Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Hållbar utveckling, 30 högskolepoäng
Sustainable Development, 30 Credits


Kurskod: SO016G Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Naturvetenskapliga området
Huvudområde: Sociologi Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Sociologi
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2017-06-20 Senast ändrad: 2018-03-27
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna redogöra för
- grunderna i begreppet hållbar utveckling, inklusive dess historiska utveckling, grundläggande antaganden och centrala principer,
- olika dimensioner och aspekter av hållbar utveckling, inklusive ekologiska, ekonomiska, sociala, politiska och pedagogiska,
- relationen mellan lokala och globala aspekter på hållbar utveckling,
- internationella, nationella och regionala mål för hållbar utveckling,
- hur man arbetar på kommunal nivå, i företag och organisationer i olika delar av världen med frågor om hållbar utveckling, och
- olika sätt att mäta naturresursförbrukning och miljöpåverkan.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kritiskt kunna
- analysera hur olika dimensioner och aspekter av hållbar utveckling kan förhålla sig till varandra, avseende synergier och konflikter,
- analysera dimensioner och aspekter av hållbar utveckling utifrån olika vetenskapliga discipliner, perspektiv och begrepp,
- granska mål för hållbar utveckling, och
- granska kommuners, företags och organisationers arbete för hållbar utveckling.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- granska och värdera olika verksamheter utifrån ett flerdimensionellt och tvärvetenskapligt perspektiv på hållbar utveckling,
- konstruktivt och kritiskt förhålla sig till olika debatter om hållbar utveckling,
- tillämpa ett etikperspektiv i anslutning till hållbar utveckling och därmed koppla till intra- och intergenerationell rättvisa samt människans relation till naturen och icke-mänskliga djur,
- värdera och kritiskt granska mål och strategier för att arbeta med hållbar utveckling samt olika sätta att mäta och utvärdera hållbarhet, och
- reflektera över sin egen livsstil ur ett hållbarhetsperspektiv.


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1
Teoretiska utgångspunkter, 15 högskolepoäng
Under denna delkurs behandlas grunderna i begreppet hållbar utveckling, inklusive dess historik och centrala principer. Delkursen framhåller ett tvärvetenskapligt angreppsätt på hållbar utveckling och därför introduceras olika dimensioner och aspekter av hållbar utveckling med teorier, begrepp och perspektiv från flera olika discipliner. Den ekologiska dimensionen av hållbar utveckling analyseras utifrån begrepp som planetens gränser, resiliens och antropocen. Under delkursen diskuteras vidare hur hållbar utveckling blivit en fråga för aktörer inom både stat, marknad och civilsamhälle. Möjligheter såväl som begränsningar i att utforma reglering och policy (governance) för hållbar utveckling analyseras. Likaså analyseras ekonomiska perspektiv på hållbar utveckling, vilket inkluderar både makroperspektiv kring frågan om tillväxt och företagsekonomiska perspektiv på etik och ansvar. Till den ekonomiska dimensionen av hållbar utveckling hör också möjligheter och begränsningar kring ekonomisk värdering av miljöproblem samt möjligheter och risker kring ekonomiska styrmedel. Vidare behandlar delkursen aspekter som ofta diskuteras utifrån begreppet social hållbarhet, vilket inkluderar aspekter som etiska perspektiv, rättvisa, konflikter, social sammanhållning, deltagande, individualisering och globalisering. Pedagogiska perspektiv kring etik, lärande och didaktik för hållbar utveckling introduceras och under delkursen diskuteras möjligheter och begränsningar med olika miljöundervisningstraditioner innefattande faktabaserade, normerande och pluralistiska.

Delkurs 2
Mål och strategier för hållbar utveckling, 15 högskolepoäng
I denna delkurs ingår arbete med, och kritisk granskning av, mål för hållbar utveckling på nationell, europeisk och internationell nivå. Några svenska kommuner samt några kommuner från andra delar av världen studeras utifrån dessa mål. Metoder att mäta naturresursanvändning och miljöpåverkan samt indikatorer för att bedöma hållbarhet ingår. Värderingsfrågor tas upp utifrån hållbarhetsmål samt individens miljöpåverkan.
Delkursen inleds med ett avsnitt om
- kommunal planering: översiktsplaner, detaljplaner, andra planer som rör hållbar utveckling, och
- riksdagens miljökvalitetsmål, länsstyrelsernas utvärderingar, miljömålsberedningen, EUs mål, FNs Agenda 2030.
Delkursen innehåller också projektarbete där studenterna arbetar med och analyserar några svenska och utländska kommuner, företag eller frivilligorganisationer och deras planer, strategidokument eller redovisningar för hållbar utveckling.
Delkursen omfattar följande teman
- tidsgeografisk studie (dagsprogram och reflekterande dagbok) av det egna vardagslivet i hållbarhetsperspektiv,
- klimatberäkningar och klimatkompensation, och
- metoder att mäta naturresurser och miljöpåverkan.

Delkursernas ordning kan komma att ändras.


Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier, handledning, problembaserat lärande och workshops. Studenten kommer att möta föreläsare och seminarieledare från flera olika ämnen vid lärosätet och uppgifter utformas utifrån tvärvetenskapliga ambitioner.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Teoretiska utgångspunkter I, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Hemtentamen. (Delkurs 1)
Teoretiska utgångspunkter II, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0101)
Paper som inkluderar både samarbete i grupp och inviduellt arbete. (Delkurs 1)
Teoretiska utgångspunkter III (Provkod: 0102)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier. (Delkurs 1)
Mål och strategier för hållbar utveckling I, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Muntlig tentamen. (Delkurs 2)
Mål och strategier för hållbar utveckling II, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0201)
Författande och seminariebehandling av skriftlig projektrapport. (Delkurs 2)
Mål och strategier för hållbar utveckling III (Provkod: 0202)
Obligatoriska moment i form av deltagande i workshopuppgifter. (Delkurs 2)

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom två veckor efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Teoretiska utgångspunkter I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Teoretiska utgångspunkter II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Teoretiska utgångspunkter III
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Mål och strategier för hållbar utveckling I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Mål och strategier för hållbar utveckling II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Mål och strategier för hållbar utveckling III
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).


För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Agyeman, Julian & Evans, Bob (2004)
Just sustainability: the emerging discourse of environmental justice in Britain? The Geographical Journal. 170(2):155-164.
Baker, Susan (2015)
Sustainable Development
Routledge
Boström, Magnus (2012)
A Missing Pillar? Challenges in Theorizing and Practicing Social Sustainability. Sustainability: Science, Practice & Policy. 8(1)
Open access: https://sspp.proquest.com/a-missing-pillar-7fca3075aaf7#.hran149zd
Eklund, Klas (2015)
Tillväxt
Lund: Studentlitteratur
Folke, Carl (2006)
Resilience: The emergence of a perspective for social-ecological systems analyses. Global Environmental Change. 16(3):253-267
Frostenson, Magnus (2011)
Att förstå företagsetik
Malmö: Liber
Lidskog, Rolf & Waterton, Claire (2016)
Anthropocene - a cautious welcome from environmental sociology? Environmental Sociology. 1-12
http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/23251042.2016.1210841
Sandell, Klas, Öhman, Johan & Östman, Leif (2005)
Education for Sustainable Development: Nature, School and Democracy
Lund: Studentlitteratur
Seghezzo, Lucas (2009)
The five dimensions of sustainability. Environmental Politics. 18(4):539-556.
Steffen, Will, Richardson, Katherine & Rockström, Johan et al. (2015)
Planetary boundaries: Guiding human development on a changing planet. Science 347

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Naturvårdsverket (2010)
Den svenska konsumtionens globala miljöpåverkan
Naturvårdsverket, Stockholm
Naturvårdsverket (2015)
Styr med sikte på miljömålen. Naturvårdsverkets fördjupade utvärdering av miljömålen 2015. Rapport 6666
Naturvårdsverket, Stockholm
Sanne, Crister (2012)
Hur vi kan leva hållbart 2030 Naturvårdsverket, Rapport 6514
Naturvårdsverket, Stockholm
United Nations (2016)
Agenda 2030
Worldwatch Institute (2015)
The state of the world. Confronting hidden threats to sustainability
Island Press, Washington D.C


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Delkurs 1: Artiklar på ytterligare ca 100 sidor tillkommer.
Delkurs 2: Mål- och strategidokument för kommuner, företag och organisationer väljs i samråd med handledare.


Se denna kursplan som PDF