Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för beteende- social- och rättsvetenskap

Kursplan


Socialt arbete, kandidatkurs, 30 högskolepoäng
Social Work, Advanced Course, 30 Credits


Kurskod: SA705G Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Socialt arbete Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Socialt arbete och social omsorg
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G2E
Inrättad: 2014-12-18 Senast ändrad: 2018-04-03
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Delkurs 1:
Efter avslutad kurs förväntas den studerande på en fördjupad nivå kunna:
- söka och systematisera information på ett givet forskningsområde,
- kritiskt granska aktuell forskning och utveckla nya problemformuleringar med koppling till tidigare forskning, socialvetenskapliga teorier, vetenskapsteori och metodologi,
- visa kunskap om socialvetenskapliga teorier och begrepp som belyser samspelet mellan samhälleliga institutioner och organisationer samt kollektiva och individuella identiteter,
- visa förmåga att operationalisera teoretiska eller komplexa begrepp,
- visa kunskap om och förmåga att kritiskt granska och analysera sociala fenomen och interaktioner, med utgångspunkt i teorier och begrepp,
- analysera och reflektera över olika vetenskapsteoretiska inriktningar,
- bedöma, jämföra och argumentera för olika vetenskapliga metoders lämplighet för olika typer av undersökningar inom socialt arbete,
- visa medvetenhet om forskningsetiska frågor och forskares etiska ansvar,
- visa förmåga att framställa texter som uppfyller krav på akademiskt skrivande vilket innebär språklig kompetens, disposition och saklighet, samt
- visa förmåga till muntlig kommunikation vid diskussion och argumentation i olika sammanhang.

Delkurs 2:
Den studerande ska efter delkursens slut, självständigt kunna genomföra och skriftligt presentera ett vetenskapligt arbete på en grundläggande akademisk nivå, genom att:
- formulera, avgränsa och behandla en forskningsfråga med relevans för socialt arbete,
- argumentera för sin forskningsfråga med utgångspunkt i kunskapsläget enligt nationell och internationell forskning inom området,
- utforma och tillämpa relevanta analysverktyg, i form av teorier, begrepp, lagstiftning eller annat,
- tillämpa relevanta vetenskapliga forskningsmetoder förenliga med vetenskapsteoretiska hållningen,
- tillämpa och problematisera forskningsetiska riktlinjer i förhållande till den egna studien,
- presentera och analysera egna forskningsresultat på ett tydligt och självständigt sätt,
- kritiskt och självständigt reflektera över såväl studiens resultat som de metoder som använts i studien,
- visa förmåga att framställa texter som uppfyller krav på akademiskt skrivande vilket innebär språklig kompetens, disposition och saklighet,
- försvara arbetet vid ett muntligt seminarium samt
- kritiskt granska och opponera på ett annat vetenskapligt arbete vid muntligt seminarium.


Kursens huvudsakliga innehåll

Under kursen fördjupas den studerandes teoretiska, vetenskapsteoretiska och metodologiska
kunskaper inför forskning om ämnen av relevans för socialt arbete. Därvidlag utvecklas studentens analytiska färdigheter och kritiska förmåga, liksom kunskaper om såväl olika analysmetoder och som om etiska överväganden inom forskning i socialt arbete. I andra delursen ges möjlighet att under handledning planera och genomföra en vetenskaplig undersökning av ett avgränsat ämne av relevans för socialt arbete. Det innebär att arbeta med alla delar i en forskningsprocess. Det innebär också att kritiskt reflekterar över metodval och resultat, samt att skriftligt sammanställa och rapportera undersökningsresultaten i vedertagen form, liksom att försvara examensarbetet och opponera på ett annat sådant vid seminarier.


Studieformer

Studieformer
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, grupparbeten, workshops samt seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Examensarbete, 15 högskolepoäng. (Provkod: 0603)
Författa och försvara ett vetenskapligt arbete samt opponera på ett annat arbete.
Forskningsdesign I, 6 högskolepoäng. (Provkod: 0609)
Skriftlig individuell uppgift, försvar och opponering
Teori, vetenskapsteori och vetenskaplig metod II, 6 högskolepoäng. (Provkod: 0610)
Individuell skriftlig salstentamen
Teori, vetenskapsteori och vetenskaplig metod I, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0612)
Seminarier och workshops inklusive skrifliga och muntliga uppgifter.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Examensarbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Forskningsdesign I
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Teori, vetenskapsteori och vetenskaplig metod II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Teori, vetenskapsteori och vetenskaplig metod I
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


För att få betyget Godkänd på hela kursen krävs betyget Godkänd på samtliga examinerande moment. För betyget Väl Godkänd på helkurs krävs betyget Väl Godkänd på delkurs 1 VG-grundande examination samt Väl Godkänd på delkurs 2 Examensarbetet, samt Godkänd på samtliga övriga examinerande moment.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

60 högskolepoäng i socialt arbete med successiv fördjupning inklusive ett självständigt arbete om 7,5 hp på G1E -nivå.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen samläses med Socionomprogrammet.

Kursvärdering
Kursen avslutas med en elektronisk kursvärdering. (Högskoleförordningen, 1 kap 14§).

Hantering av uppsats/självständigt arbete
Det slutexaminerade självständiga arbetet ska sändas som PDF-fil med e-post till en av examinator utsedd person.
Medgivandeblankett fylls i av samtliga författare och lämnas till en av examinator utsedd person.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Andersson, Sten (2014)
Om positivism och hermeneutik
Lund: Studentlitteratur, 206 sidor
Booth, Andrew, Papaioannou, Diana & Sutton, Anthea (2016)
Systematic approaches to a successful literature review
Los Angeles: Sage, 326 sidor
Danermark Berth, Ekström Mats, Jacobsen Liselotte, Karlsson Jan CH (2003)
Att förklara samhället
Lund: Studentlitteratur, 371 sidor
Elias, Norbert & Scotson, John L (2011)
Etablerade och outsiders
Göteborg: Arkiv förlag, 293 sidor
Fejes, Andreas & Thornberg, Robert (2014)
Handbok i kvalitativ analys
Stockholm: Liber, 288 sidor
Hjerm, Mikael, Lindgren, Simon & Nilsson, Marco (2014)
Introduktion till samhällsvetenskaplig analys (2 uppl)
Malmö: Gleerups, 205 sidor
Kvale, Steinar & Brinkman, Svend (2014)
Den kvalitativa forskningsintervjun
Lund: Studentlitteratur, 412 sidor
Månsson, Per (2015)
Moderna samhällsteorier
Lund Studentlitteratur, 452 sidor
Reinecker, Lotte (2016)
problemformulering
Stockholm: Liber, 64 sidor
Ödman, Per-Johan (2016)
Tolkning, förståelse, vetande. Hermeneutik i teori och praktik
Lund: Studentlitteratur, 254 sidor

Referenslitteratur
Etikprövning av forskning som avser människor. Vägledning till ansökan
8 sidor
Boréaus, Christina & Bergström, Göran (2012)
Textens mening och makt: metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
Lund: Studentlitteratur, 526 sidor, valda delar
Börjesson, Mats & Rehn, Alf (2009)
Makt
Stockholm: Liber, 128 sidor
Djurfeldt, Göran & Larsson, Rolf & Stjärnhagen, Ola (2003)
Statistisk verktygslåda: samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder
Stockholm: Studentlitteratur, 508 sidor
Lökensgard, Torlaug (2010)
Att skriva på universitet och högskolor
Lund: Studentlitteratur, 262 sidor
Mattsson, Tina (2015)
Intersektionalitet i socialt arbete: teori, reflektion, praxis
Malmö: Gleerups Utbildning AB, ca 200 sidor
Månsson, Per (2014)
Båten i parken. Introduktion till samhällsstudier
Malmö: Studentlitteratur, 125 sidor
Uhnoo, Daniel (2012)
Dunkla vanor. Om teori och referenspraktik i samhällsvetenskaplig forskning
Doktorsavhandling, Socialt arbete, Göteborgs universitet


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Artiklar om ca 300 sidor tillkommer enligt lärares anvisning.


Se denna kursplan som PDF