Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Socialt arbete, Barn- och föräldrarelationer i familj och samhälle, 7,5 högskolepoäng | |||
Social Work, Child-Parent Relationships in Societies and Families, 7.5 Credits |
Kurskod: | SA703G | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Socialt arbete | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Socialt arbete och social omsorg | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1F |
Inrättad: | 2014-12-18 | Senast ändrad: | 2016-10-03 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2017 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kursens mål
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa
- kunskap om olika teorier kring föräldra-barnrelationen och föräldraskap
- kunskap om olika samhällens synsätt på barn och barns rätt och välfärd
- kunskap om samhälleliga normer om familjer, föräldraskap och kön, förhållningssätt gentemot barn och hur omsorgen om barn organiseras i relation till gällande lagstiftning
- förståelse för hur barn påverkas av potentiellt skadliga händelser och missförhållanden inom familjen, närmiljön eller samhället.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- resonera kring föräldra-barnrelationen och föräldraskap utifrån olika teoretiska utgångspunkter och förklara hur teorier kring föräldra-barnrelationen och föräldraskap har förändrats över tid
- ge exempel på hur samhällets skydd av och stöd till barn organiseras i olika länder
- reflektera över hur likheter och skillnader mellan Sveriges och ett annat lands lagar, normer och tillämpningen av dessa påverkar förutsättningar för barn-föräldrarelationer.
Kursen introducerar teorier och forskning om barn-föräldrarelationer under olika förutsättningar i samhällen och familjer. Kursen ska erbjuda en förståelse för hur lagar och normer i samhället samt sammansättning av och handlingar inom familjen formar förutsättningar för barn-föräldra-relationer. Tonvikten ligger på barnets perspektiv. Kursen använder exempel från skandinavisk forskning för att utforska barn-föräldra-relationer mellan nationer.
Föreläsningar och obligatoriska seminarier.
Kursen hålls på engelska.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
30 avklarade högskolepoäng. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Det slutliga betyget är en sammanvägning av samtliga betyg som ges på kursen.
Kursvärdering:
Kursen avslutas med en elektronisk kursvärdering. (Högskoleförordningen, 1 kap 14§).
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Obligatorisk litteratur/Required Reading:
Biblarsz, Timothy, J. & Stacey, Judith (2010) How does the Gender of Parents Matter? Journal of Marriage and Family, 72, 3-22 DOI: 10.1111/j.1741-3737.2009.00678x
Evertsson, Marie (2006)
The reproduction of gender: housework and attitudes towards gender equality in the home among Swedish boys and girls.
The British Journal of Sociology, 57(3), 415-436
Forsberg, Lucas (2009)
Managing Time and Childcare in Dual-Earner Families. Unforeseen Consequences of Household Strategies.
Acta Sociologica, 52,
162-175
Healy, Karen, Lundström, Tommy, & Sallnäs, Marie (2011) A Comparison of Out-of-home Care for Children and Young People in Australia and Sweden: Worlds Apart?
Australian Social Work, 64(4),
416-431
Hedin, Lena, Höjer, Ingrid, & Brunnberg, Elinor (2012) Jokes and routines make everyday life a good life-on 'doing family' for young people in foster care in Sweden,
European Journal of Social Work, 15(5),
613-628
Hessle, Sven, & Vinnerljung, Bo (1999) Child welfare in Sweden - an overview.
Stockholm: Stockholm university,
Department of Social Work. 62 pages, Retrieved 2013-09-02 from www.sws.soton.ac.uk/cwab/Guide/KRsweden.rtf
Leviner, Pernilla (2014) Child Protection under Swedish Law: Legal Duality and Uncertainty
European Journal of Social Work. 17, 206-220, DOI: 10.1080/13691457.2013.791249
Malmquist, Anna, Möllerstrand, Anna, Wikström, Maria, & Zetterqvist Nelson, Karin (2014) A daddy is the same as a mummy': Swedish children in lesbian households talk about fathers and donors Published online.
Childhood. 21, 119-133 DOI: 10.1177/0907568213484342
Quennerstedt, Ann (2009) Balancing the Rights of the Child and the Rights of Parents in the convention on the rights of the child,
Journal of Human Rights, 8(2),
162-176
Rasmusson, Bodil, Hyvönen, Ulf, Nygren, Lennart, & Khoo, Evelyn (2010) Child-centered social work practice - three unique meanings in the context of looking after children and the assessment framework in Australia, Canada and Sweden,
Children and Youth Services Review, 32,
452-459
Regeringskansliet (undated) Equal power to shape society and one's own life - the Swedish Government's gender equality policy 2010-2014. Stockholm: Regeringskansliet,
15 pages. Retrieved from http://www.government.se/sb/d/574/a/197318
Regeringskansliet (2010) Parents and children - brief information about current legislation.
Stockholm: Regeringskansliet,
11 pages. Retrieved from http://www.regeringen.se/sb/d/12659/a/155254
Schick, Matthis, Morina, Naser, Klaghofer, Richard, Schnyder, Ulrich, & Müller, Julia (2013) Trauma, mental health, and intergenerational associations in Kosovar Families 11 years after the war, Published online.
European Journal of Psychotraumatology.
10 pages. http://dx.doi.org/10.3402/ejpt.v4i0.21060
UNCRC (1989). The United Nations Convention on the Rights of the Child. Retrieved from: http://www.unicef.org.uk/Documents/Publication-pdfs/UNCRC_PRESS200910web.pdf
Östberg, Viveca (2000) Children's living conditions in Sweden. Social patterns and trends in parental accessibility, child care and economic resources,
International Journal of Social Welfare, 9,
64-75
Artiklar tillkommer, ca 500 sidor.
Articles and texts of maximum 500 pages will be added for the seminars and the individual examination.