Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för beteende- social- och rättsvetenskap

Kursplan


Flyktingbarnets mänskliga rättigheter, 7,5 högskolepoäng
The Human Rights of the Refugee Child, Second Cycle, 7.5 Credits


Kurskod: SA7505 Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Socialt arbete Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Socialt arbete och social omsorg
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2013-01-03 Senast ändrad: 2014-10-01
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2015 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna
- förklara olika tolkningar av konceptet "barnets bästa";
- beskriva syfte, funktion och beståndsdelar i FN:s konvention om barnets rättigheter och FN:s konvention om flyktingars rättigheter;
- visa kunskap och förståelse för relevanta områden inom mänskliga rättigheter, nationellt och internationellt, i samband med barn och unga flyktingar och asylsökande;
- beskriva flyktingsituationen i världen.

Färdighet och förmåga
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna
- Identifiera och analysera kränkningar av barnets rättigheter i specifika situationer samt tillämpa juridiska normer i dessa;
- visa förmåga att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer inom relevanta områden av mänskliga rättigheter i samband med barn och unga flyktingar och asylsökande;
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem inom relevanta områden för barn och unga flyktingar och asylsökanden;
- visa förmåga att genomföra uppgifter inom givna tidsramar;
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar inom relevant områden för barn och unga flyktingar och asylsökande.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna
- självständigt reflektera över asyl- och migrationspolitik och -processer utifrån barnkonventionens huvudprinciper och mänskliga rättigheter.


Kursens huvudsakliga innehåll

I kursen studeras och problematiseras konceptet "barnets bästa" i relation till flyktingbarns rättigheter, med FNs konvention om barnets rättigheter och FNs flyktingkonvention som plattform.
Andra mänskliga rättighetstraktat studeras också från ett barnrättsperspektiv.
Internationella och regionala normer och exempel studeras med fokus på den europeiska asylprocessen.


Studieformer

Distansutbildning.
Undervisningen sker på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Examination, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Hemtentamen

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Examination
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

180 högskolepoäng på grundnivå varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning (A-, B- och C-kurs). i socialt arbete.Dessutom krävs Engelska B / Engelska 6 från gymnasiet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övergångsbestämmelser

Kurs/delkurs som upphört eller väsentligt förändrats till sitt innehåll eller sin omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter att förändringen genomförts. Därefter sker tentamen enligt ny kursplan.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Goodwin-Gill, Guy S. and McAdam, Jane (Latest edition)
The Refugee in International Law
New York: Oxford University Press
Invernizzi, Antonella & Williams, Jane (eds) (Latest edition)
The human rights of children: from visions to implementation [Electronic resource]
Farnham: Ashgate


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

A maximum of 500 pages of additional articles will be added.


Se denna kursplan som PDF