Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2018 [Visa] |
![]() |
Kursplan |
Socialt arbete, kandidatkurs, 30 högskolepoäng | |||
Social Work, Advanced Course, 30 Credits |
Kurskod: | SA705G | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Socialt arbete | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Socialt arbete och social omsorg | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G2E |
Inrättad: | 2014-12-18 | Senast ändrad: | 2015-04-01 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2015 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Delkurs 1: Teorier och vetenskapliga metoder i socialt arbete, 15 hp.
De studerande ska efter delkursens slut på en fördjupad nivå kunna
- analysera och reflektera över olika vetenskapsteoretiska inriktningar,
- söka och systematisera information på ett givet forskningsområde,
- visa kunskap och förmåga att analysera sociala fenomen och interaktioner med utgångspunkt i olika socialvetenskapliga teorier på makro-, meso- och mikronivå,
- bedöma, jämföra och argumentera för olika vetenskapliga metoders lämplighet för olika undersökningar inom socialt arbete,
- analysera och kritiskt granska aktuell forskning med stöd av socialvetenskapliga teorier, vetenskapsteori och metodologi,
- visa medvetenhet om forskningsetiska frågor och det etiska ansvar forskare har med utgångspunkt i gällande riktlinjer,
- visa förmåga att framställa texter som uppfyller krav på akademiskt skrivande vilket innebär språklig kompetens, disposition och saklighet samt
- visa förmåga till muntlig kommunikation vid diskussion om och presentation av uppgifter.
Delkurs 2: Examensarbete (uppsats), 15 hp.
De studerande ska efter delkursens slut på en fördjupad nivå kunna
- självständigt genomföra och skriftligt presentera ett vetenskapligt arbete,
- formulera, avgränsa och behandla en forskningsfråga med relevans för socialt arbete,
- argumentera för sin forskningsfråga med utgångspunkt i kunskapsläget enligt nationell och internationell forskning inom området,
- utforma relevanta analysverktyg,
- tillämpa relevanta vetenskapliga forskningsmetoder,
- tillämpa forskningsetiska riktlinjer,
- presentera och analysera forskningsresultaten på ett självständigt sätt,
- kritiskt och självständigt reflektera över såväl studiens resultat som den metod som använts i studien,
- visa förmåga att framställa texter som uppfyller krav på akademiskt skrivande vilket innebär språklig kompetens, disposition och saklighet,
- försvara arbetet på ett slutseminarium samt
- kritiskt granska och opponera på ett annat vetenskapligt arbete på slutseminarium.
Under kursen fördjupas kunskaper om sociala fenomen. Den studerandes teoretiska, vetenskapsteoretiska och metodologiska kunskaper fördjupas inför forskning om ämnen av relevans för socialt arbete. Studentens analytiska färdigheter och kritiska förmåga utvecklas.
Undervisningen bedrivs genom seminarier samt föreläsningar. Obligatorisk närvaro gäller vid seminarier vilket motiveras av att de studerande ska träna ett gemensamt aktivt kunskapssökande, samarbete, tillämpning, gemensam kritisk reflektion, argumentation och diskussioner.
Vid frånvaro från obligatoriska moment krävs en ersättningsuppgift. Ersättningsuppgifterna är endast avsedda att användas vid enstaka frånvarotillfällen. Om studenten har resterande moment under pågående kurs skall dessa vara inlämnade senast vid angivet datum. I annat fall görs en ny uppgift vid tillfälle som examinator anger.
Vid bristfällig opposition av annat examensarbete lämnas en skriftlig uppgift inför fastställandet av betyget.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
60 högskolepoäng i socialt arbete med successiv fördjupning.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
För att få slutbetyget Godkänd på hela kursen krävs betyget Godkänd på samtliga examinerande moment. För slutbetyget Väl Godkänd krävs betyget Väl Godkänd på kursens individuella hemtentamen, betyget Väl Godkänd på examensarbetet samt betyget Godkänd på samtliga övriga moment.
Kursen samläses med Socionomprogrammet.
Kursvärdering
Kursen avslutas med en elektronisk kursvärdering. (Högskoleförordningen, 1 kap 14§).
Hantering av uppsats/självständigt arbete
Det slutexaminerade självständiga arbetet ska sändas som PDF-fil med e-post till en av examinator utsedd person.
Medgivandeblankett fylls i av samtliga författare och lämnas till en av examinator utsedd person.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Artiklar om ca 300 sidor tillkommer enligt lärares anvisning.