Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2015 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Samhällsorienterande ämnen, inriktning 4-6, 30 högskolepoäng
Social Study Subjects, with a Specialization in Compulsory School Teaching Grades 4-6, Basic Course, 30 Credits


Kurskod: SH1501 Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Huvudområde: Samhällskunskap Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Samhällskunskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2011-09-06 Senast ändrad: 2012-09-25
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2013 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs ha
- kunskaper om didaktiska frågor om innehåll, arbetssätt och bedömning när det gäller barns och ungas lärande om samhället,
- grundläggande kunskaper om hur religion, historiska omständigheter, plats, sociala förhållanden, samt politiska och ekonomiska strukturer har betydelse för människors liv och livsvillkor,
- grundläggande kunskaper om samhällsförändringar och samspelet mellan normer och strukturella förhållanden,
- kunskaper om utvecklingslinjerna i svensk och europeisk historia från forntiden till ca 1850, samt visa förståelse för betydelsen av skilda historiesyner i diskussionen av historiska förlopp,
- kunskaper om de stora världsreligionerna, både i betydelsen kulturella/samhälleliga fenomen och för religiös tro, samt förståelse för etiska frågeställningar, och
- kunskaper om och förståelse för makt- och resursfrågor i politiska och sociala sammanhang.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- reflektera över didaktiska frågeställningar och val inom ämnesområdet,
- analysera och kritiskt reflektera över historiska sammanhang, samt värdera historiska framställningar utifrån källkritiska aspekter,
- reflektera över religion och etiska frågeställningar, samt jämföra olika religioner och etiska förhållningsätt med varandra,
- reflektera över makt och resursfrågor ur olika perspektiv, samt på ett grundläggande sätt kunna använda samhällsbegrepp och -perspektiv i en samhällsanalys,
- relatera ämnesinnehållet i kursen till yrkesutövningen, och
- korrekt använda det svenska skriftspråket i samhällsvetenskapliga texter.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
-kunna urskilja och reflektera över kursens innehåll i relation till skolans och ämnesområdets uppdrag.


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1, Samhällsdidaktik, 7,5 högskolepoäng (Civics with Didactical Perspectives, 7,5 credits)
Frågor om vad, hur och var barn och ungdomar lär om samhället utgör en utgångspunkt för kursen. Samhällsförhållandens betydelse, liksom skolans och lärarens roll för elevers kunskapsutveckling och deras möjligheter som medborgare uppmärksammas särskilt.

Delkurs 2, Människors livsvillkor ur historiskt perspektiv, 7,5 högskolepoäng (Historical Perspective on Human Living Conditions, 7,5 credits)
Kursen behandlar den historiska utvecklingen från forntiden fram till ca 1850. Fokus ligger på svensk historia, men ett globalt perspektiv inkluderas även, liksom en tematisk fördjupning på europeisk historia.

Delkurs 3, Människans livsvillkor ur religionsperspektiv, 7,5 högskolepoäng (Religious Perspectives on Human Living Conditions, 7,5 credits)
Delkursen ger en introduktion till några av världens stora religioner, med betoning på nutida utformning. I delkursen belyses religionerna utifrån flera olika perspektiv, dels för att ge möjlighet till analys av religion som ett kulturellt och samhälleligt fenomen, dels för att skapa förståelse för religiös tro och liv. Särskild uppmärksamhet riktas mot kristendomens betydelse för västerländsk civilisation. Delkursen introducerar även centrala begrepp, problem och arbetsätt inom etik.

Delkurs 4, Människors livsvillkor ur samhällsperspektiv, 7,5 högskolepoäng (Social Perspectives on Human Living Conditions, 7,5 credits)
Delkursen belyser samhällets utveckling och människors levnadsförhållanden ur olika perspektiv. Särskilt uppmärksammas betydelsen av kön, klass och etnicitet. Politiska och sociala strukturer och förhållanden, samt makt- och resursfrågor genomsyrar delkursen.


Studieformer

Undervisningen ges i form av föreläsningar, grupparbeten, obligatoriska seminarier, samt en obligatorisk exkursion. Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska fullgöra momentet vid ett senare kurstillfälle.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Samhällsdidaktik, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 1004)
Individuella skriftliga uppgifter. (Delkurs 1)
Människors livsvillkor ur historiskt perspektiv, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 1003)
Muntlig redovisning och individuella skriftliga uppgifter. (Delkurs 2)
Människans livsvillkor ur religionsperspektiv, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 1002)
Grupparbetsuppgift och individuella skriftliga uppgifter. (Delkurs 3)
Människors livsvillkor ur samhällsperspektiv, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 1001)
Grupparbetsuppgift och PM. (Delkurs 4)

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Samhällsdidaktik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Människors livsvillkor ur historiskt perspektiv
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Människans livsvillkor ur religionsperspektiv
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Människors livsvillkor ur samhällsperspektiv
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Verksamhetsförlagd utbildning 1 I, 4,5 högskolepoäng inom kursen Utbildningsvetenskaplig kärna I, inriktning 4-6, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering
Examinator kan bestämma att en studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom av läraren bestämd tid efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.


Övergångsbestämmelser

.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Bronäs, Agneta, Demokrati i samhällsundervisningen kunskap eller fostran? i Selander, Staffan (red.) (2003)
Kobran, nallen och majjen
Stockholm: Myndigheten för skolutveckling, 16 sidor
Hyltegren, Gunnar & Lindqvist, Stellan (2010)
Att utveckla elevers tänkande - en teoretisk praktika
Stockholm: Liber, 140 sidor
Myndigheten för skolutveckling (2008)
Samhällsorienterande ämnen. En samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
73 sidor
Ohlander, Ann-Sofie (2010)
Kvinnor, män och jämställdhet i läromedel i historia, SOU 2010:10
Utbildningsdepartementet: Delegationen för jämställdhet i skolan, 71 sidor
Ohlander, Ann-Sofie (2010)
Kvinnor, män och jämställdhet i läromedel i samhällskunskap, SOU 2010: 33
Utbildningsdepartementet: Delegationen för jämställdhet i skolan, 75 sidor
Quennerstedt, Ann (2010)
Pedagogisk Forskning i Sverige 15 (2/3)
Den politiska konstruktionen av barnets rättigheter i utbildning, 252 sidor (s 119-141. 23 sidor)
Skolverket
Aktuella läro-, ämnes- och kursplaner
Unicef (2006)
Barnkonventionen
35 sidor, hämtas från www.unicef.se

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Blockmans, Wim & Hoppenbrouwers, Peter (2007)
Introduction to Medieval Europe, 300-1550
London: Routledge, 372 sidor, (cirka 200 sidor i urval efter lärares anvisning)
Eliasson, Per & Rudnert, Joel (red) (2009)
Klassrummet och cirkeln: en forskningscirkel om historieundervisning i det mångkulturella klassrummet
Malmö: Malmö stad/Resurscentrum för mångfaldens skola, 184 sidor, (sid. 43-78 läses)
Greiff, Mats & Berggren, Lars (2009)
En svensk historia från vikingatid till nutid
Lund: Studentlitteratur, 404 sidor (cirka 170 sidor i urval efter lärares anvisningar)
Lindström, Dag (2004)
Forntid i Sverige: en introduktion
Stockholm: Natur och kultur, 132 sidor
Marks, Robert B (2004)
Den moderna världens ursprung
Lund: Arkiv förlag, 205 sidor
Wiesner Hanks, Merry E (2006)
Early Modern Europe, 1450-1789
Cambridge: Cambridge University Press, 510 sidor (cirka 300 sidor i urval)

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Andersson, Daniel & Åke Sander (red.) (2009/senaste upplagan)
Det mångreligiösa Sverige: ett landskap i förändring
Lund: Studentlitteratur, 598 sidor (ca 250 sidor i urval)
Collste, Göran (2010)
Inledning till etiken
Lund: Studentlitteratur, 113 sidor
Olivestam, Carl E (2006)
Religionsdidaktik - om teori, perspektiv och praktik i religionsunderviningen
Stockholm: Liber, 174 sidor
Riches, John (2000)
The Bible: A Very Short Introduction
Oxford: Oxford University Press, 160 sidor
Sigurdson, Ola (2003)
Världen är en främmande plats
Örebro: Cordia, 23 sidor, http://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/22456/1/gupea_2077_22456_1.pdf

Delkurs 4: Obligatorisk litteratur
Broms Wessel, Ola, Tunström, Moa & Bradley, Karin (red.) (2005)
Bor vi i samma stad?: Om stadsutveckling mångfald och rättvisa
Ebok. Stockholm: Pocky, 229 sidor, (Kap 1,2,4,5,7,10 och 14 läses)
Buregren, Sassa (2001)
Demokratihandboken
Stockholm: Rabén & Sjögren, 47 sidor
de Laval, Suzanne, Lieberg, Mats & Åkerblom, Petter (red) (2010)
Den lärande staden
Umeå: Boréa, 270 sidor, (valda delar cirka 150 sidor)
Edling, Christofer & Liljeros, Fredrik (red) (2010)
Ett delat samhälle makt, intersektionalitet och social skiktning
Malmö: Liber, 164 sidor
Eklund, Klas (2004)
Vår ekonomi: en introduktion till samhällsekonomi
Stockholm: Prisma, 352 sidor (cirka 200 sidor efter lärares anvisning)
Ekman, Joakim & Pilo, Linda (2012)
Skolan, demokratin och de unga medborgarna
Malmö: Liber, 236 sidor
Koser, Khalid (2007)
International migration : a very short introduction
Oxford: Oxford University, 140 sidor
Norén Bretzer, Ylva (2010)
Sveriges politiska system
Lund: Studentlitteratur, 140 sidor, (kap 1-5, 7, 10 läses)


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

På delkurs 1 tillkommer cirka 500 sidor läromedel enligt lärares anvisning

På delkurs 2 tillkommer cirka 200 sidor läromedel enligt lärares anvisning

På delkurs 3 tillkommer cirka 300 sidor läromedel enligt lärares anvisning

På delkurs 4 tillkommer cirka 200 sidor läromedel enligt lärares anvisning


Se denna kursplan som PDF