Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2018 [Visa] |
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Hållbar utveckling, 30 högskolepoäng | |||
Sustainable Development, 30 Credits |
Kurskod: | SO016G | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området Naturvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Sociologi | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Sociologi | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | GXX |
Inrättad: | 2017-06-20 | Senast ändrad: | 2017-09-26 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för grunderna i begreppet hållbar utveckling, inklusive dess historiska utveckling, grundläggande antaganden och centrala principer,
- redogöra för olika dimensioner och aspekter av hållbar utveckling, inklusive ekologiska, ekonomiska, sociala, politiska och pedagogiska,
- redogöra för relationen mellan lokala och globala aspekter på hållbar utveckling,
- redogöra för internationella, nationella och regionala mål för hållbar utveckling,
- redogöra för hur man arbetar på kommunal nivå, i företag och organisationer i olika delar av världen med frågor om hållbar utveckling, och
- redogöra för olika sätt att mäta naturresursförbrukning och miljöpåverkan.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kritiskt kunna
- analysera hur olika dimensioner och aspekter av hållbar utveckling kan förhålla sig till varandra, avseende synergier och konflikter,
- analysera dimensioner och aspekter av hållbar utveckling utifrån olika vetenskapliga discipliner, perspektiv och begrepp,
- granska mål för hållbar utveckling, och
- granska kommuners, företags och organisationers arbete för hållbar utveckling.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- granska och värdera olika verksamheter utifrån ett flerdimensionellt och tvärvetenskapligt perspektiv på hållbar utveckling,
- konstruktivt och kritiskt förhålla sig till olika debatter om hållbar utveckling,
- tillämpa ett etikperspektiv i anslutning till hållbar utveckling och därmed koppla till intra- och intergenerationell rättvisa samt människans relation till naturen och icke-mänskliga djur,
- värdera och kritiskt granska mål och strategier för att arbeta med hållbar utveckling samt olika sätta att mäta och utvärdera hållbarhet, och
- reflektera över sin egen livsstil ur ett hållbarhetsperspektiv.
Delkurs 1
Teoretiska utgångspunkter, 15 högskolepoäng
Under denna delkurs behandlas grunderna i begreppet hållbar utveckling, inklusive dess historik och centrala principer. Delkursen framhåller ett tvärvetenskapligt angreppsätt på hållbar utveckling och därför introduceras olika dimensioner och aspekter av hållbar utveckling med teorier, begrepp och perspektiv från flera olika discipliner. Den ekologiska dimensionen av hållbar utveckling analyseras utifrån begrepp som planetens gränser, resiliens och antropocen. Under delkursen diskuteras vidare hur hållbar utveckling blivit en fråga för aktörer inom både stat, marknad och civilsamhälle. Möjligheter såväl som begränsningar i att utforma reglering och policy (governance) för hållbar utveckling analyseras. Likaså analyseras ekonomiska perspektiv på hållbar utveckling, vilket inkluderar både makroperspektiv kring frågan om tillväxt och företagsekonomiska perspektiv på etik och ansvar. Till den ekonomiska dimensionen av hållbar utveckling hör också möjligheter och begränsningar kring ekonomisk värdering av miljöproblem samt möjligheter och risker kring ekonomiska styrmedel. Vidare behandlar delkursen aspekter som ofta diskuteras utifrån begreppet social hållbarhet, vilket inkluderar aspekter som etiska perspektiv, rättvisa, konflikter, social sammanhållning, deltagande, individualisering och globalisering. Pedagogiska perspektiv kring etik, lärande och didaktik för hållbar utveckling introduceras och under delkursen diskuteras möjligheter och begränsningar med olika miljöundervisningstraditioner innefattande faktabaserade, normerande och pluralistiska.
Delkurs 2
Mål och strategier för hållbar utveckling, 15 högskolepoäng
I denna delkurs ingår arbete med, och kritisk granskning av, mål för hållbar utveckling på nationell, europeisk och internationell nivå. Några svenska kommuner samt några kommuner från andra delar av världen studeras utifrån dessa mål. Metoder att mäta naturresursanvändning och miljöpåverkan samt indikatorer för att bedöma hållbarhet ingår. Värderingsfrågor tas upp utifrån hållbarhetsmål samt individens miljöpåverkan.
Delkursen inleds med ett avsnitt om
- kommunal planering: översiktsplaner, detaljplaner, andra planer som rör hållbar utveckling, och
- riksdagens miljökvalitetsmål, länsstyrelsernas utvärderingar, miljömålsberedningen, EUs mål, FNs Agenda 2030.
Delkursen innehåller också projektarbete där studenterna arbetar med och analyserar några svenska och utländska kommuner, företag eller frivilligorganisationer och deras planer, strategidokument eller redovisningar för hållbar utveckling.
Delkursen omfattar följande teman
- tidsgeografisk studie (dagsprogram och reflekterande dagbok) av det egna vardagslivet i hållbarhetsperspektiv,
- klimatberäkningar och klimatkompensation, och
- metoder att mäta naturresurser och miljöpåverkan.
Delkursernas ordning kan komma att ändras.
Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier, handledning, problembaserat lärande och workshops. Studenten kommer att möta föreläsare och seminarieledare från flera olika ämnen vid lärosätet och uppgifter utformas utifrån tvärvetenskapliga ambitioner.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande behörighet.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Delkurs 1: Artiklar på ytterligare ca 100 sidor tillkommer.
Delkurs 2: Mål- och strategidokument för kommuner, företag och organisationer väljs i samråd med handledare.