Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Sociologi, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng
Sociology, Intermediate Course, 30 Credits


Kurskod: SO004G Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Sociologi Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Sociologi
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2014-12-11 Senast ändrad: 2018-09-25
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2019 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs visar den studerande kunskap om
- centrala klassiska och moderna sociologiska och socialpsykologiska teorier,
- olika perspektiv på relationen individ-samhälle, handling-struktur och mikro-makro, och
- sociologiska och socialpsykologiska undersökningsmetoder.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs kan den studerande
- tillämpa centrala sociologiska och socialpsykologiska begrepp i analys av samhällsfenomen,
- genomföra en mindre empirisk undersökning, och
- muntligt och skriftligt diskutera olika teoretiska perspektiv och undersökningsmetoder.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- kritiskt värdera och förhålla sig till egna såväl som andras vetenskapliga arbeten inom sociologi och socialpsykologi.


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1
Sociologisk och socialpsykologisk teori, 7,5 högskolepoäng
I delkursen behandlas sociologisk och socialpsykologisk teori, med fokus på relationen mellan individ-samhälle, handling-struktur och mikro-makro. Under delkursen behandlas sociologiska och socialpsykologiska teorier om och perspektiv på samhällets organisering och samhällsförändring, bland annat behandlas teorier om socialt samspel och social kategorisering.

Delkurs 2
Globalisering, individualisering och risk, 7,5 högskolepoäng
Delkursen tar upp tre teman - globalisering, individualisering och risk - som är centrala i den moderna sociologiska teoribildningen. Delkursen tar även upp exempel på hur dessa teoretiska perspektiv har tillämpats inom olika forskningsområden.

Delkurs 3
Kvalitativ metod, 7,5 högskolepoäng
Delkursen behandlar kvalitativ forskningstradition och dess vetenskapsteoretiska perspektiv, genomförande av olika steg i forskningsprocessen från forskningsdesign och insamling av empiri till bearbetning och analys av data. Dessutom behandlas koppling mellan problem, teorianvändning och metodval i forskning.

Delkurs 4
Kvantitativ metod, 7,5 högskolepoäng
Delkursen behandlar kvantitativ forskningstradition och dess vetenskapsteoretiska perspektiv, genomförande av olika steg i forskningsprocessen från forskningsdesign och insamling av empiri till bearbetning och analys av data. Delkursen behandlar bivariat och multivariat analys med speciellt fokus på regressionsanalys. Den innefattar också användning av statistikprogrammet SPSS.

Delkursernas ordning kan komma att ändras.


Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier, grupparbeten, fältarbeten, laborationer och eget arbete.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Sociologisk och socialpsykologisk teori I, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0102)
Salstentamen. (Delkurs 1)
Sociologisk och socialpsykologisk teori II (Provkod: 0103)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier samt gruppövningar. (Delkurs 1)
Globalisering, individualisering och risk I, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0202)
Salstentamen. (Delkurs 2)
Globalisering, individualisering och risk II (Provkod: 0203)
Obligatoriskt moment i form av deltagande i seminarium. (Delkurs 2)
Kvalitativ metod I, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Salstentamen. (Delkurs 3)
Kvalitativ metod II (Provkod: 0301)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier. (Delkurs 3)
Kvantitativ metod I, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0403)
Salstentamen. (Delkurs 4)
Kvantitativ metod II (Provkod: 0404)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier samt laborationer. (Delkurs 4)

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Sociologisk och socialpsykologisk teori I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Sociologisk och socialpsykologisk teori II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Globalisering, individualisering och risk I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Globalisering, individualisering och risk II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Kvalitativ metod I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Kvalitativ metod II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Kvantitativ metod I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Kvantitativ metod II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).


Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Sociologi, grundkurs, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

deBeauvoir, Simone (1976)
"Inledning" ur Det andra könet
Stockholm: AWE/Gebers, *
Durkheim, Émile (1978)
"Vad är ett socialt faktum?" ur Sociologins metodregler
Göteborg: Korpen, *
Elias, Norbert & Scotson, John (2010) (2:a reviderade och utökade upplagan)
Etablerade och outsiders
Lund: Arkiv
Goffman, Erving (2014)
Jaget och maskerna. En studie i vardagslivets dramatik
Stockholm: Studentlitteratur
Layder, Derek (2005)
Understanding Social Theory
London: SAGE
Marx, Karl (1995)
"Bourgeoisi och proletariat" ur Människans frigörelse
Göteborg: Daidalos, *
Simmel, Georg (1981)
"Storstäderna och det andliga livet" ur Hur är samhället möjligt?
Göteborg: Korpen, *
Weber, Max (1978)
"Asketismen och kapitalismens anda" ur Den protestantiska etiken och kapitalismens anda
Uppsala: Argos, *

Delkurs 1: Referenslitteratur
Gottzén, Lucas & Lögdlund, Ulrik (2014)
Sociologins teoretiker
Malmö: Gleerup

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Giddens, Anthony (1999)
Modernitet och självidentitet. Självet och samhället i den senmoderna epoken
Göteborg: Daidalos
Jensen, Tommy & Tollefsen, Aina (2012)
Globalisering
Malmö: Liber
Lupton, Deborha (2013)
Risk, Key Ideas
London: Routledge, (valda delar)
Roman, Christine (2014)
"Children and Risk" i Families, Relationship & Societies 3(3): 443-457
Rosa, Hartmut (2013)
Acceleration, modernitet och identitet. Tre essäer
Göteborg: Daidalos
Roseneil, Sasha & Budgeon, Shelley (2004)
"Cultures of Intimacy and Care beyond the Family: Personal Life and Social Change in the Early 21st Century", i Current Sociology 52:135-159
Smart, Carol & Shipman, Beccy (2004)
"Visions in the monochrome: families, marriage and individualization thesis" i British Journal of Sociology 55(4): 491-509

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Bryman, Alan (2018)
Samhällsvetenskapliga metoder
Stockholm: Liber
Hjerm, Mikael, Lindgren, Simon & Nilsson, Marco (2014)
Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
Malmö: Gleerup, (2:a upplagan)

Delkurs 3: Referenslitteratur
Språkrådet (2008)
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber

Delkurs 4: Obligatorisk litteratur
Bryman, Alan (2018)
Samhällsvetenskapliga metoder
Stockholm: Liber
Edling, Christofer & Hedström, Peter (2003)
Kvantitativa metoder: Grundläggande analysmetoder för samhälls- och beteendevetare
Lund: Studentlitteratur

Delkurs 4: Referenslitteratur
Språkrådet (2008)
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Allmän referenslitteratur för hela kursen: Se universitetsbibliotekets ämnesguide för sociologi, http://www.oru.se/ub/Soka/Amnesguider/

På alla delkurser tillkommer i samband med undervisningen anvisat material om ca 100-150 sidor.

Litteratur markerad med * finns tillgänglig via Blackboard.


Se denna kursplan som PDF