Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
![]() Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Etnicitet och religion i det mångkulturella samhället, 30 högskolepoäng | |||
Ethnicity and Religion in the Multicultural Society, 30 Credits |
Kurskod: | SO1109 | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Sociologi | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Sociologi | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1N |
Inrättad: | 2006-11-09 | Senast ändrad: | 2011-09-28 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2012 | Beslutad av: | Akademichef |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskaper och förståelse
Den studerande ska efter genomgången kurs ha:
- elementär översikt över olika samhällsvetenskapliga perspektiv, begrepp och teorier om etnisk- och kulturell tillhörighet samt olika religioners plats och funktion och mångfald i samhället, olika inklusions- och exklusionsprocesser, rasism, samt nationalstaters funktionssätt och globaliseringsprocesser relaterade till denna mångfald.
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter genomgången kurs ha:
- förmåga att kunna analysera etnisk- och kulturell tillhörighet samt religion, kultur och mångfald i samhället, olika inklusions- och exklusionsprocesser, rasism, samt nationalstaters funktionssätt och globaliseringsprocesser relaterade till denna mångfald.
- förmåga att självständigt ta ställning till olika sociala och politiska fenomen utifrån olika teoretiska perspektiv på det mångkulturella samhället.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter genomgången kurs ha:
- förmåga att kunna anlägga ett självständigt och kritiskt perspektiv på olika teorier dels om det mångkulturella globaliserade samhället i en demokratisk kontext, dels om religioner.
- förmåga att muntligt och skriftligt både enskilt och i grupp kunna lösa och presentera övningsuppgifter på ett sakligt sätt.
Delkurs 1
Det mångkulturella samhället, globalisering och demokrati, 15 högskolepoäng
The Multicultural Society, Globalisation and Democracy, 15 higher education credits
I kursen behandlas betydelsen av etnisk och kulturell tillhörighet i mångkulturella samhällens framväxt och funktionssätt. Vidare behandlas migrationsströmmars och exilens orsaker och konsekvenser för individer och samhällen samt inkludering och exkludering av etniska minoriteter i ett demokratiskt samhällsliv.
Delkurs 2
Religionssociologi I, 10 högskolepoäng
The sociology of Religion I, 10 higher education credits
I kursen behandlas klassiska och moderna samhällsteorier, begrepp och teorier som religionssociologer använder för att förstå och förklara religionens plats och funktion i samhället och dess betydelse för individers meningsskapande och tillhörighet.
Delkurs 3
Religionssociologi II, , 5 högskolepoäng
The sociology of Religion II, 5 higher education credits
I kursen behandlas religionens sociala betydelse och funktion i dagens samhälle.
Undervisningen består av föreläsningar, obligatoriska seminarier, obligatoriska gruppövningar och självständigt arbete. Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska göra om momentet vid ett senare kurstillfälle.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande behörighet.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Betyg på hel kurs:
För slutbetyget Väl Godkänd på hela kursen krävs betyget Väl Godkänd på minst 20 högskolepoäng
Kursen får inte medtagas i examen tillsammans med Religionssociologi och/eller Det mångkulturella samhället, globalisering och demokrati.
Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.
Övergångsbestämmelser
.
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Allmän referenslitteratur för hela kursen: Gå till bibliotekets hemsida under rubriken informationssökning/ämnesguide/sociologi
På delkurs 1, Det mångkulturella samhället, globalisering och demokrati tillkommer i samband med undervisningen texter om sammanlagt cirka 100 sidor. (säljs av universitetet).
På delkurs 3, Religionssociologi II, tillkommer utöver angiven litteratur en bok som väljs i samråd med lärare.