| Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
| Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2015 [Visa] |
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
| Samhällsorienterande ämnen, inriktning 4-6, 30 högskolepoäng | |||
| Social Study Subjects, with a Specialization in Compulsory School Teaching Grades 4-6, Basic Course, 30 Credits |
| Kurskod: | SH1501 | Utbildningsområde: | Undervisningsområdet |
|---|---|---|---|
| Huvudområde: | Samhällskunskap | Högskolepoäng: | 30 |
| Ämnesgrupp (SCB): | Samhällskunskap | ||
| Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1F |
| Inrättad: | 2011-09-06 | Senast ändrad: | 2012-09-25 |
| Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2013 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs ha
- kunskaper om didaktiska frågor om innehåll, arbetssätt och bedömning när det gäller barns och ungas lärande om samhället,
- grundläggande kunskaper om hur religion, historiska omständigheter, plats, sociala förhållanden, samt politiska och ekonomiska strukturer har betydelse för människors liv och livsvillkor,
- grundläggande kunskaper om samhällsförändringar och samspelet mellan normer och strukturella förhållanden,
- kunskaper om utvecklingslinjerna i svensk och europeisk historia från forntiden till ca 1850, samt visa förståelse för betydelsen av skilda historiesyner i diskussionen av historiska förlopp,
- kunskaper om de stora världsreligionerna, både i betydelsen kulturella/samhälleliga fenomen och för religiös tro, samt förståelse för etiska frågeställningar, och
- kunskaper om och förståelse för makt- och resursfrågor i politiska och sociala sammanhang.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- reflektera över didaktiska frågeställningar och val inom ämnesområdet,
- analysera och kritiskt reflektera över historiska sammanhang, samt värdera historiska framställningar utifrån källkritiska aspekter,
- reflektera över religion och etiska frågeställningar, samt jämföra olika religioner och etiska förhållningsätt med varandra,
- reflektera över makt och resursfrågor ur olika perspektiv, samt på ett grundläggande sätt kunna använda samhällsbegrepp och -perspektiv i en samhällsanalys,
- relatera ämnesinnehållet i kursen till yrkesutövningen, och
- korrekt använda det svenska skriftspråket i samhällsvetenskapliga texter.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
-kunna urskilja och reflektera över kursens innehåll i relation till skolans och ämnesområdets uppdrag.
Delkurs 1, Samhällsdidaktik, 7,5 högskolepoäng (Civics with Didactical Perspectives, 7,5 credits)
Frågor om vad, hur och var barn och ungdomar lär om samhället utgör en utgångspunkt för kursen. Samhällsförhållandens betydelse, liksom skolans och lärarens roll för elevers kunskapsutveckling och deras möjligheter som medborgare uppmärksammas särskilt.
Delkurs 2, Människors livsvillkor ur historiskt perspektiv, 7,5 högskolepoäng (Historical Perspective on Human Living Conditions, 7,5 credits)
Kursen behandlar den historiska utvecklingen från forntiden fram till ca 1850. Fokus ligger på svensk historia, men ett globalt perspektiv inkluderas även, liksom en tematisk fördjupning på europeisk historia.
Delkurs 3, Människans livsvillkor ur religionsperspektiv, 7,5 högskolepoäng (Religious Perspectives on Human Living Conditions, 7,5 credits)
Delkursen ger en introduktion till några av världens stora religioner, med betoning på nutida utformning. I delkursen belyses religionerna utifrån flera olika perspektiv, dels för att ge möjlighet till analys av religion som ett kulturellt och samhälleligt fenomen, dels för att skapa förståelse för religiös tro och liv. Särskild uppmärksamhet riktas mot kristendomens betydelse för västerländsk civilisation. Delkursen introducerar även centrala begrepp, problem och arbetsätt inom etik.
Delkurs 4, Människors livsvillkor ur samhällsperspektiv, 7,5 högskolepoäng (Social Perspectives on Human Living Conditions, 7,5 credits)
Delkursen belyser samhällets utveckling och människors levnadsförhållanden ur olika perspektiv. Särskilt uppmärksammas betydelsen av kön, klass och etnicitet. Politiska och sociala strukturer och förhållanden, samt makt- och resursfrågor genomsyrar delkursen.
Undervisningen ges i form av föreläsningar, grupparbeten, obligatoriska seminarier, samt en obligatorisk exkursion. Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska fullgöra momentet vid ett senare kurstillfälle.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Verksamhetsförlagd utbildning 1 I, 4,5 högskolepoäng inom kursen Utbildningsvetenskaplig kärna I, inriktning 4-6, 30 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.
Komplettering
Examinator kan bestämma att en studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom av läraren bestämd tid efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.
Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.
Övergångsbestämmelser
.
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
På delkurs 1 tillkommer cirka 500 sidor läromedel enligt lärares anvisning
På delkurs 2 tillkommer cirka 200 sidor läromedel enligt lärares anvisning
På delkurs 3 tillkommer cirka 300 sidor läromedel enligt lärares anvisning
På delkurs 4 tillkommer cirka 200 sidor läromedel enligt lärares anvisning