Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för beteende- social- och rättsvetenskap

Kursplan


Barnets rättigheter i humanitärt arbete, 7,5 högskolepoäng
Child Rights in Humanitarian response, Second Cycle, 7.5 Credits


Kurskod: SA7504 Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Socialt arbete Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Socialt arbete och social omsorg
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2013-01-03 Senast ändrad: 2014-10-01
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2015 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna
- beskriva syfte, funktion samt olika tolkningar av FN:s konvention om barnets rättigheter och andra relevanta konventioner i förhållande till humanitärt arbete
- visa kunskap och förståelse för internationella, nationella och lokala strukturer i det humanitära arbetet
- visa kunskap och förståelse för innebörden av ett rättighetsbaserat humanitärt arbete.

Färdighet och förmåga
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna
- Identifiera och analysera kränkningar av barnets rättigheter i humanitärt arbete samt tillämpa juridiska normer i förhållande till dessa kränkningar

- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem kring att skydda och uppfylla barns rättigheter i humanitärt arbete
- visa förmåga att genomföra uppgifter inom givna tidsramar
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar för barnets rättigheter i humanitärt arbete.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna
- självständigt reflektera över politik och policyprocesser i humanitärt arbete i relation till barnkonventionens huvudprinciper och mänskliga rättigheter
- visa förmåga att inom området barnets mänskliga rättigheter i humanitärt arbete göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen behandlar barnrättsperspektivet inom humanitärt arbete, med FN:s konvention om barnets rättigheter som grund. Med utgångspunkt i FN-systemet och det internationella juridiska ramverket problematiseras staters och andra aktörers skyldigheter i relation till barn i det humanitära arbetet. Barnets rättigheter i humanitärt arbete analyseras även utifrån ett långsiktigt utvecklingsperspektiv


Studieformer

Distansutbildning.
Undervisningen sker på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Examination, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Hemtentamen

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Examination
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

180 högskolepoäng på grundnivå varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning (A-, B- och C-kurs) i socialt arbete. Dessutom krävs Engelska B / Engelska 6 från gymnasiet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övergångsbestämmelser

Kurs/delkurs som upphört eller väsentligt förändrats till sitt innehåll eller sin omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter att förändringen genomförts. Därefter sker tentamen enligt ny kursplan.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Cook, D.T. and Wall, J. (Latest edition)
Children and armed conflict: cross-disciplinary investigations [Elektronisk resurs]
Oestreich, J.E (Latest edition)
Power and principle. Human Rights Programming in International Organizations [Elektronisk resurs]
Washington DC; Georgetown University Press
Percy-Smith, Barry & Thomas, Nigel (Latest edition)
A Handbook of Children and Young people's Participation. Perspectives from theory and practice
London: Routledge

Referenslitteratur
Action for the Rights of Children. ARC resource pack. A capacity building tool for child protection in and after emergencies.
http://www.arc-online.org/using/index.html, [Webbsida]
The Sphere Project (2011)
Humanitarian Charter and Minimum Standards in Humanitarian Response
http://www.sphereproject.org/, [Webbsida]
UNHCR (2008)
Guidelines on Determining the Best Interests of the Child
http://www.unhcr.org/4566b16b2.pdf, [Webbsida]
UNHCR (2007)/3rd edition
Handbook for Emergencies
http://www.unhcr.org/publ/PUBL/471db4c92.html, [Webbsida]
UNICEF (2005)
Emergency Field Handbook. A Guide for UNICEF Staff
http://www.unicef.org/lac/emergency_handbook.pdf, [Webbsida]


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

A maximum of 200 pages of additional articles will be added.


Se denna kursplan som PDF