Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2018 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för beteende- social- och rättsvetenskap

Kursplan


Socialt arbete, kandidatkurs, 30 högskolepoäng
Social Work, Advanced Course, 30 Credits


Kurskod: SA705G Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Socialt arbete Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Socialt arbete och social omsorg
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G2E
Inrättad: 2014-12-18 Senast ändrad: 2015-04-01
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2015 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Delkurs 1: Teorier och vetenskapliga metoder i socialt arbete, 15 hp.
De studerande ska efter delkursens slut på en fördjupad nivå kunna
- analysera och reflektera över olika vetenskapsteoretiska inriktningar,
- söka och systematisera information på ett givet forskningsområde,
- visa kunskap och förmåga att analysera sociala fenomen och interaktioner med utgångspunkt i olika socialvetenskapliga teorier på makro-, meso- och mikronivå,
- bedöma, jämföra och argumentera för olika vetenskapliga metoders lämplighet för olika undersökningar inom socialt arbete,
- analysera och kritiskt granska aktuell forskning med stöd av socialvetenskapliga teorier, vetenskapsteori och metodologi,
- visa medvetenhet om forskningsetiska frågor och det etiska ansvar forskare har med utgångspunkt i gällande riktlinjer,
- visa förmåga att framställa texter som uppfyller krav på akademiskt skrivande vilket innebär språklig kompetens, disposition och saklighet samt
- visa förmåga till muntlig kommunikation vid diskussion om och presentation av uppgifter.

Delkurs 2: Examensarbete (uppsats), 15 hp.
De studerande ska efter delkursens slut på en fördjupad nivå kunna
- självständigt genomföra och skriftligt presentera ett vetenskapligt arbete,
- formulera, avgränsa och behandla en forskningsfråga med relevans för socialt arbete,
- argumentera för sin forskningsfråga med utgångspunkt i kunskapsläget enligt nationell och internationell forskning inom området,
- utforma relevanta analysverktyg,
- tillämpa relevanta vetenskapliga forskningsmetoder,
- tillämpa forskningsetiska riktlinjer,
- presentera och analysera forskningsresultaten på ett självständigt sätt,
- kritiskt och självständigt reflektera över såväl studiens resultat som den metod som använts i studien,
- visa förmåga att framställa texter som uppfyller krav på akademiskt skrivande vilket innebär språklig kompetens, disposition och saklighet,
- försvara arbetet på ett slutseminarium samt
- kritiskt granska och opponera på ett annat vetenskapligt arbete på slutseminarium.


Kursens huvudsakliga innehåll

Under kursen fördjupas kunskaper om sociala fenomen. Den studerandes teoretiska, vetenskapsteoretiska och metodologiska kunskaper fördjupas inför forskning om ämnen av relevans för socialt arbete. Studentens analytiska färdigheter och kritiska förmåga utvecklas.


Studieformer

Undervisningen bedrivs genom seminarier samt föreläsningar. Obligatorisk närvaro gäller vid seminarier vilket motiveras av att de studerande ska träna ett gemensamt aktivt kunskapssökande, samarbete, tillämpning, gemensam kritisk reflektion, argumentation och diskussioner.

Vid frånvaro från obligatoriska moment krävs en ersättningsuppgift. Ersättningsuppgifterna är endast avsedda att användas vid enstaka frånvarotillfällen. Om studenten har resterande moment under pågående kurs skall dessa vara inlämnade senast vid angivet datum. I annat fall görs en ny uppgift vid tillfälle som examinator anger.

Vid bristfällig opposition av annat examensarbete lämnas en skriftlig uppgift inför fastställandet av betyget.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Teori, vetenskapsteori och metod I, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0601)
Seminarier med inlämningsuppgifter.
Teori, vetenskapsteori och metod II, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0602)
Skriftlig individuell hemtentamen.
Examensarbete, 15 högskolepoäng. (Provkod: 0603)
Skriva och försvara ett forskningsarbete samt opponera.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Teori, vetenskapsteori och metod I
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Teori, vetenskapsteori och metod II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Examensarbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

60 högskolepoäng i socialt arbete med successiv fördjupning.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

För att få slutbetyget Godkänd på hela kursen krävs betyget Godkänd på samtliga examinerande moment. För slutbetyget Väl Godkänd krävs betyget Väl Godkänd på kursens individuella hemtentamen, betyget Väl Godkänd på examensarbetet samt betyget Godkänd på samtliga övriga moment.

Kursen samläses med Socionomprogrammet.

Kursvärdering
Kursen avslutas med en elektronisk kursvärdering. (Högskoleförordningen, 1 kap 14§).

Hantering av uppsats/självständigt arbete
Det slutexaminerade självständiga arbetet ska sändas som PDF-fil med e-post till en av examinator utsedd person.
Medgivandeblankett fylls i av samtliga författare och lämnas till en av examinator utsedd person.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Berger, Peter L. & Luckmann, Thomas (1991)
The Social Construction of Reality - A Treatise in the Sociology of Knowledge
Penguin Books Ltd, 256 sidor
Booth, Andrew, Papaioannou, Diana & Sutton, Anthea (2012)
Systematic approaches to a Successful Literature Review.
London: Sage, 229 sidor, valda delar 150 sidor
Boréaus, Christina & Bergström, Göran (2012)
Textens mening och makt: metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
Lund: Studentlitteratur, 526 sidor, valda delar
Castells, Manuel (2000)
Identitetens makt. Informationsåldern. Ekonomi, samhälle, kultur
Göteborg: Daidalos, 442 sidor, valda delar 160 sidor
Danermark Berth, Ekström Mats, Jacobsen Liselotte, Karlsson Jan CH (2003)
Att förklara samhället
Lund: Studentlitteratur, 371 sidor
Elias, Norbert & Scotson, John L (2011)
Etablerade och outsiders
Göteborg: Arkiv förlag, 293 sidor
Fejes, Andreas & Thornberg, Robert (2009)
Handbok i kvalitativ analys
Stockholm:Liber, 240 sidor
Foucault, Michel (2004)
Övervakning och straff : Fängelsets födelse
Göteborg: Arkiv förlag/A-Z förlag, 355 sidor
Hjerm, Mikael, Lindgren, Simon & Nilsson, Marco (2014)
Introduktion till samhällsvetenskaplig analys (2 uppl)
Malmö: Gleerups, 205 sidor
Hyldegaard, Kirsten (2008)
Vetenskapsteori. En grundbok för pedagogiska ämnen
Stockholm: Liber, 272 sidor
Hylland Eriksen, Thomas (2004)
Rötter och fötter - Identitet i en föränderlig tid
Nora: Nya Doxa, 160 sidor
Lidskog, Rolf & Deniz, Fuat (2009)
Mångkulturalism, socialt fenomen och politisk utmaning
Malmö: Liber, 192 sidor, valda delar 140 sidor
Rienecker, Lotte (2003)
Problemformulering
Stockholm: Liber, 64 sidor

Referenslitteratur
Etikprövning av forskning som avser människor. Vägledning till ansökan
8 sidor
Baianstovu, Rúna (2012)
Mångfald som demokratins utmaning. En studie av hur socialtjänsten som välfärdsbyråkrati och moralisk samhällsinstitution förstår och hanterar kulturell mångfald
Örebro universitet, doktorsavhandling i socialt arbete, 369 sidor
Bryman, Alan (2011)
Samhällsvetenskapliga metoder
Malmö: Liber, 690 sidor
Deniz, Fuat (1999)
En minoritets odyssé
Örebro universitet, Diva portal, 369 sidor, valda delar 50 sidor.
Djurfeldt, Göran & Larsson, Rolf & Stjärnhagen, Ola (2003)
Statistisk verktygslåda: samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder
Stockholm: Studentlitteratur, 508 sidor
Lökensgard, Torlaug (2010)
Att skriva på universitet och högskolor
Lund: Studentlitteratur, 262 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Artiklar om ca 300 sidor tillkommer enligt lärares anvisning.


Se denna kursplan som PDF