Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Etnicitet och religion i det mångkulturella samhället, 30 högskolepoäng
Ethnicity and Religion in the Multicultural Society, 30 Credits


Kurskod: SO1109 Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Sociologi Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Sociologi
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1N
Inrättad: 2006-11-09 Senast ändrad: 2011-09-28
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2012 Beslutad av: Akademichef


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskaper och förståelse
Den studerande ska efter genomgången kurs ha:
- elementär översikt över olika samhällsvetenskapliga perspektiv, begrepp och teorier om etnisk- och kulturell tillhörighet samt olika religioners plats och funktion och mångfald i samhället, olika inklusions- och exklusionsprocesser, rasism, samt nationalstaters funktionssätt och globaliseringsprocesser relaterade till denna mångfald.

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter genomgången kurs ha:
- förmåga att kunna analysera etnisk- och kulturell tillhörighet samt religion, kultur och mångfald i samhället, olika inklusions- och exklusionsprocesser, rasism, samt nationalstaters funktionssätt och globaliseringsprocesser relaterade till denna mångfald.
- förmåga att självständigt ta ställning till olika sociala och politiska fenomen utifrån olika teoretiska perspektiv på det mångkulturella samhället.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter genomgången kurs ha:
- förmåga att kunna anlägga ett självständigt och kritiskt perspektiv på olika teorier dels om det mångkulturella globaliserade samhället i en demokratisk kontext, dels om religioner.
- förmåga att muntligt och skriftligt både enskilt och i grupp kunna lösa och presentera övningsuppgifter på ett sakligt sätt.


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1
Det mångkulturella samhället, globalisering och demokrati, 15 högskolepoäng
The Multicultural Society, Globalisation and Democracy, 15 higher education credits
I kursen behandlas betydelsen av etnisk och kulturell tillhörighet i mångkulturella samhällens framväxt och funktionssätt. Vidare behandlas migrationsströmmars och exilens orsaker och konsekvenser för individer och samhällen samt inkludering och exkludering av etniska minoriteter i ett demokratiskt samhällsliv.

Delkurs 2
Religionssociologi I, 10 högskolepoäng
The sociology of Religion I, 10 higher education credits
I kursen behandlas klassiska och moderna samhällsteorier, begrepp och teorier som religionssociologer använder för att förstå och förklara religionens plats och funktion i samhället och dess betydelse för individers meningsskapande och tillhörighet.

Delkurs 3
Religionssociologi II, , 5 högskolepoäng
The sociology of Religion II, 5 higher education credits
I kursen behandlas religionens sociala betydelse och funktion i dagens samhälle.


Studieformer

Undervisningen består av föreläsningar, obligatoriska seminarier, obligatoriska gruppövningar och självständigt arbete. Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska göra om momentet vid ett senare kurstillfälle.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Det mångkulturella samhället, globalisering och demokrati I, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Obligatoriskt deltagande i seminarier och grupparbete vilka examineras genom skriftlig och muntlig framställning.
Det mångkulturella samhället, globalisering och demokrati II, 10 högskolepoäng. (Provkod: 0500)
Författande av självständigt arbete.
Religionssociologi I, 10 högskolepoäng. (Provkod: 0700)
Salstentamen
Religionssociologi II, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0800)
Obligatoriskt deltagande i seminarier och grupparbete vilka examineras genom skriftlig och muntlig framställning.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Det mångkulturella samhället, globalisering och demokrati I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Det mångkulturella samhället, globalisering och demokrati II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Religionssociologi I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Religionssociologi II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Betyg på hel kurs:
För slutbetyget Väl Godkänd på hela kursen krävs betyget Väl Godkänd på minst 20 högskolepoäng
Kursen får inte medtagas i examen tillsammans med Religionssociologi och/eller Det mångkulturella samhället, globalisering och demokrati.

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.


Övergångsbestämmelser

.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Ahrne, Göran (2007)
Att se samhället
Malmö: Liber, 123 sidor.
De los Reyes, Paulina och Mulinari, Diana (2005)
Intersektionalitet.Kritiska reflektioner över (o)jämlikhetens landskap.
Malmö:Liber, 141 sidor, Valda delar
Eriksson, Catharina, Eriksson Baaz, Maria och Thörn, Håkan (1999)
Den postkoloniala paradoxen, rasismen och det mångkulturella samhället. En introduktion till postkolonial teori
Falun: Nya Doxa, 40 sidor, Ur boken: Globaliseringens kulturer. Den postkoloniala paradoxen, rasismen och det mångkulturella samhället.
Fanon, Franz (1997)
Svart hud, vita masker
Göteborg: Daidalos
Fraser, Nancy (2002)
"Nytt tänkande kring erkännande" i Linberg, Ingemar (red)(2002): Det slutna folkhemmet. Om etniska klyftor och blågul självbild
Stockholm: Agora, ca 15 sidor (säljs av universitetet).
Hall, Stuart (1999)
"Kulturell identitet och diaspora" i Catharina Eriksson, Maria Eriksson Baaz & Håkan Thörn (red.) Globaliseringens kulturer. Den postkoloniala paradoxen, rasismen och det mångkulturella samhället
Nora: Nya Doxa, s. 232-243. 12 s. (säljs av universitetet).
Hall, Stuart (1999)
"Rasism som ideologisk diskurs" i Häften för kritiska studier, nr. 3
8 s. (säljs av universitetet).
Lidskog, Rolf & Deniz, Fuat (2009)
Mångkulturalism - socialt fenomen och politisk utmaning.
Malmö: Liber, 192 sidor
Lykke, Nina (2003)
Intersektionalitet - ett användbart begrepp för genusforskningen
I Kvinnovetenskaplig tidskrift, nr 1, s.47-56.
Okin Moller, Susan (2002)
Mångkulturalism - kvinnor i kläm?
Göteborg: Daidalos, 156 sidor
Peterson, Abby & Hjerm Mikael (red) (2007)
Etnicitet- Perspektiv på samhället
Malmö: Gleerups, 272 sidor
Sassen, Saskia (2002)
Gäster och främlingar
Göteborg: Daidalos, ca. 245 sidor
Solomos, John & Back, Les (1999)
Theories of Race and Racism: A reader
New York: Routledge, Valda delar
Taylor, Charles (1995)
Det mångkulturella samhället och erkännandets politik
Göteborg: Daidalos, Valda delar.
Thörn, Håkan (2002)
Globaliseringens dimensioner. Nationalstat, världssamhälle, demokrati och sociala rörelser
Stockholm: Atlas, 263 sidor

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Andersson, Daniel och Sander, Åke (2009)
Det mångreligiösa Sverige. Ett landskap i förändring.
Lund: Studentlitteratur, 598 sidor (läses i urval, c:a 200 sidor). Läses även på dk 3.
Furseth, Inger och Repstad, Pål (2008)
Religionssociologi. En introduktion.
Malmö: Liber, 308 sidor

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Ahlin, Lars (2005)
Pilgrim, turist eller flykting? En studie av individuell religiös rörlighet i senmoderniteten.
Eslöv: Östlings bokförlag Symposion, 288 sidor
Heelas, Paul (2001)
Religions in the Modern World, s357-377.
The Spiritual Revolution: From Religion to Spirituality, i Woodhead, L, P Fletcher, H Kawanami & D Smith (eds), London: Routledge, 21 sidor [Tidskriftsartikel]
Larsson, Göran (red.) (2003)
Talande tro: ungdomar, religion och identitet.
Lund : Studentlitteratur, 239 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Allmän referenslitteratur för hela kursen: Gå till bibliotekets hemsida under rubriken informationssökning/ämnesguide/sociologi

På delkurs 1, Det mångkulturella samhället, globalisering och demokrati tillkommer i samband med undervisningen texter om sammanlagt cirka 100 sidor. (säljs av universitetet).
På delkurs 3, Religionssociologi II, tillkommer utöver angiven litteratur en bok som väljs i samråd med lärare.


Se denna kursplan som PDF