Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för beteende- social- och rättsvetenskap

Kursplan


Vetenskaplig metod och utvärdering i socialt arbete, 15 högskolepoäng
Scientific Method and Evaluation in Social Work, Intermediate Course, 15 Credits


Kurskod: SA5130 Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Vårdområdet
Huvudområde: Socialt arbete Högskolepoäng: 15
    Ämnesgrupp (SCB): Socialt arbete och social omsorg
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2008-04-01 Senast ändrad: 2012-10-01
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2013 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs
- visa kunskap om och förståelse för socialt arbete som forskningsområde,
- visa kunskap om likheter och skillnader mellan olika vetenskapliga metoders vetenskapsteoretiska grundantaganden,
- visa kunskap om relevanta metoder i förhållande till en angiven forskningsfråga,
- visa kunskap om olika utvärderingsmodeller och deras tillämpbarhet för socialt arbete.

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs
- visa förmåga att formulera och avgränsa forskningsfrågor med relevans för socialt arbete,
- visa förmåga att planera, genomföra, försvara och opponera på ett vetenskapligt arbete med stöd av vetenskaplig teori och metod,
- visa förmåga att genomföra muntliga och skriftliga presentationer avseende vetenskapligt arbete,
- visa förmåga att tillämpa relevanta metoder i förhållande till en angiven forskningsfråga,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redovisa vetenskaplig kunskap, argumentation, analys och slutsatser,
- visa förmåga att reflektera över vetenskapligt arbete i relation till forskningsetiska krav,
- visa förmåga att kritiskt granska vetenskapligt genomförda utvärderingar och evidens,
- visa förmåga att tillämpa kommunikationsfärdigheter nödvändiga för systematisk datainsamling, exempelvis intervjumetodik, observationer och enkäter


Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs
- visa förmåga att i grupp kunna ge och ta konstruktiv kritik på vetenskapliga produkter,
- kritiskt reflektera över egna värderingar och kunskapssyn i förhållande till ett vetenskapligt arbetssätt,
- Visa förmåga att framställa texter som uppfyller krav på akademiskt skrivande vilket innebär språklig kompetens, disposition och saklighet.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen utgör en fortsättningskurs och behandlar vetenskapsteoretiska och metodologiska frågor inom forskning och utvärdering, inklusive evidensbegreppet i socialt arbete. Kursen behandlar kvantitativa och kvalitativa ansatser och studenten övar sin förmåga att granska och kritiskt reflektera över forskningsresultat av relevans för socialt arbete samt i vetenskapligt analysarbete och skrivande.


Studieformer

Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, examinerande seminarier i grupp samt tillämpnings- och laborativa moment där individuella prestationer är i fokus. Obligatorisk närvaro gäller vid seminarier, tillämpnings- och laborativa moment, vilket motiveras av att de studerande ska utveckla färdigheter att omsätta kursens teoretiska bas till professionsspecifik handling. Vid frånvaro från seminarier eller inaktivitet i grupparbete eller vid seminarier kommer individuella inlämningsuppgifter att avkrävas.
Studentens personliga och professionella utveckling (PPU) fördjupas genom att studenten övar sitt kritiska tänkande och vetenskapliga förhållningssätt samt reflekterar över de egna värderingarna i förhållande till forskningsprocessen.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Vetenskapsteori, metod och analys, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0201)
Individuell skriftlig salstentamen
Veteskapligt arbete, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0301)
Obligatoriskt och aktivt deltagande i samtliga laborativa- och övningsmoment krävs för att erhålla godkänt betyg.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Vetenskapsteori, metod och analys
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Veteskapligt arbete
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Socialt arbete som profession och vetenskap, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen ingår socionomprogrammet och utgör programmets tredje termin. Kursen kan endast läsas som programkurs och kan således inte sökas som fristående kurs.

Betyg på hel kurs:
För att få betyget Godkänd på hel kurs krävs betyget Godkänd på samtliga betygsgrundande moment.
För att få betyget Väl Godkänd på hel kurs krävs utöver ovan betyget Väl Godkänd på den individuella skriftliga salstentamen.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

CODEX: Regler och riktlinjer för forskning
Stockholm: Vetenskapsrådet: http://www.codex.uu.se, (2004)
Bergmark, Anders & Lundström, Tommy (2006)
Mot en evidensbaserad praktik? Om färdriktningen i socialt arbete. Socialvetenskaplig Tidskrift
Sid 99-113. Kompendium
Blom, Björn, Morén, Stefan & Nygren, Lennart (2011)
Utvärdering i socialt arbete. Utgångspunkter, modeller och användning.
Stockholm: Natur & Kultur, 337 sidor
Bryman, Alan (2008)
Social Research Methods
New York: Oxfords University Press, 748 sidor
Djurfeldt, Göran & Larsson, Rolf & Stjärnhagen, Ola (2010)
Statistisk verktygslåda 1: samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder
Lund: Studentlitteratur, 480 sidor, Valda delar läses, ca 200 sidor
Gilje, Nils & Grimen, Harald (2007)
Samhällsvetenskapernas förutsättningar
Göteborg: Daidalos, 336 sidor
Månsson, Sven-Axel (2007) PDF
Evidensbaserad kunskap eller intelligent handlande i socialt arbete
Anförande vid Alumnträff vid Göteborgs universitet, 14 sidor
Oscarsson, Lars (2009)
Evidensbaserad praktik inom socialtjänsten. En introduktion för praktiker, chefer, politiker och studenter.
Stockholm: SKL Kommentus., 76 sid
Socionomen (2006)
Tema: Utvärdering. Socionomen
Facktidskriften för kvalificerat socialt arbete. Nr 4. 2006, 87 sidor, Valda delar ca 50 sidor. Kompendium

Referenslitteratur
Blom, Björn & Morén, Stefan (2007)
Insatser och resultat i socialt arbete
Lund: Studentlitteratur, 291 sidor
Dahlberg, Magnus & Vedung, Evert (2001)
Demokrati och brukarutvärdering
Lund: Studentlitteratur, 130 sidor
Dahn, Inge (2006)
Vetenskaperna, makten och hälsan
Lund: Studentlitteratur
Svenska språknämnden (2005)
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber, 216 sidor
Vedung, Evert (2009)
Utvärdering i politik och förvaltning
Lund: Studentlitteratur AB
Wibeck,Victoria (2000)
Fokusgrupper. Om fokuserade gruppintervjuer som undersökningsmetod
Lund: Studentlitteratur, 144 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Litteratur och artiklar enligt lärares anvisningar tillkommer.

Litteraturen läses i den senaste upplagan. Om en senare upplaga än vad som anges ovan finns, läses denna.


Se denna kursplan som PDF