Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Kvinnofridskunskap, 15 högskolepoäng
Women's Inviolability Studies, 15 Credits


Kurskod: SK005G Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Statskunskap Högskolepoäng: 15
    Ämnesgrupp (SCB): Statsvetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2015-01-15 Senast ändrad: 2016-03-29
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2016 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Den studerande ska efter avslutad kurs visa
- grundläggande mångvetenskapligt baserad kunskap om kvinnofridspolitikens framväxt, lagstiftning, olika aktörers roll, problematiken på samhälls och individnivå samt olika perspektiv på orsaker till mäns våld mot kvinnor och barn samt åtgärder,
- förståelse för olika tolkningsperspektiv och diskurser och förmåga att definiera dessa,
- insikter om vilka olika handlingsalternativ som följer på skilda perspektiv,
- kunskaper om innebörden av olika perspektiv och terminologi i kurslitteratur och föreläsningar,
- insikter om våldsproblematikens komplexa bakgrund och förmåga att diskutera de samhälleliga konsekvenserna av dessa,
- grundläggande färdighet i konsten att förstå våldsutsatta kvinnor och att kunna beskriva våldsproblematiken för omvärlden,
- elementär färdighet i skrivande samt i saklig argumentation,
- förmåga att utföra och redovisa ett projektarbete med utgångspunkt i fiktiva fall,
- förståelse för insikter om innebörden av olika förhållningssätt i synen på mäns våld mot kvinnor,
- förstå samspelet mellan politiska beslut, lagstiftning, verkställighet på central, regional och lokal nivå samt olika yrkes- och intressegrupper, och
- grundläggande kunskaper som är lämpade inom offentlig tjänst och föreningsliv (barnomsorg, skola, socialt arbete, sjukvård och omsorg, kvinnojour, brottsofferjour, humanitära organisationer).


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1
Bakgrund, perspektiv och problemförståelser, 5 högskolepoäng
Delkursen ger grundläggande kunskaper om historiska och nutida förhållanden, samt verksamma mekanismer inom våldsproblematiken. Kvinnofrid som politikområde och ideologiska kontroverser om perspektiv och tolkningar av fenomenet studeras. Tonvikten läggs vid ett könsmaktsperspektiv där perspektiv från kritisk mansforskning ingår. Ett centralt tema är olika perspektivs bidrag och förhållningssätt till feministiskt tänkande och jämställdhet mellan könen.

Delkurs 2
Stat, samhälle och individ - norm och avvikelse, 5 högskolepoäng
Delkursen syftar till att ge kunskaper om normsättning och åtföljande föreställningar och praktik på samhällsnivå och individnivå. Olika grupper av kvinnor, ett vidgat perspektiv på våld mot kvinnor, privat och offentligt miljö, ett barnperspektiv, ett kulturellt/etnisk perspektiv samt möjligheter och svårigheter med idealet om samverkan och nätverk behandlas.

Delkurs 3
Projektarbete, 5 högskolepoäng
Under delkursen fördjupar studenten sig i ett projektarbete.

Delkursernas ordning kan komma att ändras.


Studieformer

Kursen är en webbaserad distanskurs och all undervisning sker via en kursplattform/ett kommunikationsverktyg. Undervisningen kan ske genom webbföreläsningar och obligatoriska gruppdiskussioner ingår.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Bakgrund, perspektiv och problemförståelser, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Skriftliga inlämningsuppgifter och obligatoriska moment i form av deltagande i gruppdiskussioner. (Delkurs 1)
Stat, samhälle och individ - norm och avvikelse, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Skriftliga inlämningsuppgifter och obligatoriska moment i form av deltagande i gruppdiskussioner. (Delkurs 2)
Projektarbete, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0601)
Inlämningsuppgifter och obligatoriska moment i form av deltagande i gruppdiskussioner. (Delkurs 3)

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska fullgöra momentet vid ett senare kurstillfälle.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Bakgrund, perspektiv och problemförståelser
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Stat, samhälle och individ - norm och avvikelse
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Projektarbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 10 högskolepoäng.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Eliasson, Mona & Ellgrim, Barbro (2006)
Mäns våld mot kvinnor i nära relationer - en kunskapsöversikt
Stockholm: Sveriges kommuner och landsting, *
Enander, Viveka, & Holmberg, Carin (2011)
Hur går hon? Om att stödja misshandlade kvinnors uppbrottsprocesser
Lund: Studentlitteratur, (valda delar)
Enander, Viveka Holmberg, Carin & Lindgren, Anne-Li (2013)
Att följa med samtiden: kvinnojoursrörelse i förändring
Stockholm: Atlas, (valda delar)
Heimer, Gun, Björck, Annika & Kunosson, Chrystal (2014)
Våldsutsatta kvinnor: samhällets ansvar
Stockholm: Studentlitteratur, (valda delar)
Ungdomsstyrelsen (2013)
Hjältar och monster: Samhällsvetenskapliga perspektiv på män och våld
Stockholm: Ungdomsstyrelsen, *
Wendt Höjer, Maria (2002)
Rädslans politik: våld och sexualitet i den svenska demokratin
Stockholm: Liber, (valda delar) *

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Carbin, Maria (2010)
Mellan tystnad och tal: flickor och hedersvåld i svensk offentlig politik
Diss. Stockholm: Stockholms universitet, *
Eriksson, Maria m. fl. (2008)
Barns röster om våld- att tolka och förstå
Malmö: Gleerups Utbildning AB
Hedlund, Gun (2009)
"Att samverka ideologiskt i laddade frågor. Exemplet kvinnofrid" i Hedlund, Gun & Montin, Stig (red): Governance på svenska
Stockholm: Santérus, (s. 83-106 ) *
Heimer, Gun, Björck, Annika & Kunosson, Chrystal (2014)
Våldsutsatta kvinnor: samhällets ansvar
Stockholm: Studentlitteratur, (valda delar)
Helldén, Ulrika & Wrangel, Claes (red) (2010)
Våld i samkönade relationer - en kunskaps och forskningsöversikt
Uppsala: Nationellt centrum för kvinnofrid, *
Listerborn, Carina (2001)
"Rädslans geografi - om 'privata' kvinnor och 'offentliga' män", i Kvinnovetenskaplig tidskrift 22(1): 83-98:
*
Nationellt centrum för kvinnofrid (2010)
Hedersrelaterat våld och förtryck. En kunskaps- och forskningsöversikt
Uppsala: NCK, *


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Litteratur markerad med * distribueras via Blackboard.

Delkurs 1: Skönlitterär bok tilkommer. Artiklar på ca 100 sidor kan tillkomma enligt anvisningar från lärare på Blackboard.
Delkurs 2: Artiklar på ca 100 sidor kan tillkomma enligt anvisningar från lärare på Blackboard.
Delkurs 3: Litteratur relaterat till visst tema motsvarande ca 200-300 sidor tillkommer, väljs i samråd med lärare.


Se denna kursplan som PDF