Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för beteende- social- och rättsvetenskap

Kursplan


Utvärdering och uppföljning med barnrättsperspektiv, 15 högskolepoäng
Monitoring and Evaluation With a Child Rights Perspective, 15 Credits


Kurskod: SA707G Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Socialt arbete Högskolepoäng: 15
    Ämnesgrupp (SCB): Socialt arbete och social omsorg
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2015-01-12 Senast ändrad: 2015-10-01
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2016 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Den studerande ska efter avslutad kurs ha:

Kunskap och förståelse om
- systemet för övervakning och granskning av konventionsstaterna som FN-kommittén för barnets rättigheter genomför.
-svenska regeringens ansvar för uppföljning av barnrättsarbetet.
- myndigheter och offentlig förvaltnings skyldighet att tillämpa barnrättsperspektiv i sin verksamhet.

Färdighet och förmåga att
- utifrån ett barnrättsperspektiv, systematiskt och metodiskt planera en utvärdering genom att använda de teorier och metoder som presenteras i kursen.

Värderingsförmåga och förhållningssätt genom att
- Kritiskt granska, analysera och problematisera tillämpningen av ett barnrättsperspektiv inom en verksamhet eller förvaltning.


Kursens huvudsakliga innehåll

Barnkonventionen ska vara vägledande i all planering och alla beslut på samtliga nivåer i samhället, enligt FN:s barnrättkommittés allmänna kommentarer och svenska regeringens barnrättspolitik. Kursen kommer därför att innehålla centrala utvärderingsbegrepp och modeller för att kunna granska och följa upp barnrättsperspektivet inom olika typer av verksamheter och offentlig förvaltning. Centralt i kursen är att utifrån barnets mänskliga rättigheter planera för en utvärdering eller systematisk uppföljning av en verksamhet.


Studieformer

Distansundervisning utan fysiska träffar. Obligatoriska uppgifter samt webbaserat examinerande seminarium. Tillgång till internetuppkopplad dator och hörlurar är ett krav.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

PM med opponering, 7 högskolepoäng. (Provkod: 0101)
Skriftlig och individuell
Internetbaserat seminarium, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0201)
Muntlig redovisning i seminarieform (Adobe Connect)
Hemtentamen, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0301)
Skriftlig och individuell

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

PM med opponering
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Internetbaserat seminarium
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Hemtentamen
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

30 avklarade högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Grundläggande behörighet 60hp.

Den studerande som inte godkänts på en skriftlig examination kan få lämna in komplettering på uppgiften. Kompletteringen ska lämnas in till läraren inom 5 dagar efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande. Därefter får studenten delta i de tentamenstillfällen som ges under nästa kurs eller läsår.
Den studerande som inte godkänts på seminarium med muntlig examination ges tillfälle till komplettering inom 5 veckor. Därefter får studenten delta i tentamenstillfälle under nästa kurs eller läsår.
Obligatoriska uppgifter måste fullgöras för att få ut betyg, kompletteringar kan ske löpande.
För att få G på kursen krävs att samtliga tre examinerande moment är godkända. För att få VG på hela kursen krävs VG på både hemtentamen och PM.
På begäran kan ECTS-betyg utfärdas.


Övergångsbestämmelser

Kurs/delkurs som upphört eller väsentligt förändrats till sitt innehåll eller sin omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter att förändringen genomförts. Därefter sker tentamen enligt ny kursplan.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Barnrättsperspektivet i utvecklingssamarbetet
Stockholm: Regeringskansliet, Utrikesdepartementet, (2001), 66 sid
Ett uppföljningssystem för barnpolitiken
Stockholm: Regeringskansliet, (2007), 162 sidor
Hur svensk lagstiftning och praxis överensstämmer med rättigheterna i barnkonventionen - en kartläggning.
Stockholm: Regeringskansliet, DS 2011:37, 148 sidor
Konventionen om barnets rättigheter
Stockholm: Regeringskansliet, (2006), 80 sidor
Barnombudsmannen informerar B12007:01 (2007)
Rustad för revision
35 sidor
Barnombudsmannen rapporterar BR2008:03 (2008)
Styrning och uppföljning nyckeln till framgång
24 sidor
Barnombudsmannen rapporterar BR2008:4 (2008)
Från beslut till praktik Barnkonventionen i kommunala verksamheter
52 sidor
Björklid, Pia (2007)
Barnkonsekvensanalys - erfarenhet och visioner. Vägverksregionernas Barnkonsekvensanalyser - en processutvärdering
Stockholm: Lärarhögskolan; forskningsgruppen för miljöpsykologi och pedagogik, 170 sidor
Emma Harris-Curtis (2010) /13:5
Research Round-up. Development in Practice
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/0961452032000125956, 7 sidor, 558-564. [Webbsida]
Parmander, Marianne (2005)
Från idé till verklig förändring
Lund: Studentlitteratur, 175 sidor
Regeringskansliet, Socialdepartementet (2012)
Sveriges femte periodiska rapport till FN:s kommitté för barnets rättigheter om barnkonventionens genomförande under 2007-2012
[Rapport]
Riksrevisionsverket 2004:30
Barnkonventionen i praktiken
RIR, 89 sidor
Sandberg, Bo & Faugert, Sven (2012)
Perspektiv på utvärdering
Lund: Studentlitteratur, 164 sidor
Stern, Rebecca & Jörnrud, Martin (2011)
Barnkonventionens status. En utvärdering av för- och nackdelar med barnkonventionen som svensk lag.
UNICEF och Raoul Wallenberginstitutet. Stockholm: UNICEF, 30 sidor
Stockholm:Regeringskansliet (2010)
Strategi för att stärka barnets rättigheter i Sverige. Proposition 2009/10:232
90 sidor
Theis, Joachim (2003)
Right-based Monitoring and Evaluation-A Discussion Paper
Save the Children, 20 sidor, http://www.crin.org/docs/resources/publications/hrbap/RBA_monitoring_evaluation.pdf, [Rapport]
UN Committee on the Rights of the Child (2015)
Concluding observations on the fifth report of Sweden
http://tbinternet.ohchr.org/_layouts/treatybodyexternal/TBSearch.aspx?Lang=en&TreatyID=5&TreatyID=10&TreatyID=11&DocTypeID=5
UNICEF (2008)
Handbok om barnkonventionen
Stockholm: UNICEF, 478 sidor, http://www.unicef.se/om-unicef/unicefs-publikationer/barnkonventionen


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Viss litteratur används inte i sin helhet och ytterligare ca 1000 sidor kan tillkomma. Vetenskapliga artiklar och puplikationer tillkommer. Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.


Se denna kursplan som PDF