrade villkor i dagens samhälle,
- kritiskt granska föreställningar och konstruktioner av barndom och ungdom,
- kritiskt granska och värdera aktuell forskning om ungdomars livsvillkor och livsstil,
- redogöra för och analysera ungdomars skilda livsvillkor i ett globaliserat samhälle som präglas av politisk förändring och migration,
- kritiskt granska, värdera och analysera samhällets interventioner mot barn och unga utifrån aktuell forskning och relevanta teorier för socialt arbete på individ-, grupp- och övergripande samhällsnivå,
- visa förmåga att formulera det sociala arbetets samtida och framtida utmaningar i konkret praktik,
- visa färdighet att kommunicera med ungdomar i skilda kontexter.


Studieformer

Undervisningen bedrivs genom seminarier, tillämpnings- och laborativa moment, gruppövningar, case-orienterade uppgifter, projektarbete samt föreläsningar.

Om studenten har resterande moment under pågående kurs skall dessa vara inlämnade senast vid angivet datum. I annat fall görs en ny uppgift vid tillfälle som examinator anger.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Ungdomar i dagens samhälle: Tentamen, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0800)
Individuell skriftlig hemtentamen.
Ungdomar i dagens samhälle: Obligatoriska moment, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0801)
Examination sker genom fullföljande av ett projektarbete, deltagande i seminarier, laborationer samt avslutande PPU-samtal.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Ungdomar i dagens samhälle: Tentamen
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Ungdomar i dagens samhälle: Obligatoriska moment
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Examen på grundnivå som omfattar minst 180 högskolepoäng varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom socialt arbete eller socionomexamen.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Betyg på hel kurs:
För att få betyget Godkänd på hel kurs krävs betyget Godkänd på samtliga examinerande moment.
För betyget Väl Godkänd krävs betyget Väl Godkänd på kursens individuella skriftliga tentamen.

Kursvärdering:
Kursen avslutas med en elektronisk kursvärdering. (Högskoleförordningen, 1 kap 14§).


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Bauman, Zygmunt (2002)
Det individualiserade samhället
Göteborg: Daidalos, 299 sidor
Castells, Manuel (2000)
Identitetens makt. Informationsåldern. Ekonomi, samhälle, kultur
Göteborg: Daidalos, 442 sidor, valda delar
Giddens, Anthony (1995)
Intimitetens omvandling: Sexualitet, kärlek och erotik i det moderna samhället
Nora: Nya Doxa, 190 sidor
Lalander, Philip & Johansson, Thomas (2002)
Ungdomsgrupper i teori och praktik
Lund: Studentlitteratur, 224 sidor
Lidskog, Rolf och Deniz, Fuat (2009)
Mångkulturalism socialt fenomen och politisk utmaning
Malmö: Liber AB, 192 sidor
Sernhede, Ove (red.) (2011)
Förorten, skolan och ungdomskulturen. Reproduktion av marginalitet och ungas informella lärande
Göteborg: Daidalos, 232 sidor

Referenslitteratur
Barnkonventionen : FN:s konvention om barnets rättigheter
UNICEF Sverige, (2009), 64 sidor
Barnombudsmannens årsrapport (2008) Sverige äger Barn och ungdom berättar om sitt land.
Stockholm Barnombudsmannen, (2008), 170 sidor
Ungdomsstyrelsen. Fokus 08 : en analys av ungas utanförskap
Stockholm : Ungdomsstyrelsens skrifter 2008:9, (2008), 272 sidor, http://www.ungdomsstyrelsen.se
Ambjörnsson, Fanny (2004)
I en klass för sig: Genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer
Ordfront Förlag AB, 361 sidor
Forsberg, Margareta (2006)
Ungdomar och sexualitet: En forskningsöversikt år 2005
Stockholm: Statens folkhälsoinstitut, 158 sidor, http://www.fhi.se/upload/ar2006/Rapporter/r200618Undomarochsex0605.pdf, [Webbsida]
Ohlsson, Lars B., & Swärd, Hans (1994)
Ungdomar som samhällsproblem
Lund: Studentlitteratur, 242 sidor
Sernhede, Ove (2002)
Alienation is my nation: hiphop och unga mäns utanförskap i det nya Sverige
Stockholm: Ordfront, 243 sidor
Socialstyrelsen senaste upplagen
Social rapport kapitel 7: Barn och ungas utsatthet
35 sidor
Sondergaard Per (2008)
När livet gör ont - om självskadande beteende bland unga
Stockholm: Gothia, 166 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Artiklar tillkommer enligt lärares anvisning, ca. 200 sidor.


Se denna kursplan som PDF