Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Sociologi, grundkurs, 30 högskolepoäng
Sociology, Basic Course, 30 Credits


Kurskod: SO003G Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Sociologi Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Sociologi
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1N
Inrättad: 2014-12-11 Senast ändrad: 2018-03-27
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs
- kunna redogöra för olika sociologiska forskningsområden,
- visa grundläggande förståelse för olika typer av sociologisk teori, och
- visa grundläggande kunskap i kvalitativ respektive kvantitativ metod samt vetenskapsteori och visa en grundläggande förståelse av deras tillämpning.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- använda sociologiska teorier och begrepp för att förstå och förklara företeelser i samhället,
- problematisera frågor utifrån olika stratifieringsprinciper på både individ- och samhällsnivå,
- muntligt och skriftligt presentera sociologiskt relevanta problem utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt, och
- på grundläggande nivå författa vetenskapliga texter som rör sociologiskt relevanta områden.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- både muntligt och skriftligt analysera företeelser i samhället med hjälp av sociologiska perspektiv, begrepp och teorier.


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1
Introduktion till sociologi, 4,5 högskolepoäng
I delkursen ges en inblick i hur sociologer studerar den sociala verkligheten och en översikt över olika sociologiska och socialpsykologiska forskningsområden och perspektiv.

Delkurs 2
Sociologisk teori, 10,5 högskolepoäng
I delkursen behandlas sociologiska teorier och begrepp som används för att förstå och analysera olika aspekter av den sociala världen.

Delkurs 3
Sociologisk metod och vetenskapligt skrivande, 6 högskolepoäng
Delkursen ger en orientering i vetenskapsteori, kvantitativ och kvalitativ metod samt en introduktion till vetenskapligt skrivande.

Delkurs 4
Social skiktning, 9 högskolepoäng
I denna delkurs behandlas olika principer för makt och social skiktning, med särskilt fokus på betydelsen av klass, kön och etnicitet.

Delkursernas ordning kan komma att ändras.


Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier och gruppövningar.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Introduktion till sociologi I, 4,5 högskolepoäng. (Provkod: 0102)
Salstentamen. (Delkurs 1)
Introduktion till sociologi II (Provkod: 0103)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier samt gruppövningar. (Delkurs 1)
Sociologisk teori I, 4,5 högskolepoäng. (Provkod: 0203)
Salstentamen. (Delkurs 2)
Sociologisk teori II, 6 högskolepoäng. (Provkod: 0204)
Salstentamen. (Delkurs 2)
Sociologisk teori III (Provkod: 0205)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier samt gruppövningar. (Delkurs 2)
Sociologisk metod och vetenskapligt skrivande I, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0303)
Salstentamen. (Delkurs 3)
Sociologisk metod och vetenskapligt skrivande II, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0304)
Paper. (Delkurs 3)
Sociologisk metod och vetenskapligt skrivande III (Provkod: 0305)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier samt gruppövningar. (Delkurs 3)
Social skiktning I, 4,5 högskolepoäng. (Provkod: 0400)
Muntlig individuell examination i seminarieform. (Delkurs 4)
Social skiktning II, 4,5 högskolepoäng. (Provkod: 0401)
Paper. (Delkurs 4)
Social skiktning III (Provkod: 0402)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier samt gruppövningar. (Delkurs 4)

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom två veckor efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Introduktion till sociologi I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Introduktion till sociologi II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Sociologisk teori I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Sociologisk teori II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Sociologisk teori III
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Sociologisk metod och vetenskapligt skrivande I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Sociologisk metod och vetenskapligt skrivande II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Sociologisk metod och vetenskapligt skrivande III
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Social skiktning I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Social skiktning II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Social skiktning III
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).


Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Ahrne, Göran (2007)
Att se samhället
Malmö: Liber
Bo, Inger Glavind (2014)
Att tänka socialpsykologiskt
Lund: Studentlitteratur
Edling, Christofer & Liljeros, Fredrik (red) (2016)
Ett delat samhälle - makt, intersektionalitet och social skiktning
Malmö: Liber

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Bo, Inger Glavind (2014)
Att tänka socialpsykologiskt
Lund: Studentlitteratur
Engdahl, Oskar & Larsson, Bengt (2011)
"Det moderna samhället och dess kritiker" ur Sociologiska perspektiv: grundläggande begrepp och teorier
Lund: Studentlitteratur, *
Gottzén, Lucas & Lögdlund, Ulrik (2014)
Sociologins teoretiker
Malmö: Gleerup
Hochschild, Arlie Russel (2012)
"Private Life" ur The Managed Heart
Oakland: University of California Press, (valda delar)
Järvinen, Margaretha (2007)
"Pierre Bourdieu" ur Klassisk och modern samhällsteori Andersen, Heine & Kaspersen, Lars B (red.)
Lund: Studentlitteratur, *
Jönsson, Lars-Eric, Persson, Anders & Sahlin, Kerstin (2011)
Institution
Malmö: Liber
Magdalenic, Sanja (2015)
"Sociologins Klassiker" ur Feministiskt tänkande och Sociologi. Hedenus, Anna, Björk, Sofia & Greeen Shmulyas, Oksana
Lund: Studentlitteratur, *
Simmel, Georg (1981)
"Främlingen" ur Hur är samhället möjligt?
Göteborg: Korpen, *

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Jarrick, Arne & Josephson, Olle (1996)
Från tanke till text: en språkhandbok för uppsatsskrivande studenter
Lund: Studentlitteratur
Larsen, Ann-Kristin (2009)
Metod helt enkelt. En introduktion till samhällsvetenskaplig metod
Malmö: Gleerups
Thurén, Torsten (2007)
Vetenskapsteori för nybörjare
Stockholm: Liber

Delkurs 4: Obligatorisk litteratur
Edling, Christofer & Liljeros, Fredrik (red) (2016)
Ett delat samhälle - makt, intersektionalitet och social skiktning
Malmö: Liber
Elvin-Nowak, Ylva & Thomsson, Heléne (2003)
Att göra kön: om vårt våldsamma behov av att vara kvinnor och män
Stockholm: Bonnier
Holgersson, Ulrika (2011)
Klass - Feministiska och kulturanalytiska perspektiv
Lund: Studentlitteratur
Hylland-Eriksen, Thomas (2004)
Rötter och fötter: identitet i en ombytlig tid
Nora: Nya doxa
Skeggs, Beverly (1999)
Att bli respektabel: konstruktioner av klass och kön
Göteborg: Daidalos


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Allmän referenslitteratur för hela kursen: Se universitetsbibliotekets ämnesguide för sociologi, http://www.ub.oru.se/guider/sociologi

Litteratur om ca 100-150 sidor kan tillkomma på samtliga delkurser.

Litteratur markerad med * finns tillgänglig via Blackboard.


Se denna kursplan som PDF