Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för beteende- social- och rättsvetenskap

Kursplan


Socionomprofessionens yrkeskunskap och yrkesidentitet, 15 högskolepoäng
Social Work Skills and Professional Identity, Basic Course, 15 Credits


Kurskod: SA5131 Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Vårdområdet
Huvudområde: Socialt arbete Högskolepoäng: 15
    Ämnesgrupp (SCB): Socialt arbete och social omsorg
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2008-04-01 Senast ändrad: 2012-10-01
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2013 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter avslutad kurs förväntas den studerande:
- visa kunskap om yrkesrollen som socionom genom att fokusera på aspekter såsom vetenskapligt förhållningssätt, professionella samtal, yrkesetik, empati och värdegrund,
- visa kunskap om och förståelse för hur yrkesrollen påverkar socionomens arbetsrelation i förhållande till brukare/klienter,
- visa kunskap om kommunikationens betydelse samt visa förmåga att kunna genomföra professionella samtal,
- visa kunskap om de människo- och kunskapssyner som ligger till grund för teorier som används i socialt arbete,
- kunna kritiskt reflektera över samt visa medvetenhet om de egna attitydernas betydelse för utförandet av socialt arbete,
- visa kunskap om och förståelse för den egna personens betydelse för utförandet av socialt arbete,
- kunna tillämpa teorier i socialt arbete som analysverktyg i professionsspecifika
frågeställningar,
- kunna reflektera över förhållningssätt i socialt arbete med utgångspunkt i olika gruppers
positioner i samhället,
- visa kunskap om och förmåga att kritiskt reflektera över värdegrunder och etiska förhållningssätt som socialt arbete vilar på,
- kunna identifiera etisk problematik samt genomföra etisk analys,
- visa kunskap om etiska principer,
- Visa förmåga att framställa texter som uppfyller krav på akademiskt skrivande vilket innebär språklig kompetens, disposition och saklighet.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen behandlar professionens yrkesroller, yrkesidentiteter och förhållningssätt genom att integrera olika aspekter av yrkeskunskaper såsom vetenskap, arbetssätt, attityder, självreflektion och etik. Kursen fokuserar på den personliga professionella utvecklingen (PPU) avseende den egna personens och de egna attitydernas betydelse i socialt arbete,
kommunikationskompetens, mötet och arbetsrelationer med brukare, kollegor och andra yrkesgrupper. Vidare fokuseras etiska dilemman samt människosyn. I kursen betonas ett vetenskapligt förhållningssätt i professionsspecifika frågeställningar.


Studieformer

Kursen fokuserar tre teman vilka till viss del löper parallellt och integreras i varandra: Socionomen i
sitt sammanhang, Bemötande och kommunikation i socialt arbete samt Etik och värderingar i socialt
arbete. Undervisningen bedrivs genom seminarier, projektstudier, handledning, föreläsningar samt
tillämpnings- och laborativa moment såsom samtalsmetodik och rollspel.

Examinationer sker såväl individuellt som i grupp. Muntliga och skriftliga examinationer i form av
projektredovisningar och hemuppgifter förekommer. Andra examinationsformer är aktivt deltagande
i seminarier, tillämpnings- och laborativa moment såsom exempelvis kommunikationsövningar och
rollspel.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Personlig och professionell utveckling (PPU), 4 högskolepoäng. (Provkod: 0809)
Självreflektion genom individuell skriftlig rapport, samt handledd självreflektion i grupp med fokus på yrkesrollen. samtalsmetodik, rollspel, laborativa moment avseende kommunikation och bemötande i socialt arbete.
Etik i socialt arbete, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0811)
Individuell skriftlig hemtentamen, instruktioner sker i form av obligatorisk tentamensföreläsning
Yrkeskunskap och förhållningssätt, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0812)
Individuell skriftlig salstentamen
Yrkeskunskap och yrkesidentitet, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0813)
Seminarier, gruppuppgifter, individuella uppgifter, gruppredovisningar, muntlig och skriftlig framställan av texter.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Personlig och professionell utveckling (PPU)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Etik i socialt arbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Yrkeskunskap och förhållningssätt
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Yrkeskunskap och yrkesidentitet
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Socialt arbete som profession och vetenskap, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen ingår i Socionomprogrammet och utgör utbildningens tredje termin. Kursen kan endast läsas som programkurs och kan således inte sökas som fristående kurs.

För att få betyget Väl Godkänd på hel kurs krävs betyget Väl Godkänd på båda kursens skriftliga individuella tentamina samt Godkänd på övriga moment.

Kursvärdering
Kursen utvärderas skriftligt i en särskilt kursvärdering vid kursens slut samt under kursens gång i samarbete med kursrepresentanter. Förändringar av kursen presenteras vid nästa kurstillfälle.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Akademikerförbundet SSR (2006)
Etik i socialt arbete - Etisk kod för socialarbetare antagen av Akademikerförbundet SSR
24 sidor, http://www.akademssr.se
Bernler, Gunnar & Cajvert, Lilja & Johnsson, Lisbeth & Lindgren, Hans (1999)
Psykosocialt arbete - idéer och metoder
Stockholm: Natur och kultur, 222 sidor
Christoffersen, Svein Aage (red.) (2007)
Professionsetik
Malmö: Gleerups, 176 sidor
Denvall, Verner & Vinnerljung, Bo (2006)
Nytta och fördärv: socialt arbete i kritisk belysning
Stockholm: Natur & Kultur, 224 sidor
Egidius, Henry (2011)
Etik och profession i en tid av ökande privatisering och myndighetskontroll
Stockholm: Natur & Kultur, 180 sidor
Eide, Tom & Eide, Hilde (2006)
Kommunikation i praktiken : relationer, samspel och etik inom socialt arbete, vård och omsorg
Malmö: Liber, 272 sidor
Helleday, Ann & Berg Wikander, Birgitta (2007)
Fyra psykologiska perspektiv: i socialt arbete och i social omsorg
Studentlitteratur AB, 175 sidor
International Federation of Social Workers (2005)
Ethics in Social Work, Statement of Principles
http://ifsw.org/policies/code-of-ethics/
Löfgren, Ulla-Britta, Forsberg, Erik och Tilander, Kristian (2003)
Klienter och socialarbetare i dialog En erfarenhetsbaserad läroprocess för socialtjänsten
Karlstad: Karlstads universitet, Institutionen för samhällsvetenskap, Arbetsrapport 2003:4, 52 sidor, Kompendium
Odbratt, Göran (2005)
Absolut socialarbetare Samtal med socialarbetare om socialt arbete
FoU Västmanland, Rapport 2005:1, 183 sidor, kompendium
Røkenes, Odd Halvar, Hanssen, Per-Haldvar (2007)
Bära eller brista. Kommunikation och relationer i arbetet med människor
Malmö: Gleerups utbildning AB, del 1-3 , 214 sidor
Thorsén, Håkan (2010)
Människosyn och etik
Stockholm: Remus förlag, 189 sidor

Referenslitteratur
APA Formatting and Style Guide
Purdue Online Writing Lab, (2011), http://owl.english.purdue.edu/owl/resource/560/02/
Payne, Malcolm (2005)
Modern social work theory
Gordonsville: Palgrave USA, 320 sidor, Valda delar
Språkrådets skrifter (2008)
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber AB, 264 sidor
Thomassen, Magdalene (2007)
Vetenskap, kunskap och praxis Introduktion i vetenskapsfilosofi
Malmö: Gleerups utbildning AB, 234 sidor, Inledning plus del 1 sid 11-40


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Litteraturen läses i senaste upplagan. Om en senare upplaga finns än vad som anges ovan, läses denna. Artiklar, vetenskapliga publikationer och internetkällor kan tillkomma.


Se denna kursplan som PDF