Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2014 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Socialpsykologi A, 30 högskolepoäng
Social Psychology, Basic Course, 30 Credits


Kurskod: SO1102 Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Sociologi Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Sociologi
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1N
Inrättad: 2006-11-09 Senast ändrad: 2011-03-24
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2011 Beslutad av: Akademichef


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande
- kunna redogöra för grunddragen i socialpsykologins uppkomst och utveckling
- vara förtrogen med olika typer av interaktionsteorier
- vara orienterad i metod och vetenskapsteori

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för hur individens själv/identitet, handlingar, sociala relationer och samhällskontext påverkas av varandra
- redogöra för vilka sociala mekanismer som är verksamma i individens själv-/identitetsutveckling samt hur förutsättningarna för dem förändras över tid och mellan olika samhällstyper
- diskutera grundläggande förhållningssätt till hur individens själv/identitet konstrueras och förändras genom sociala relationer och i förhållande till moderna samhällsstrukturer
- förstå och problematisera till exempel teman som kön/genus, erkännande samt ungdoms- och subkulturer utifrån ett socialpsykologiskt perspektiv


Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmåga att
- både muntligt och skriftligt kritiskt analysera och utvärdera fenomen och problem som befinner sig i skärningspunkten mellan individ och samhälle.
- förstå och förklara individuella problem och sjukdomsliknande tillstånd som är relaterade till destruktiva och begränsande sociala och samhälleliga förhållanden.


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1
Introduktion, 6 högskolepoäng
Introduction, 6 higher education credits
Inom ramen för delkurs 1 ges en introduktion till socialpsykologins uppkomst och utveckling, olika interaktionsteorier samt vetenskapsteori. Kvantitativt respektive kvalitativt inriktad socialpsykologisk forskning, samt klassiska socialpsykologiska experiment avhandlas.

Delkurs 2
Socialpsykologisk teori, 8 högskolepoäng
Social Psychological Theory, 8 higher education credits
Inom ramen för delkurs 2 behandlas grundläggande socialpsykologiska perspektiv på själv-/identitetsutveckling i förhållande till dagens samhällsförändringar. Såväl kropp, känslor, och medvetande behandlas från ett socialt perspektiv.

Delkurs 3
Tematiska studier i socialpsykologi, 8 högskolepoäng
Thematic Studies in Social Psychology, 8 higher education credits
Inom ramen för delkurs 3 behandlas kön/genus, erkännande samt ungdoms- och subkulturer i relation till det moderna samhällets förändring.

Delkurs 4
Sociala patologier, 8 högskolepoäng
Social Pathologies, 8 higher education credits
Med anknytning till det moderna samhällets förändringar utreds inom ramen för delkurs 4 fenomen som självskador, incest, ångest och leda samt utseendefixering.


Studieformer

Undervisningen på samtliga delkurser består av föreläsningar, obligatoriska seminarier och gruppövningar.
Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska fullgöra momentet vid ett senare tillfälle.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Introduktion, 6 högskolepoäng. (Provkod: 0501)
Salstentamen, seminarier och grupparbete
Socialpsykologisk teori, 8 högskolepoäng. (Provkod: 0600)
Salstentamen, seminarier och grupparbete
Tematiska studier i socialpsykologi, 8 högskolepoäng. (Provkod: 0700)
Hemtentamen, seminarier och grupparbete
Sociala patologier, 8 högskolepoäng. (Provkod: 0801)
Muntlig individuell examination i seminarieform. Komplettering sker som individuell hemtentamen

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Introduktion
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Socialpsykologisk teori
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Tematiska studier i socialpsykologi
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Sociala patologier
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Betyg på hel kurs
För slutbetyget Väl Godkänd på hela kursen krävs betyget Väl Godkänd på minst 16 högskolepoäng

Examination:
Om inte tidpunkten för examinationen hålls beslutar examinator om åtgärder. Komplettering på tentamen skall vara inne en vecka efter att besked om betyg delgivits studenterna. Om tentamen underkänts efter komplettering gäller omtentamen.


Övergångsbestämmelser

.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Asplund, Johan (1987)
Det sociala livets elementära former
Göteborg: Korpen, valda delar, del I samt III, cirka 100 sidor.
Heidegren, Carl-Göran & Wästerfors, David (2008)
Den interagerande människan.
Malmö: Gleerups, 235 sidor
Larsen, Ann Kristin (2009)
Metod helt enkelt. En introduktion till samhällsvetenskaplig metod.
Malmö: Gleerup, 128 sidor
Nilsson, Björn (2006)
Socialpsykologi. Uppkomst och utveckling.
Lund: Studentlitteratur, 165 sidor

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Bauman, Zygmunt (2008)
Konsumtionsliv.
Göteborg: Daidalos, 174 sidor
Engdahl, Emma (2009)
Konsten att vara sig själv.
Malmö: Liber, 175 sidor
Giddens, Anthony (1999)
Modernitet och självidentitet
Göteborg: Daidalos, 277 sidor
Goffman, Erving (2004)
Jaget och maskerna: en studie i vardagslivets dramatik
Stockholm: Norstedts akademiska förlag, 238 sidor

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Andersson, Hans (2008)
Spelets regler. Raggning & flirt på krogen.
Umeå: Borea, 298 sidor
Elvin-Nowak, Ylva & Thomsson, Heléne (2003)
Att göra kön. Om vårt våldsamma behov av att vara kvinnor och män
Stockholm: Bonnier, 269 sidor
Gardell, Jonas (2006)
En komikers uppväxt; Ett ufo gör entré.
Stockholm: Pan, 527 sidor
Heidegren, Carl-Göran (2009)
Erkännande
Malmö: Liber, 126 sidor
Lalander, Philip & Johansson, Thomas (2007)
Ungdomsgrupper i teori och praktik
Lund: Studentlitteratur, 271 sidor
Sernhede, Ove (2002)
Alienation is my nation: hiphop och unga mäns utanförskap i Det nya Sverige
Stockholm: Ordfront, 249 sidor
Weinstein, Deena (2000)
Heavy metal; the music and its culture.
Boulder, Colo: Da Capo Press, 352 sidor

Delkurs 4: Obligatorisk litteratur
Johannisson, Karin (2009)
Melankoliska rum: Om ångest, leda och sårbarhet i förfluten tid och nutid.
Stockholm: Bonnier, 297 sidor
Johansson, Thomas (2007)
Makeovermani: om Dr Phil, plastikkirurgi och illusionen om det perfekta jaget.
Stockholm: Natur & Kultur, 239 sidor
Pålsson, Berny (2005)
Vingklippt ängel
Stockholm: MånPocket, 270 sidor
Rathsman, Kerstin (2001)
Incest: att bo i en stulen kropp
Lund: Studentlitteratur, 288 sidor
Åkerman, Sofia (2004)
Zebraflickan
Västerås: Författarhuset, 271 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Allmän referenslitteratur för hela kursen: Se universitetsbibliotekets ämnesguide för sociologi, http://www.ub.oru.se/guider/sociologi

På delkurs 1, "Introduktion " tillkommer i samband med undervisningen anvisat material om ca 50 sidor.
På delkurs 2, "Socialpsykologisk teori" tillkommer i samband med undervisningen anvisat material om ca 100 sidor.
På delkurs 3, "Tematiska studier i socialpsykologi" tillkommer i samband med undervisningen anvisat material om ca 100 sidor.
På delkurs 4, "Sociala patologier" tillkommer i samband med undervisningen anvisat material om ca 100 sidor.


Se denna kursplan som PDF