Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
![]() |
Kursplan |
Socionomprofessionens yrkeskunskap och yrkesidentitet, 15 högskolepoäng | |||
Social Work Skills and Professional Identity, Basic Course, 15 Credits |
Kurskod: | SA5131 | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Socialt arbete | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Socialt arbete och social omsorg | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1F |
Inrättad: | 2008-04-01 | Senast ändrad: | 2012-10-01 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2013 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Efter avslutad kurs förväntas den studerande:
- visa kunskap om yrkesrollen som socionom genom att fokusera på aspekter såsom vetenskapligt förhållningssätt, professionella samtal, yrkesetik, empati och värdegrund,
- visa kunskap om och förståelse för hur yrkesrollen påverkar socionomens arbetsrelation i förhållande till brukare/klienter,
- visa kunskap om kommunikationens betydelse samt visa förmåga att kunna genomföra professionella samtal,
- visa kunskap om de människo- och kunskapssyner som ligger till grund för teorier som används i socialt arbete,
- kunna kritiskt reflektera över samt visa medvetenhet om de egna attitydernas betydelse för utförandet av socialt arbete,
- visa kunskap om och förståelse för den egna personens betydelse för utförandet av socialt arbete,
- kunna tillämpa teorier i socialt arbete som analysverktyg i professionsspecifika
frågeställningar,
- kunna reflektera över förhållningssätt i socialt arbete med utgångspunkt i olika gruppers
positioner i samhället,
- visa kunskap om och förmåga att kritiskt reflektera över värdegrunder och etiska förhållningssätt som socialt arbete vilar på,
- kunna identifiera etisk problematik samt genomföra etisk analys,
- visa kunskap om etiska principer,
- Visa förmåga att framställa texter som uppfyller krav på akademiskt skrivande vilket innebär språklig kompetens, disposition och saklighet.
Kursen behandlar professionens yrkesroller, yrkesidentiteter och förhållningssätt genom att integrera olika aspekter av yrkeskunskaper såsom vetenskap, arbetssätt, attityder, självreflektion och etik. Kursen fokuserar på den personliga professionella utvecklingen (PPU) avseende den egna personens och de egna attitydernas betydelse i socialt arbete,
kommunikationskompetens, mötet och arbetsrelationer med brukare, kollegor och andra yrkesgrupper. Vidare fokuseras etiska dilemman samt människosyn. I kursen betonas ett vetenskapligt förhållningssätt i professionsspecifika frågeställningar.
Kursen fokuserar tre teman vilka till viss del löper parallellt och integreras i varandra: Socionomen i
sitt sammanhang, Bemötande och kommunikation i socialt arbete samt Etik och värderingar i socialt
arbete. Undervisningen bedrivs genom seminarier, projektstudier, handledning, föreläsningar samt
tillämpnings- och laborativa moment såsom samtalsmetodik och rollspel.
Examinationer sker såväl individuellt som i grupp. Muntliga och skriftliga examinationer i form av
projektredovisningar och hemuppgifter förekommer. Andra examinationsformer är aktivt deltagande
i seminarier, tillämpnings- och laborativa moment såsom exempelvis kommunikationsövningar och
rollspel.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Socialt arbete som profession och vetenskap, 30 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kursen ingår i Socionomprogrammet och utgör utbildningens tredje termin. Kursen kan endast läsas som programkurs och kan således inte sökas som fristående kurs.
För att få betyget Väl Godkänd på hel kurs krävs betyget Väl Godkänd på båda kursens skriftliga individuella tentamina samt Godkänd på övriga moment.
Kursvärdering
Kursen utvärderas skriftligt i en särskilt kursvärdering vid kursens slut samt under kursens gång i samarbete med kursrepresentanter. Förändringar av kursen presenteras vid nästa kurstillfälle.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Litteraturen läses i senaste upplagan. Om en senare upplaga finns än vad som anges ovan, läses denna. Artiklar, vetenskapliga publikationer och internetkällor kan tillkomma.