| Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
| Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2014 [Visa] |
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
| Socialpsykologi A, 30 högskolepoäng | |||
| Social Psychology, Basic Course, 30 Credits | |||
| Kurskod: | SO1102 | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
|---|---|---|---|
| Huvudområde: | Sociologi | Högskolepoäng: | 30 |
| Ämnesgrupp (SCB): | Sociologi | ||
| Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1N |
| Inrättad: | 2006-11-09 | Senast ändrad: | 2011-03-24 |
| Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2011 | Beslutad av: | Akademichef |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande
- kunna redogöra för grunddragen i socialpsykologins uppkomst och utveckling
- vara förtrogen med olika typer av interaktionsteorier
- vara orienterad i metod och vetenskapsteori
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för hur individens själv/identitet, handlingar, sociala relationer och samhällskontext påverkas av varandra
- redogöra för vilka sociala mekanismer som är verksamma i individens själv-/identitetsutveckling samt hur förutsättningarna för dem förändras över tid och mellan olika samhällstyper
- diskutera grundläggande förhållningssätt till hur individens själv/identitet konstrueras och förändras genom sociala relationer och i förhållande till moderna samhällsstrukturer
- förstå och problematisera till exempel teman som kön/genus, erkännande samt ungdoms- och subkulturer utifrån ett socialpsykologiskt perspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmåga att
- både muntligt och skriftligt kritiskt analysera och utvärdera fenomen och problem som befinner sig i skärningspunkten mellan individ och samhälle.
- förstå och förklara individuella problem och sjukdomsliknande tillstånd som är relaterade till destruktiva och begränsande sociala och samhälleliga förhållanden.
Delkurs 1
Introduktion, 6 högskolepoäng
Introduction, 6 higher education credits
Inom ramen för delkurs 1 ges en introduktion till socialpsykologins uppkomst och utveckling, olika interaktionsteorier samt vetenskapsteori. Kvantitativt respektive kvalitativt inriktad socialpsykologisk forskning, samt klassiska socialpsykologiska experiment avhandlas.
Delkurs 2
Socialpsykologisk teori, 8 högskolepoäng
Social Psychological Theory, 8 higher education credits
Inom ramen för delkurs 2 behandlas grundläggande socialpsykologiska perspektiv på själv-/identitetsutveckling i förhållande till dagens samhällsförändringar. Såväl kropp, känslor, och medvetande behandlas från ett socialt perspektiv.
Delkurs 3
Tematiska studier i socialpsykologi, 8 högskolepoäng
Thematic Studies in Social Psychology, 8 higher education credits
Inom ramen för delkurs 3 behandlas kön/genus, erkännande samt ungdoms- och subkulturer i relation till det moderna samhällets förändring.
Delkurs 4
Sociala patologier, 8 högskolepoäng
Social Pathologies, 8 higher education credits
Med anknytning till det moderna samhällets förändringar utreds inom ramen för delkurs 4 fenomen som självskador, incest, ångest och leda samt utseendefixering.
Undervisningen på samtliga delkurser består av föreläsningar, obligatoriska seminarier och gruppövningar.
Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska fullgöra momentet vid ett senare tillfälle.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande behörighet.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Betyg på hel kurs
För slutbetyget Väl Godkänd på hela kursen krävs betyget Väl Godkänd på minst 16 högskolepoäng
Examination:
Om inte tidpunkten för examinationen hålls beslutar examinator om åtgärder. Komplettering på tentamen skall vara inne en vecka efter att besked om betyg delgivits studenterna. Om tentamen underkänts efter komplettering gäller omtentamen.
Övergångsbestämmelser
.
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Allmän referenslitteratur för hela kursen: Se universitetsbibliotekets ämnesguide för sociologi, http://www.ub.oru.se/guider/sociologi
På delkurs 1, "Introduktion " tillkommer i samband med undervisningen anvisat material om ca 50 sidor.
På delkurs 2, "Socialpsykologisk teori" tillkommer i samband med undervisningen anvisat material om ca 100 sidor.
På delkurs 3, "Tematiska studier i socialpsykologi" tillkommer i samband med undervisningen anvisat material om ca 100 sidor.
På delkurs 4, "Sociala patologier" tillkommer i samband med undervisningen anvisat material om ca 100 sidor.