Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2019 [Visa] |
![]() Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Personalarbete I, 22,5 högskolepoäng | |||
Personnel Work I, 22.5 Credits |
Kurskod: | SO011G | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Sociologi | Högskolepoäng: | 22,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Sociologi | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | GXX |
Inrättad: | 2016-06-21 | Senast ändrad: | 2017-03-28 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2017 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa grundläggande kunskaper om
- teoretiska och praktiska aspekter av förändringsarbete inom organisationer,
- hållbar utveckling och CSR (Corporate Social Responsibility),
- teorier och forskning inom arbetslivspsykologi, med fokus på hälsopsykologiska perspektiv på människors arbetsliv på individ- grupp och organisationsnivå, och
- personalekonomi och hur det tillämpas i personalarbete.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- kritiskt analysera fenomen och problem i organisationer och i skärningspunkten mellan individ, arbetsliv och samhälle,
- tillämpa delar av arbetslivspsykologi på grundläggande nivå, tillämpa personalekonomiska beräkningar i form av kalkyler och redovisning samt att kritiskt kunna bedöma innehållet i sådana beräkningar, och
- kommunicera muntligt och skriftligt inom relevanta områden.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- självständigt kunna värdera och reflektera över grundläggande förhållanden inom arbetsorganisation.
Kursen behandlar organisatoriska och individuella förutsättningar för hantering av dagens moderna arbetsvillkor där hållbarhetsperspektivets betydelse för en fungerande organisation introduceras. I denna kurs introduceras dessutom personal- och arbetslivsfrågor i sitt sammanhang i arbetsorganisationen, och behandlas i ett brett och tvärvetenskapligt perspektiv.
Delkurs 1
Personalekonomi och personalarbete 7,5 högskolepoäng
Delkursen ger en orientering om utgångspunkterna för personalekonomi och personalekonomiska beräkningar. En utgångspunkt som behandlas är företagets externa rapportering i form av årsredovisning och räkenskapsanalys och ekonomistyrning. Den andra utgångspunkten är företagets ekonomiska styrning och ekonomistyrverktyg såsom kalkylering, budgetering, ekonomisk ansvarsfördelning och internprissättning.
Delkurs 2
Arbetslivspsykologi, 7,5 högskolepoäng
Delkursen ger en orientering i arbetslivspsykologi och särskild vikt läggs på delar som är relevanta för personbedömningar vid rekrytering, arbetstillfredsställelse, samt ohälsa och stress i arbetslivet.
Delkurs 3
Organisation och ledarskap i förändring, 7,5 högskolepoäng
Delkursen behandlar organisation och ledarskapets roll i förändringsarbete på olika nivåer samt problematik som uppstår i samband med förändringsarbetet. Särskild vikt läggs på organisationers sociala och miljömässiga ansvar.
Delkursernas ordning kan komma att ändras.
Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier och grupparbeten. Web-baserade undervisningsmoment kan också förekomma.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl Godkänd på helkurs krävs betyget Väl Godkänd på minst 15 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande behörighet.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
I samtliga delkurser tillkommer litteratur om maximalt ca 150 sidor i samråd med lärare.
Om en senare upplaga av litteraturen än vad som anges ovan finns, gäller denna.