Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
![]() |
Kursplan |
Socialt arbete som profession och vetenskap, 30 högskolepoäng | |||
Social Work - Profession and Science, 30 Credits |
Kurskod: | SA5110 | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Socialt arbete | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Socialt arbete och social omsorg | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1N |
Inrättad: | 2007-03-27 | Senast ändrad: | 2011-09-30 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2012 | Beslutad av: | Akademichef |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kursens mål
Delkurs 1 - Socialt arbete som profession, disciplin och forskningsfält, 15 hp
(Social Work - Profession, Discipline and Field of Research, 15 HECs)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad delkurs
- visa kunskap om socionomprofessionens olika verksamhetsfält,
- visa kunskap om innebörden av centrala begrepp i socialt arbete,
- visa kunskap om teorier i socialt arbete på individ-, familj- och gruppnivå samt kunna redogöra för skillnaden mellan olika teorier,
-visa kunskap och förståelse för begreppen genus och livslopp och deras betydelse för människors levnadsvillkor och det sociala arbetets praktik,
-visa kunskaper på grundläggande nivå om teorier för kommunikation och samtalsmetodik
-visa kunskaper i vetenskapsteori och grundläggande vetenskaplig kunskapsproduktion
-visa kunskap om forskning inom socialt arbete på en grundläggande nivå.
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad delkurs
- visa förmåga att på en grundläggande nivå tillämpa centrala begrepp samt teorier på individ-, familj- och gruppnivå i socialt arbete,
- visa förmåga att på en grundläggande nivå kunna tillämpa begreppen genus och livslopp i socialt arbete,
- visa förmåga att tillämpa grundläggande färdigheter i samtalsmetodik,
- visa förmåga att kunna planera och genomföra en undersökning,
- visa förmåga att göra muntliga och skriftliga presentationer.
-visa god förmåga att tillämpa formalia i enlighet med APA-systemet
- visa förmåga att tillämpa grundläggande färdigheter när det gäller informationssökning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad delkurs
- visa förmåga att reflektera över maktrelationer och etiska förhållningssätt,
- visa förmåga att enskilt och i grupp kunna reflektera över sig själv gällande sin lärprocess, sin relation till utbildningsvalet samt den kommande yrkesrollen som socionom,
- visa förmåga att genom samarbete i grupp lösa och genomföra gemensamma arbetsuppgifter.
Delkurs 2 - Socialt arbete ur ett historiskt och samhälleligt perspektiv, 15 hp
(Social Work in a Historical and Structural Perspektive, 15 HECs)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad delkurs kunna
- visa kunskap om utvecklingen av det sociala arbetets praktik med utgångspunkt i idéhistoriska perspektiv,
- visa kunskap om utvecklingen av den svenska socialpolitiken,
- visa kunskap om och kunna jämföra olika socialpolitiska modeller nationellt och internationellt samt dess påverkan på socialt arbete och människors livsvillkor,
- visa kunskap om teorier på samhällsnivå med relevans för socialt arbete,
-visa kunskap om hur samhällsinriktade insatser kan användas för att förebygga uppkomsten av sociala problem och utveckla människors livsvillkor,
- visa kunskap om och förståelse för begreppen klass, ålder, funktionsförmåga, etnicitet och makt samt dess betydelse för människors levnadsvillkor och det sociala arbetets praktik samt
-visa kunskap på en grundläggande nivå om vetenskaplig metod.
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad delkurs
- visa förmåga att kunna tillämpa teorier på samhällsnivå i socialt arbete
- visa förmåga att granska ett socialt problem, föreslå och argumentera för lämpliga åtgärder i socialt arbete på samhällsnivå,
-visa förmåga att på en grundläggande nivå tillämpa vetenskaplig metod
-visa förmåga att göra muntliga och skriftliga presentationer,
-visa förmåga att referera och ha god språkhantering,
- visa färdigheter när det gäller informationssökning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad delkurs kunna
- reflektera över hur människosyn påverkar bemötande och insatser i socialt arbete
- visa förståelse för och insikt om brukares situation och hur de uppfattar insatser i socialt arbete samt
- visa förmåga att genom samarbete i grupp lösa och genomföra gemensamma arbetsuppgifter.
- visa förmåga att kunna reflektera över sina egna och andras värderingar och ståndpunkter samt kunna argumentera för sina ställningstaganden vid olika etiska dilemman
Kursen är en introduktion till ämnet socialt arbete och till professionen. Fokus riktas mot teorier och metoder i socialt arbete och kunskap om människors utsatthet och behov i ett livsloppsperspektiv. Kursen behandlar socialt arbete på samhällelig nivå och hur individers och gruppers utsatthet uppfattas som samhälleliga problem i ett historiskt och samtida perspektiv. Kursen innehåller en tillbakablick på det sociala arbetets praktik ur ett idéhistoriskt och socialpolitiskt perspektiv och på socialt arbete som vetenskapsområde. Under kursen påbörjas de studerandes utveckling mot en professionell yrkesroll som socionom. Begreppen etik, makt, klass, genus, ålder, funktionsförmåga och etnicitet liksom vetenskapliga och professionsspecifika förhållningssätt introduceras.
Studieformerna är individuella samt projekt- och grupporienterade. Fokus för lärandet är de studerandes eget aktiva kunskapssökande. Projekt- och gruppstudier syftar till att utveckla studentens förmåga till samarbete och problemlösning, egna kommunikationsfärdigheter och reflektion. Kursen genomförs med hjälp av seminarier, laborationer, samtalssövningar, projektarbeten, studiebesök, brukarmedverkan samt föreläsningar.
Studentens personliga och professionella utveckling (PPU) fokuseras inledningsvis på reflektion kring grunder för yrkesval och uppfattning om socionomrollen ur ett generalistperspektiv i form av workshops. Sedan följer forumspel, samtalsövningar, reflektionsseminarier, brukarsamverkan och värderingsövningar. Under kursens gång finns i alla moment en medveten hållning och uttrycklig progression som med återkommande reflektionsmoment har sikte på att möjliggöra en utveckling mot en professionell yrkesroll som socionom. Detta följs slutligen upp med ett individuellt samtal i mitten av terminen.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande behörighet samt Matematik B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 5).
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kursen ingår i Socionomprogrammet, termin 1. Kursen kan endast läsas som programkurs och kan således inte sökas som fristående kurs.
Betyg på hel kurs:
För att få betyget Godkänd på hel kurs krävs betyget Godkänd på samtliga examinerande moment.
För att få betyget Väl Godkänd (VG) på hel kurs krävs betyget VG på kursens två individuella skriftliga tentamina.
Kursvärdering
Kursen utvärderas skriftligt i en särskilt kursvärdering vid kursens slut samt under kursens gång i samarbete med kursrepresentanter. Förändringar av kursen presenteras vid nästa kurstillfälle.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Obligatorisk litteratur, delkurs 1:
- Artikelkompendium, ca 200 sidor.
- Litteratur till projektstudier samt fördjupande referenslitteratur i form av vetenskapliga artiklar tillkommer, ca 100 sidor
Obligatorisk litteratur, delkurs 2:
- Litteratur till projektstudier samt litteratur i form av vetenskapliga artiklar tillkommer.
Litteraturen läses i den senaste upplagan. Om en senare upplaga än vad som anges ovan finns, läses denna.