Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2019 [Visa] |
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Sociologi, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng | |||
Sociology, Intermediate Course, 30 Credits |
Kurskod: | SO004G | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Sociologi | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Sociologi | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1F |
Inrättad: | 2014-12-11 | Senast ändrad: | 2018-03-27 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa kunskap om
- centrala klassiska och moderna sociologiska och socialpsykologiska teorier,
- olika perspektiv på relationen individ-samhälle, handling-struktur och mikro-makro, och
- sociologiska och socialpsykologiska undersökningsmetoder.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- tillämpa centrala sociologiska och socialpsykologiska begrepp i analys av samhällsfenomen,
- genomföra en mindre empirisk undersökning, och
- muntligt och skriftligt diskutera olika teoretiska perspektiv och undersökningsmetoder.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- kritiskt värdera och förhålla sig till egna såväl som andras vetenskapliga arbeten inom sociologi och socialpsykologi.
Delkurs 1
Sociologisk och socialpsykologisk teori, 7,5 högskolepoäng
I delkursen behandlas sociologisk och socialpsykologisk teori, med fokus på relationen mellan individ-samhälle, handling-struktur och mikro-makro. Under delkursen behandlas sociologiska och socialpsykologiska teorier om och perspektiv på samhällets organisering och samhällsförändring, bland annat behandlas teorier om socialt samspel och social kategorisering.
Delkurs 2
Globalisering, individualisering och risk, 7,5 högskolepoäng
Delkursen tar upp tre teman - globalisering, individualisering och risk - som är centrala i den moderna sociologiska teoribildningen. Delkursen tar även upp exempel på hur dessa teoretiska perspektiv har tillämpats inom olika forskningsområden.
Delkurs 3
Kvalitativ metod, 7,5 högskolepoäng
Delkursen behandlar kvalitativ forskningstradition och dess vetenskapsteoretiska perspektiv, genomförande av olika steg i forskningsprocessen från forskningsdesign och insamling av empiri till bearbetning och analys av data. Dessutom behandlas koppling mellan problem, teorianvändning och metodval i forskning.
Delkurs 4
Kvantitativ metod, 7,5 högskolepoäng
Delkursen behandlar kvantitativ forskningstradition och dess vetenskapsteoretiska perspektiv, genomförande av olika steg i forskningsprocessen från forskningsdesign och insamling av empiri till bearbetning och analys av data. Delkursen behandlar bivariat och multivariat analys med speciellt fokus på regressionsanalys. Den innefattar också användning av statistikprogrammet SPSS.
Delkursernas ordning kan komma att ändras.
Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier, grupparbeten, fältarbeten, laborationer och eget arbete.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Sociologi, grundkurs, 30 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Allmän referenslitteratur för hela kursen: Se universitetsbibliotekets ämnesguide för sociologi, http://www.oru.se/ub/Soka/Amnesguider/
På alla delkurser tillkommer i samband med undervisningen anvisat material om ca 100-150 sidor.
Litteratur markerad med * finns tillgänglig via Blackboard.