Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Socialt arbete, kandidatkurs, 30 högskolepoäng | |||
Social Work, Advanced Course, 30 Credits |
Kurskod: | SA705G | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Socialt arbete | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Socialt arbete och social omsorg | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G2E |
Inrättad: | 2014-12-18 | Senast ändrad: | 2018-04-03 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Delkurs 1:
Efter avslutad kurs förväntas den studerande på en fördjupad nivå kunna:
- söka och systematisera information på ett givet forskningsområde,
- kritiskt granska aktuell forskning och utveckla nya problemformuleringar med koppling till tidigare forskning, socialvetenskapliga teorier, vetenskapsteori och metodologi,
- visa kunskap om socialvetenskapliga teorier och begrepp som belyser samspelet mellan samhälleliga institutioner och organisationer samt kollektiva och individuella identiteter,
- visa förmåga att operationalisera teoretiska eller komplexa begrepp,
- visa kunskap om och förmåga att kritiskt granska och analysera sociala fenomen och interaktioner, med utgångspunkt i teorier och begrepp,
- analysera och reflektera över olika vetenskapsteoretiska inriktningar,
- bedöma, jämföra och argumentera för olika vetenskapliga metoders lämplighet för olika typer av undersökningar inom socialt arbete,
- visa medvetenhet om forskningsetiska frågor och forskares etiska ansvar,
- visa förmåga att framställa texter som uppfyller krav på akademiskt skrivande vilket innebär språklig kompetens, disposition och saklighet, samt
- visa förmåga till muntlig kommunikation vid diskussion och argumentation i olika sammanhang.
Delkurs 2:
Den studerande ska efter delkursens slut, självständigt kunna genomföra och skriftligt presentera ett vetenskapligt arbete på en grundläggande akademisk nivå, genom att:
- formulera, avgränsa och behandla en forskningsfråga med relevans för socialt arbete,
- argumentera för sin forskningsfråga med utgångspunkt i kunskapsläget enligt nationell och internationell forskning inom området,
- utforma och tillämpa relevanta analysverktyg, i form av teorier, begrepp, lagstiftning eller annat,
- tillämpa relevanta vetenskapliga forskningsmetoder förenliga med vetenskapsteoretiska hållningen,
- tillämpa och problematisera forskningsetiska riktlinjer i förhållande till den egna studien,
- presentera och analysera egna forskningsresultat på ett tydligt och självständigt sätt,
- kritiskt och självständigt reflektera över såväl studiens resultat som de metoder som använts i studien,
- visa förmåga att framställa texter som uppfyller krav på akademiskt skrivande vilket innebär språklig kompetens, disposition och saklighet,
- försvara arbetet vid ett muntligt seminarium samt
- kritiskt granska och opponera på ett annat vetenskapligt arbete vid muntligt seminarium.
Under kursen fördjupas den studerandes teoretiska, vetenskapsteoretiska och metodologiska
kunskaper inför forskning om ämnen av relevans för socialt arbete. Därvidlag utvecklas studentens analytiska färdigheter och kritiska förmåga, liksom kunskaper om såväl olika analysmetoder och som om etiska överväganden inom forskning i socialt arbete. I andra delursen ges möjlighet att under handledning planera och genomföra en vetenskaplig undersökning av ett avgränsat ämne av relevans för socialt arbete. Det innebär att arbeta med alla delar i en forskningsprocess. Det innebär också att kritiskt reflekterar över metodval och resultat, samt att skriftligt sammanställa och rapportera undersökningsresultaten i vedertagen form, liksom att försvara examensarbetet och opponera på ett annat sådant vid seminarier.
Studieformer
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, grupparbeten, workshops samt seminarier.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För att få betyget Godkänd på hela kursen krävs betyget Godkänd på samtliga examinerande moment. För betyget Väl Godkänd på helkurs krävs betyget Väl Godkänd på delkurs 1 VG-grundande examination samt Väl Godkänd på delkurs 2 Examensarbetet, samt Godkänd på samtliga övriga examinerande moment.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
60 högskolepoäng i socialt arbete med successiv fördjupning inklusive ett självständigt arbete om 7,5 hp på G1E -nivå.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kursen samläses med Socionomprogrammet.
Kursvärdering
Kursen avslutas med en elektronisk kursvärdering. (Högskoleförordningen, 1 kap 14§).
Hantering av uppsats/självständigt arbete
Det slutexaminerade självständiga arbetet ska sändas som PDF-fil med e-post till en av examinator utsedd person.
Medgivandeblankett fylls i av samtliga författare och lämnas till en av examinator utsedd person.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Artiklar om ca 300 sidor tillkommer enligt lärares anvisning.