Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
![]() |
Kursplan |
Vetenskaplig metod och utvärdering i socialt arbete, 15 högskolepoäng | |||
Scientific Method and Evaluation in Social Work, Intermediate Course, 15 Credits |
Kurskod: | SA5130 | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Socialt arbete | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Socialt arbete och social omsorg | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1F |
Inrättad: | 2008-04-01 | Senast ändrad: | 2012-10-01 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2013 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs
- visa kunskap om och förståelse för socialt arbete som forskningsområde,
- visa kunskap om likheter och skillnader mellan olika vetenskapliga metoders vetenskapsteoretiska grundantaganden,
- visa kunskap om relevanta metoder i förhållande till en angiven forskningsfråga,
- visa kunskap om olika utvärderingsmodeller och deras tillämpbarhet för socialt arbete.
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs
- visa förmåga att formulera och avgränsa forskningsfrågor med relevans för socialt arbete,
- visa förmåga att planera, genomföra, försvara och opponera på ett vetenskapligt arbete med stöd av vetenskaplig teori och metod,
- visa förmåga att genomföra muntliga och skriftliga presentationer avseende vetenskapligt arbete,
- visa förmåga att tillämpa relevanta metoder i förhållande till en angiven forskningsfråga,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redovisa vetenskaplig kunskap, argumentation, analys och slutsatser,
- visa förmåga att reflektera över vetenskapligt arbete i relation till forskningsetiska krav,
- visa förmåga att kritiskt granska vetenskapligt genomförda utvärderingar och evidens,
- visa förmåga att tillämpa kommunikationsfärdigheter nödvändiga för systematisk datainsamling, exempelvis intervjumetodik, observationer och enkäter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs
- visa förmåga att i grupp kunna ge och ta konstruktiv kritik på vetenskapliga produkter,
- kritiskt reflektera över egna värderingar och kunskapssyn i förhållande till ett vetenskapligt arbetssätt,
- Visa förmåga att framställa texter som uppfyller krav på akademiskt skrivande vilket innebär språklig kompetens, disposition och saklighet.
Kursen utgör en fortsättningskurs och behandlar vetenskapsteoretiska och metodologiska frågor inom forskning och utvärdering, inklusive evidensbegreppet i socialt arbete. Kursen behandlar kvantitativa och kvalitativa ansatser och studenten övar sin förmåga att granska och kritiskt reflektera över forskningsresultat av relevans för socialt arbete samt i vetenskapligt analysarbete och skrivande.
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, examinerande seminarier i grupp samt tillämpnings- och laborativa moment där individuella prestationer är i fokus. Obligatorisk närvaro gäller vid seminarier, tillämpnings- och laborativa moment, vilket motiveras av att de studerande ska utveckla färdigheter att omsätta kursens teoretiska bas till professionsspecifik handling. Vid frånvaro från seminarier eller inaktivitet i grupparbete eller vid seminarier kommer individuella inlämningsuppgifter att avkrävas.
Studentens personliga och professionella utveckling (PPU) fördjupas genom att studenten övar sitt kritiska tänkande och vetenskapliga förhållningssätt samt reflekterar över de egna värderingarna i förhållande till forskningsprocessen.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Socialt arbete som profession och vetenskap, 30 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kursen ingår socionomprogrammet och utgör programmets tredje termin. Kursen kan endast läsas som programkurs och kan således inte sökas som fristående kurs.
Betyg på hel kurs:
För att få betyget Godkänd på hel kurs krävs betyget Godkänd på samtliga betygsgrundande moment.
För att få betyget Väl Godkänd på hel kurs krävs utöver ovan betyget Väl Godkänd på den individuella skriftliga salstentamen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Litteratur och artiklar enligt lärares anvisningar tillkommer.
Litteraturen läses i den senaste upplagan. Om en senare upplaga än vad som anges ovan finns, läses denna.