Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2019 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för beteende- social- och rättsvetenskap

Kursplan


Socionomprofessionen i dagens och morgondagens samhälle, 30 högskolepoäng
Social Work Profession in Present and Future Society, 30 Credits


Kurskod: SA700A Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Vårdområdet
Huvudområde: Socialt arbete Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Socialt arbete och social omsorg
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2018-02-16 Senast ändrad: 2018-04-03
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kursens mål (helkurs)
Efter avslutad kurs förväntas den studerande
- visa kunskap om och förmåga att kritiskt granska de organisatoriska villkorens betydelse för det sociala arbetets utövande,
- visa kunskap om och förmåga att självständigt och kritiskt analysera olika sociala fenomen på mikro-, meso- och makronivå,
- visa förmåga att självständigt och kritiskt granska teorier och arbetsmodeller i socialt arbete,
- visa förmåga att med stöd av aktuell forskning och relevanta rättsliga aspekter genomföra och problematisera åtgärdsbedömningar med beaktande av mänskliga rättigheter,
- visa förmåga att med utgångspunkt i lagstiftning, forskning samt socialpolitiska förändringar göra en analys av det sociala arbetets utveckling i ett globalt perspektiv,
- visa förmåga att på ett professionellt sätt kunna kommunicera muntligt och skriftligt med de människor som berörs i yrkesutövningen,
- söka, värdera och använda relevant vetenskaplig och erfarenhetsbaserad kunskap,
- kunna inta ett professionellt förhållningssätt som bygger på självkännedom och personlig mognad
- identifiera behov av vidareutbildning avseende yrkesrollen samt
- visa kunskap om och förståelse för betydelser av lagarbete och olika samarbets- och
samverkansformer samt tillämpa teorier om gruppers utveckling och kunna leda en grupp i dess utvecklingsprocess.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen syftar till att fördjupa och integrera kunskaper och färdigheter förvärvade under utbildningstiden samt utgöra en förberedelse inför det professionella socialt arbetets utövning. Terminen inleds med en av fyra valbara kurser om 15 hp. Därefter läser den studerande den obligatoriska kursen organisation, ledning och lärande, 15 hp. Varje delkurs har särskilda lärandemål:

Delkurs: 1 Äldre och åldrande

Efter avslutad kurs förväntas den studerande
- visa kunskap om och förmåga att kritiskt reflektera över teorier, perspektiv och forskning om äldre och åldrande i relation till det sociala arbetet,
- visa kunskap om och förmåga att kritiskt reflektera över konstruktioner av äldre och åldrande i en nutida och historisk kontext,
- visa kunskap om och förmåga att kritiskt reflektera över faktorer som påverkar äldre på individ, grupp och samhällsnivå,
- visa kunskap om och förståelse för anhörigas situation och den betydelse anhörigas insatser har för äldreomsorgen,
-visa förmåga att kritiskt analysera och reflektera över äldre och åldrande i relation till välfärdsfrågor i ett svensk och internationellt perspektiv,
- visa förmåga att kritiskt analysera och reflektera över äldre, åldrande, välfärd och omsorg i relation till normer om kön och genus,
- visa förmåga att förstå och förhålla sig till äldres olika livssituationer, samt
- visa förmåga att reflektera över det sociala arbetet i relation till äldres inflytande myndighetsutövning och boendesituation.

Delkurs 2: Att bedriva behandling på institution eller i öppenvård, 15 hp

Efter avslutad kurs förväntas den studerande:
- visa kunskap om och förmåga att problematisera sociala interventioner av unga och vuxna med psykosocial problematik - ur ett relationellt och utvecklingsekologiskt perspektiv,
- visa kunskap om samt förmåga att kritiskt granska och tillämpa organisatoriska principer och ledarskap inom området prevention och behandling,
- visa kunskap om och förmåga att problematisera olika interventioners innehåll och effektivitet i relation till ett evidensbaserat förhållningssätt,
- visa kunskap om och förmåga att kritiskt granska samt tillämpa centrala principer för behandling av unga och vuxna inom öppen-, institutions- och kriminalvård - med särskild fokus på balansen mellan ett prosocialt innehåll och evidensbaserade metoder,
- visa kunskaps om samt förmåga att kritiskt granska olika vetenskapliga ställningstaganden och kontroverser i synen på missbruk, beroende och olika diagnoser,
- visa kunskap om samt förmåga att förhålla sig till och tillämpa etiska regler med ett professionellt förhållningssätt inom området prevention och behandling,
- visa kunskap om och förmåga att granska ett antal verksamheter inom fältet prevention och behandling med utgångspunkt i forskning, centrala principer och teoretiska begrepp,
- författa ett vetenskapligt arbete samt opponera på annan basgrupps arbete
- med utgångspunkt i forskning, centrala principer, teoretiska begrepp och lagstiftning, demonstrera avancerade färdigheter genom att utforma och presentera en kunskapsdriven verksamhet.

Delkurs 3: Psykosocialt arbete med barn, ungdomar och familjer, 15 hp

Efter avslutad kurs förväntas den studerande
- visa kunskap om och förmåga att tillämpa teorier om barns och ungas psykiska, fysiska och sociala utveckling,
- visa kunskap om psykosocialt arbete med barn och familj,
- visa kunskap och förståelse om barnets perspektiv och barnperspektiv samt barns och ungas livssituation och position i samhället, familjen och kamratgruppen, liksom färdighet i att tillgodose barns och ungas delaktighet i mötet med social barnavård,
- visa kunskap och förståelse om barns och ungas juridiska position och relevant lagstiftning, liksom förmåga att basera det psykosociala arbetet med barn och unga på aktuell forskning, relevant lagstiftning och riktlinjer samt beprövad erfarenhet,
- visa kunskap om komplexa och interagerande faktorer som leder till barns och ungas särskilda utsatthet och de omsorgsbrister som fattigdom, våld, missbruk, trauma, psykisk ohälsa, försummelse etc. kan leda till,
- visa förmåga att självständigt dokumentera, utreda och bedöma barns och ungas utsatta situation, samt föreslå, motivera och följa upp interventioner och insatser för barn, unga och familjer,
- visa färdighet i att förhålla sig till och hantera motstridiga intressen samt komplexa sociala, juridiska och individuella förhållanden inom den sociala barnavården, liksom kunna identifiera och värdera samarbetsparters, deras kompetensområden samt identifiera och avgränsa den egna yrkesrollens handlingsutrymme samt
- visa förmåga att på ett empatiskt, respektfullt och etiskt sätt förhålla sig till barn och unga samt deras familjer.

Delkurs 4: Samhällsarbete, utanförskap och inkludering, 15 hp

Efter avslutad kurs förväntas den studerande
- visa kunskap om centrala begrepp och teorier om utanförskap och inkludering,
- självständigt kunna analysera migration och dess varierande processer i samspel mellan individer, grupper och samhällen,
- visa kunskap om och förståelse för hur samspelet mellan institutioner, grupper och individer formar människors interaktioner och handlingsutrymme i ett intersektionellt perspektiv,
- kunna tillämpa kunskaper om teorier och metoder i socialt förändringsarbete med grupper ur ett nationellt, transnationellt och internationellt perspektiv,
- tillämpa kunskaper och färdigheter för att genomföra och utforma socialt förändringsarbete i samverkan med offentliga, ideella och idéburna organisationer riktat mot en specifik målgrupp, verksamhet eller bostadsområde,
- visa förtrogenhet med det gruppbaserade och förebyggande sociala förändringsarbetets juridiska villkor och ramar,
- kritiskt reflektera över socionomens roll i socialt förändringsarbete med fokus på sociala interventioner och människors delaktighet,
- visa medvetenhet om hur egna och andras utgångspunkter och mål manifesteras genom kultur, språk och normer samt förmåga att agera utifrån dessa i mötet med enskilda, familjer och grupper,
- visa förmåga att framställa texter som uppfyller krav på akademiskt skrivande vilket innebär språklig kompetens, disposition, vetenskaplig logik och saklighet samt
- visa förmåga att diskutera, argumentera och debattera i olika sammanhang.

Delkurs 5: Organisation, ledning och lärande 15 hp

Efter avslutad kurs förväntas den studerande
- kunna tillämpa teorier och forskning om organisationer och lärande i relation till det sociala arbetets kontext samt problematisera och kritiskt reflektera över detsamma,
- kunna identifiera, diskutera och bedöma betydelsen av kompetensutveckling och lärande i organisationer i relation till organisatorisk förändring och verksamhetsutveckling,
- att kritiskt reflektera över och diskutera teorier om ledarskap, arbetsledning och ledarskapets betydelse i socialt arbete,
- att med utgångspunkt i lagstiftning, regelverk samt socialpolitiska förändringar kunna analysera det sociala arbetets utveckling,
- att självständigt och kritiskt diskutera organisatoriska villkors betydelse för utveckling av professionell expertis inom det sociala arbetet i dagens och morgondagens samhälle,
- att med stöd av vetenskaplig och annan relevant information kunna föreslå möjliga handlingsstrategier för hållbar organisatorisk utveckling inom det sociala arbetet.


Studieformer

Undervisningen bedrivs genom seminarier, tillämpnings- och laborativa moment, gruppövningar, case-orienterade uppgifter, projektarbete samt föreläsningar.

Om studenten har resterande moment under pågående kurs skall dessa vara inlämnade senast vid angivet datum. I annat fall görs en ny uppgift vid tillfälle som examinator anger.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Äldre och åldrande i socialt arbete I, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0755)
Individuell skriftlig hemtentamen. Om examinator så beslutar kan studenten erbjudas att komplettera underkänt betyg till godkänt.
Äldre och åldrande i socialt arbete II, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0756)
Projektarbete i form av en skriftlig gruppuppgift med muntlig presentation.
Äldre och åldrande i Socialt arbete III, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0757)
Examination sker genom aktivt deltagande i seminarier och individuella skriftliga reflektionsprotokoll.
Kunskapsbaserad organisering av psykosociala insatser, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0720)
Individuell skriftlig hemtentamen.
Granskning och konstruktion av kunskapsstyrd verksamhet, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0721)
Examination sker genom författande och försvar/opposition av/på en vetenskaplig artikel
samt individuell muntlig presentation av egen, och kommentar på, annans students evidens- och kunskapsbaserade verksamhet.
Psykosocialt arbete med barn, ungdomar och familjer I, 8 högskolepoäng. (Provkod: 0730)
Skriftlig individuell hemtentamen.
Om examinator så beslutar kan studenten erbjudas att komplettera ett underkänt betyg till godkänt
Psykosocialt arbete med med barn, ungdomar och familjer II, 7 högskolepoäng. (Provkod: 0735)
Seminarier och workshops. Muntliga och skriftliga upgifter individuellt och i grupp.
Samhällsarbete, migration och social förändring I, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0410)
Individuell skriftlig hemtentamen
Samhällsarbete, migration och social förändring II, 5 högskolepoäng. (Provkod: 4111)
Seminarier med individuella skriftliga uppgifter.
Samhällsarbete, migration och social förändring III, 5 högskolepoäng. (Provkod: 4112)
Projektarbete i form av en skriftlig gruppuppgift med muntlig presentation.
Organisation, ledning och lärande I, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0510)
Seminarier och skriftliga individuella reflektionsprotokoll
Organisation, ledning och lärande II, 4,5 högskolepoäng. (Provkod: 0511)
Projektarbete i form av en skriftlig gruppuppgift samt individuell muntlig presentation
Organisation, ledning och lärande III, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0512)
Individuell skriftlig hemtentamen
Att leda grupper, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 0513)
Genomförande av grupphandledning samt individuell skriftlig uppgift. Obligatorisk handledning med lärare

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Äldre och åldrande i socialt arbete I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Äldre och åldrande i socialt arbete II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Äldre och åldrande i Socialt arbete III
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Kunskapsbaserad organisering av psykosociala insatser
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Granskning och konstruktion av kunskapsstyrd verksamhet
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Psykosocialt arbete med barn, ungdomar och familjer I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Psykosocialt arbete med med barn, ungdomar och familjer II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Samhällsarbete, migration och social förändring I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Samhällsarbete, migration och social förändring II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Samhällsarbete, migration och social förändring III
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Organisation, ledning och lärande I
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Organisation, ledning och lärande II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Organisation, ledning och lärande III
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Att leda grupper
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


Betyg på hel kurs:
För att få betyget Godkänd krävs betyget Godkänd på samtliga examinerande moment.
För att få betyget VG på helkurs krävs, förutom att samtliga obligatoriska moment är godkända, betyget VG på valbar kurs skriftliga individuella hemtentamen samt betyget VG på hemtentamen på dk 5 Organisation, ledning och lärande,15 hp.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Socialt arbete som vetenskap och profession, 30 hp, Vetenskaplig metod , utvärdering och evidens i socialt arbete, 15 hp, Socionomens yrkeskunskaper och handlingsstrategier, 15 hp, Juridik i socialt arbete, 30hp, Människans psykosociala utveckling och förändring, 30 hp, Yrkesroll, praxis och utövande i socialt arbete, 30 hp samt 15 hp från Teorier och metoder i socialt arbete samt examensarbete C.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Rätten till förnyat prov:
- Den som blivit underkänd har rätt till omtentamen. I normalfallet erbjuds omtentamen tidigast två veckor och senast fem veckor efter expediering av betygsbeslutet för ordinarie examination. Omtentamen efter vårterminens sista tentamenstillfälle och uppsamlingsprov inför höstterminen ges vid ett och samma provtillfälle innan höstterminens start. Därefter hänvisas studenten till nästa ordinarie tillfälle, när kursen ges igen.

Kursvärdering
Kursen utvärderas skriftligt i en särskilt kursvärdering vid kursens slut samt under kursens gång.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Andersson, Lars (2008)
Ålderism
Lund : Studentlitteratur, 120 sidor
Árnason, Arnar & Sigurjón, B. Hafsteinsson (2003) "The revival of death: expression, expertise and Governmentality"
The British Journal of Sociology, vol. 54, no. 1
pp. 43 - 62. (21 sidor)
Bennich, Maria & Zanderin, Lars (red) (2017)
Äldre- och funktionshinderomsorg. Regelsystem, organisering, ledning och personal
Stockholm:Liber, 154 sidor
Cedersund, E. & Ågren, A. Äldre människor i ensamhet och gemenskap. I Motel-Klingebiel, A., Abramsson, M. & Hydén, L-C (red.) (2017)
Att vara äldre i Sverige - Rapport för utredningen Nationell kvalitetsplan för äldreomsorgen
Socialdepartementet: Stockholm
Gunnarsson, Evy, Szebehely, Marta (red) (2009)
Genus i omsorgens vardag
Stockholm: Gothia Förlag, 207 sidor, Kap 2, 3, 7, 9, och 10. (ca 83 sidor)
Gunnarsson, Evy (2009). The welfare state, the individual and the need for care: older people's views
International Journal of Social Welfare Vol. 18
252-259 (7 sidor).
Harnett, T., Jönson, H. & Wästerfors, D. (2012)
Makt och vanmakt på äldreboenden.
Lund: Studentlitteratur, 139 sidor
Jegermalm, M., Malmberg, B. 6 Sundström, G. (2014)
Anhöriga äldre angår alla! Kunskapsöversikt från Nka
93 sidor
Johansson, S. & Taghizadeh Larsson, A. (red.) (2016)
Förändringsperspektiv på äldreomsorg - att leva som andra
Gleerups Utbildning AB, 176 sidor
Jönson, H. & Harnett, T (2015)
Socialt arbete med äldre
Stockholm: Natur & Kultur, 278 sidor
Mahrs Träff, A., Cedersund, E. & Nord, C. (2017)
Perceptions of physical activity among elderly residents and professionals in assisted living facilities. European Review of Aging and Physical Activity vol. 14, no. 2, sid. 1-10.
Simonazzi, A (2009)
Care regimes and national employment models
Cambridge Journal of Economics, vol. 33, no. 2, sid. 211-232. (21 sidor)
Siverskog, A (2015)
Ageing Bodies that Matter: Age, Gender and Embodiment in Older Transgender People's Life Stories NORA
Nordic Journal of Feminist and Gender Studies 23 (1)
Torres, Sandra & Magnússon, Finnur (red.), (2010)
Invandrarskap, äldrevård och omsorg.
Malmö: Gleerups., 178 sidor
Österholm, H.J., Larsson, T. A, & Olaison, A. (2015). Handling the dilemma of self-determination and dementia: A study of case managers' discursive strategies in assessment meetings.
Journal of Gerontological Social Work, vol. 58, no. 6
pp. 613-636 (23 sidor).
Österlind, J, Hansebo, G, Andersson, J, Ternestedt, B-M, Hellström, I (2011). A discourse of silence: carers' reasoning about death and dying in nursing homes.
Ageing and Society,
529-544. (15 sidor)

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Ahonen, Lia (2012)
Changing behaviours or behavioral change. A study of moral development and transbehavioural processes in juvenile institutional care.
Örebro: Örebro studies in social work 12. Akademisk avhandling. Örebro universitet, 168 sidor.
Bovend'Eerdt Writing Thamar JH., Botell, E Rachel , Wade, T. Derick (2009)
SMART rehabilitation goals and achieving goal attainment scaling: a practical guide. Clinical Rehabilitation, 23
s 352-361
Darling, Nancy (2007) Ecological Systems Theory: The Person in the Center of the circles
Research in Human Development, 4,
203-217. 14 sidor.
Fahlke, Claudia (2012)
Handbok i missbrukspsykologi - teori och tillämpning
Malmö: Liber, 552 sidor
Fisher Elizabeth A. (2009) Motivation and Leadership in Social Work Management: A Review of Theories and Related Studies.
Administration in Social Work, 33, 347-367. 20 sidor.
Hallerstedt, Gunilla (red) (2006)
Diagnosens makt : om kunskap, pengar och lidande
Göteborg: Daidalos, 128 sidor
Johnsson, Eva & Laanements, Leili & Svensson, Kerstin (2009)
Narkotikamissbruk. Debatt, behandling och begrepp
Studentlitteratur: Lund, 181 sidor
Larson, Reed (2006) Positive Youth Development, Willful Adolescents, and Mentoring
Journal of Community Psychology, 34,
677-689. 12 sidor.
Latessa, J. Edward, Cullen, T. Francis & Gendreau (2002). Beyond Correctional Quackery Professionalism and the possibility of effective treatment
Federal Probation, 66,
43-49. 6 sidor.
Locke, Edwin, A. (1996). Motivation through conscious goal setting
Applied & Preventive Psychology, 5
117-124
Missbruksutredningens forskningsbilaga Delbetänkande av Missbruksutredningen SOU (2011:6)
Missbruket, Kunskapen, Vården.
Stockholm: Fritzes, 868 sidor/valda delar enligt lärares anvisningar. Finns att ladda ned som PDF på nätet
Nylander, Per-Åke (2008) Säkerhet eller rehabilitering? Om subkulturell differentiering bland kriminalvårdare
Arbetsmarknad och arbetsliv, 14,
45-62. Elekronisk resurs.
Pratt, John (2008) Scandinavian expetionalism in an era of penal exess. Part I: The nature and roots of scandinavian exeptionalism
Brittish Journal of Criminology, 48,
119-137 8 sidor
Pratt, W. Michael, Arnold, Mary Louise, Pratt, T. Adelle & Diessner, Rhett (1999) Predicting Adolescent Moral Reasoning from Family Climate
The Journal of Early Adolescence, 19,
148-175
Socialstyrelsen (2012)
Att leda en evidensbaserad praktik - en guide för chefer i socialtjänsten
Stockholm: Socialstyrelsen, 75 sidor
Socialstyrelsen (2015)
Att stärka kvaliteten i hem för vård eller boende (HVB) för personer med missbruks- och beroendeproblem
Stockholm: Socialstyrelsen, 44 sidor
Socialstyrelsen (2012)
Med målet i sikte. Målinriktad och systematisk utvärdering av insatser för enskilda personer (MOS)
Stockholm: Socialstyrelsen, 78 sidor
Socialstyrelsen (2015)
Nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård - stöd för styrning och ledning
Stockholm: Socialstyrelsen, 237 sidor
Steinberg, Laurence, Chung, He Len & Little, Michelle (2004) Reentry of Young Offenders from the Justice System A Developmental Perspective
Youth Violence and Juvenile Justice, 2,
21-38 17 sidor
Ward, Tony & Stewart, Claire (2003) Criminogenic needs and human needs: A theoretical model
Psychology, Crime & Law, 9,
125-143. 18 sidor

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Bak, Maren & von Brömssen, Kerstin (red) (2013)
Barndom och migration
Umeå; Borea, 362 sidor
Broberg, Anders & Almqvist, Kjerstin & Tjus, Tomas & Iliste, Airi & Nilsson, Björn (2006)
Anknytningsteori: betydelsen av nära känslomässiga relationer
Stockholm: Natur och kultur, 362 sidor
Cederborg, Ann-Christin & Warnling-Nerep, Wiweka (red) (2014)
Barnrätt
Stockholm; Norstedts Juridik, 470 sidor
Halpenny, Ann Marie & Pettersson, Jan (2015)
Piaget och det tänkande barnet i utveckling . 1.
Lund: Studentlitteratur, 206 Sidor
Johnsen, Astri & Thorsteinsson, Vigdis (2015)
Lärobok i familjeterapi
Lund: Studentlitteratur, 387 sidor
Lundgren, Lars, Sunesson, Per-Anders, Thunved, Anders (2018)
Nya sociallagarna: med kommentarer i lydelsen den 1 januari 2018
Stockholm: Wolters Kluwer, 611 sidor
Mattsson, Titti (2010)
Rätten till familj inom barn-och ungdomsvården.
Malmö: Liber, 184 sidor
Øvreeide, Haldor (2010/ 3 uppl)
Samtal med barn. Metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
Lund: Studentlitteratur, 227 sidor

Delkurs 4: Obligatorisk litteratur
Baianstovu, Rúna í (2017)
Heder. Hedersrelaterat våld, förtryck och socialt arbete
Lund:Studentlitteratur, 208 sidor
Dahlstedt, Magnus (red.) (2017)
Förortsdrömmar. Ungdomar, utanförskap och viljan till inkludering
Linköpings universitet: Avdelningen för socialt arbete, 231 sidor
Esping Andersen, Gösta (2015)
Welfare Regimes and Social Stratification
Journal of European Social Policy 2015, Vol 25(1) 124-134
Fook, Jan (2012)
Social Work A Critical Approach to Practice
London: Sage Publications, 192 sidor
Hugman, Richard (2010)
Understanding International Social Work: a Critical Analysis
Basingstoke: Palgrave Macmillan, 160 sidor
Linde, Stig & Scaramuzzino (2017)
Socialt arbete i civilsamhället - aktörer, former och funktioner
Lund: Studentlitteratur, 303 sidor
Stepney, Paul & Popple, Keith (2008)
Social Work and the Community: a Critical Context for Practice
Basingstoke: Palgrave Macmillan, 190 sidor
Ungdomsstyrelsen (2010)
Från snack till verkstad: förebyggande utvecklingsarbete med ungdomar
Stockholm, 116 sidor.
Waquant, Loïc (2018)
The Punitive Regulation of Poverty in a Neoliberal Age https://www.opendemocracy.net/5050/lo%C3%AFc-wacquant/punitive-regulation-of-poverty-in-neoliberal-age

Delkurs 4: Referenslitteratur
Elias, Norbert & Scotson, John L (2011)
Etablerade och outsiders
Göteborg: Arkiv förlag, 293 sidor
Mattsson,Tina (2010)
Intersektionalitet i socialt arbete. Teori, reflektion och praxis
Malmö: Gleerups, 200 sidor
Månsson, Per (2015)
Moderna samhällsteorier
Lund Studentlitteratur, 452 sidor
Wahlberg, Stefan (2013)
Samhällsarbete - strategier för socialt arbete
Stockholm: Nordstedts juridik, 357 sidor

Delkurs 5: Obligatorisk litteratur
Ahrne, Göran & Hedström, Peter (1999)
Organisationer och samhälle - Analytiska perspektiv
Lund: Studentlitteratur, 120 sidor
Alm, Susanne, Palme, Joakim & Westholm, Erik (2012)
Att utforska framtiden. Valda perspektiv
Stockholm: Institutet för framtidsstudier. Dialogos förlag, 241 sidor
Arbetsmiljöverket (2015)
Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd om organisatorisk och social arbetsmiljö; AFS 2015:4
AFS 2015:4. (12 s.)
Astvik, Wanja, Welander, Jonas & Isaksson, Kjerstin (2017)
Sorti, tystnad och lojalitet bland medarbetare och chefer i socialtjänsten.
Arbetsmarknad & Arbetsliv., 23 (3), 41-61. 12 sidor
Avby, Gunilla (2018)
Att utveckla professionell expertis. Om kunskap och lärande
Lund: Studentlitteratur, 176 sidor
Blomqvist, Camilla (2012)
Samarbete med förhinder- om samarbete mellan BUP, socialtjänst, skola och familj.
Göteborgs universitet: Institutionen för socialt arbete, Skriftserie 2012:4, 250
Bringselius, L (2017)
Tillitsbaserad styrning och ledning. Ett ramverk. Tilllitsdelgationen. Regeringskansliet.
30 sidor
Carlsson, J-C (2006)
Bra och dålig flexibilitet. En litteraturöversikt
Arbetsmarknad och arbetsliv, 12 (3), 135-146. 20 sidor
Czarniawska, B (2015)
En teori om organisering
Lund. Studentlitteratur, 186 sidor
Leadership: Current Theories, Research and Future Directions. (2009)
Avolio, B.J., Walumbwa, F.O. & Weber. T.J
Annual Review of Psychology 60, 421-49 28 sidor
Lennér Axelsson, B. & Thylefors, I (2018)
Arbetsgruppens psykologi
Stockholm: Natur & Kultur, 256 sidor
Linde, Stig & Svensson, Kerstin (red.) (2013)
Förändringens entreprenörer och tröghetens agenter: människobehandlande organisationer ur ett nyinstitutionellt perspektiv
Stockholm:Liber, 205 sidor
Lundström, T. & Shanks, E (2015)
Chefer och ledare i socialt arbete.
Tidskriften Socionomen. http://socionomen.nu/tidningar/socionomen/pdf/forskningssupplementet%2037.pdf 14 sidor
Meeuwisse, Anna, Sunesson, Sune, Swärd, Hans, Knutagård, Marcus (2016)
Socialt arbete : en grundbok
Stockholm : Natur och kultur, ca 70 sidor
Svensson, L.G (2011)
Profession, organisation, kollegialitet och ansvar.
Socialvetenskaplig tidskrift, nr 4, 301-319. 18 sidor
Weick, K.E. & Quinn, R.E (1999)
Organizational change and development.
Annual Review of Psychology 50, 361-386. 25 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Litteraturen läses i den senaste upplagan. Om en senare upplaga än vad som anges ovan finns, läses denna.

Delkurs 1:
Artiklar tillkommer enligt lärares anvisning, ca 300 sidor.

Delkurs 2:
Artiklar tillkommer enligt lärares anvisning, ca 100 sidor.

Delkurs 3:
Studenterna förväntas själva söka efter aktuell forskning, relevanta riktlinjer och policydokument omfattande ca 300 sidor.

Delkurs 4:
Artiklar tillkommer enligt lärares anvisning, ca 100 sidor.

Delkurs 5: Artiklar tillkommer enligt lärares anvisningar, ca 100 sidor.


Se denna kursplan som PDF