Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2013 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Sociologi och socialpsykologi B, 30 högskolepoäng
Sociology and Social Psychology, Intermediate Course, 30 Credits


Kurskod: SO1201 Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Sociologi Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Sociologi
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1E
Inrättad: 2006-11-09 Senast ändrad: 2012-03-27
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2012 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter genomgången kurs ha vetenskaplig kunskap om och förståelse för
- det västerländska moderna samhällets innebörd och historiska utveckling på mikro- och makronivå, och
- sociologiska och socialpsykologiska undersökningsmetoder.

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter genomgången kurs visa förmåga och färdighet att
- självständigt genomföra ett vetenskapligt arbete inom kursens ämnesområden, och
- skriftligt dokumentera och muntligt kommunicera ett självständigt genomfört vetenskapligt arbete inom kursens ämnesområden.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter genomgången kurs
- visa förmåga att kritiskt värdera och förhålla sig till egna såväl som andras vetenskapliga arbeten inom sociologi och socialpsykologi.


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1
Omvandlingar av det moderna samhället, 7,5 högskolepoäng (Transformations of Modern Society, 7,5 credits)
Delkursen behandlar enskilda människors och gruppers sociala liv och aktuella samhällsproblem, individers disciplinering och handlingsutrymme i relation till stabilitet i och omvandlingar av sociala institutioner i det moderna samhället samt olika former av inklusion och exklusion av klass, kön, etnicitet och sexualitet i sociala processer.

Delkurs 2
Valbar specialkurs. Studenterna väljer utifrån nedanstående delkurser:

Vårtermin
Delkurs 2.1
Familj och nära relationer, 7,5 högskolepoäng (Family and Intimate Relations, 7,5 credits)
Delkursen behandlar familjesociologins historia, från strukturfunktionalistiska teorier till samtida teorier om familjemönstrens förändring. Exempel ges på problematiseringar av olika familjesociologiska teorier, varvid särskild vikt läggs vid feministisk kritik. Centrala teman är familjebegreppet, olika familjerelationer samt samspelet mellan arbetsliv och familj.

Delkurs 2.2
Risksamhället - sociologiska perspektiv på dagens miljöproblem, 7,5 högskolepoäng (Risk Society - Sociological Perspective on Contemporary Environmental Problems, 7,5 credits)
Delkursen behandlar hur klassisk och modern sociologi analyserat miljöfrågans sociala och politiska karaktär. Stor vikt läggs vid dagens miljöproblem och risker, bland annat frågan om global klimatförändring. I delkursen diskuteras globaliseringens betydelse, nya former för styrning och reglering, samspelet mellan politik och vetenskap samt den förändrade syn på medborgarens och den enskilda individens roll.

Hösttermin
Delkurs 2.3
Kropp, kultur och konsumtion, 7,5 högskolepoäng (Bodies, Culture and Consumption, 7,5 credits)
Delkursen ger en kultursociologisk introduktion till vad det innebär att människor är kroppsliga varelser och till relationen mellan smak, kultur och livsstilar. Vad innebär det att det är genom kroppen vi möter vår omgivning, dvs. att en stor del av vår interaktion med andra är kroppslig? Vilken betydelse har hur vi för oss och hur vi klär oss, samt de livsstilar vi har för hur vi upplever varandra? Är livsstilar något vi själva skapar efter eget intresse eller påverkas vi av vår omgivning?

Delkurs 2.4
Stadens sociala liv, 7,5 högskolepoäng (The Social Life in the City, 7,5 credits)
Delkursen behandlar hur klassisk och nutida sociologi har sett på staden och stadslivets betydelse för formandet av relationer, identiteter och verksamheter. I delkursen behandlas både analyser på mikronivå om samspelet mellan främlingar i gatulivet och analyser av hur samhälleliga strukturer påverkar gruppers och individers livsvillkor i staden. Ett genomgående tema är förståelsen av stadslivet som präglat av närhet och distans, det vill säga av att människor lever fysiskt nära men att det sociala avståndet kan vara stort. Utifrån det behandlas urbansociologiska frågeställningar om främlingsskap och anonymitet, övervakning och frihet, samexistens av skilda livsstilar, segregation och integration. I delkursen tas även relationen mellan stadslivet, stadsrummen och identiteter upp genom olika perspektiv på staden som en arena där vi skapar, omskapar och förhandlar vår förståelse av varandra. Delkursen behandlar också hur globalisering påverkar lokala förhållanden i urbana samhällen.

Delkurs 3
Forsknings- och utredningspraktik, 15 högskolepoäng (Investigation and Research Practice, 15 credits)
Delkursen består av Vetenskapsteori och metod, 7 högskolepoäng och Självständigt arbete, 8 högskolepoäng.

I delen vetenskapsteori och metod behandlas:
- olika vetenskapsteoretiska perspektiv i relation till kvantitativ respektive kvalitativ forskningstradition,
- etiska frågor i forskning,
- koppling mellan problem, teorianvändning, empiri och metodval i forskning,
- upplägg av forsknings- och utredningsdesign med kvalitativ respektive kvantitativ inriktning,
- reliabilitet, validitet och generaliserbarhet i kvalitativ och kvantitativ forskning,
- genomförande av kvalitativa och kvantitativa metoder,
- analysförfarande av kvalitativ data med utgångspunkt i hermeneutik och adaptiv teori, och
- deskriptiv statistik och analysmetoder, t ex bi- och multivariat analys, tillämpning av olika typer av sambandsmått, samt kunskaper om användning av SPSS.

I delen självständigt arbete utför den studerande i grupp utifrån ovan förvärvade kunskaper ett självständigt forsknings- och utredningsarbete som presenteras muntligt och skriftligt. I arbetet ska den studerande genomföra en analys av en problemställning inom ramen för den valda specialkursens tema.


Studieformer

Delkurs 1: Omvandlingar av det moderna samhället
Undervisning består av föreläsningar och obligatoriska seminarier och obligatoriska grupparbeten. Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska göra om momentet vid ett senare kurstillfälle.

Delkurs 2.1-2.4: Valbar specialkurs
Undervisning består av föreläsningar, handledning och obligatoriska seminarier och obligatoriska grupparbeten. Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska göra om momentet vid ett senare kurstillfälle.

Delkurs 3: Forsknings- och utredningspraktik
Undervisning består av föreläsningar, handledning, seminarier, grupparbeten, laborationer, fältarbete och självständigt arbete. Obligatoriska moment: seminarier, grupparbeten, laborationer, fältarbete och självständigt arbete. Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska göra om momentet vid ett senare kurstillfälle.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Omvandlingar av det moderna samhället, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Hemtentamen.
Omvandlingar av det moderna samhället II (Provkod: 0101)
Seminarier samt grupparbeten.
Familj och nära relationer, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Hemtentamen.
Familj och nära relationer II (Provkod: 0201)
Seminarier samt grupparbeten.
Risksamhället-sociologiska perspektiv på dagens miljöproblem, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0900)
Hemtentamen.
Risksamhället II (Provkod: 0901)
Seminarier samt grupparbeten.
Kropp, kultur och konsumtion, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0750)
Hemtentamen.
Kropp, kultur och konsumtion II (Provkod: 0751)
Seminarier samt grupparbeten.
Stadens sociala liv, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0800)
Hemtentamen.
Stadens sociala liv II (Provkod: 0801)
Seminarier samt grupparbeten.
Vetenskapsteori och metod, 7 högskolepoäng. (Provkod: 0500)
Löpande examination i form av hemtentamen och grupparbeten.
Vetenskapsteori och metod II (Provkod: 0501)
Seminarier, grupparbeten, laborationer samt fältarbete.
Självständigt arbete, 8 högskolepoäng. (Provkod: 0600)
Genomförande av och skriftlig framställning av självständigt arbete. Det självständiga arbetet redovisas skriftligt i form av en rapport, som examineras i seminarieform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Omvandlingar av det moderna samhället
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Omvandlingar av det moderna samhället II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Familj och nära relationer
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Familj och nära relationer II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Risksamhället-sociologiska perspektiv på dagens miljöproblem
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Risksamhället II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Kropp, kultur och konsumtion
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Kropp, kultur och konsumtion II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Stadens sociala liv
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Stadens sociala liv II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Vetenskapsteori och metod
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Vetenskapsteori och metod II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Självständigt arbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Sociologi A, 30 högskolepoäng eller Socialpsykologi A, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Urval
För information om urval, se universitetets antagningsordning.

Betyg på hel kurs
För slutbetyget Väl Godkänd på hela kursen krävs betyget Väl Godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på kursen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom två veckor efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.


Övergångsbestämmelser

.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Beck, Ulrich (1998)
Risksamhället: på väg mot en annan modernitet
Göteborg: Daidalos, 398 sidor
Bourdieu, Pierre (1995)
"Socialt rum och symboliskt rum" i Praktiskt förnuft. Bidrag till en handlingsteori
Göteborg: Daidalos, s. 11-24. Säljs av Repro
Carleheden, Mikael (2007)
"Asketism, organisation och autenticitet: Om den strukturella omvandlingen av modern livsföring i väst" i Heidegren, Carleheden & Isenberg: Livsföring - ett sociologiskt grundbegrepp
Liber, s. 89-119. Säljs av Repro
Sennett, Richard (2007)
Den nya kapitalismens kultur.
Stockholm: Atlas, 200 sidor
Skeggs, Beverly (2005)
"The Making of Class and Gender through Visualizing Moral Subject Formation" Sociology 39 (5): 965-982
Nedladdningsbar från universitetsbibliotekets databas
Skeggs, Beverly (1999)
Att bli respektabel: konstruktioner av klass och kön
Göteborg: Daidalos, 287 sidor

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Bauman, Zygmunt (2003)
City of fears, city of hopes
London: Goldsmith's College, 38 sidor, http://www.goldsmiths.ac.uk/cucr/pdf/city.pdf, (Dk 2.4)
Berger, John (2009)
"Why Look at Animals (ca. 28 s.)
Essän finns tryckt i Berger, John (2009). Why Look at Animals? London: Penguin Books; i Berger, John (2009). About Looking. London: Bloomsbury; samt på svenska i Berger, John (1987). Konsten att se. Stockholm: Bromberg (Dk 2.2)
Bourdieu, Pierre (1991)
"Distinktionen" i Kultursociologiska texter
Stockholm: Brutus Östlings bokförlag, 17 sidor. Säljs av Repro. (Dk 2.3)
Bourdieu, Pierre (2004)
"The peasant and his body" i Ethnography 5 (4): 579-599
Nedladdningsbar från universitetets databas. (Dk 2.3)
Bäck-Wiklund, Margareta & Johansson, Thomas (red.) (2003)
Nätverksfamiljen
Stockholm: Natur och Kultur, 305 sidor (Dk 2.1)
Chris, Cynthia (2006)
Watching Wildlife
Minneapolis, MN; University of Minnesota Press, Läses 131 sidor: (s. ix-xxii), (kap. 1, s. 1-44) samt (kap. 4-conclusion, s. 122-210) (Dk 2.2)
Crossley, Nick (2006)
Reflexive Embodiment in Contemporary Society
Maidenhead: Open University Press, 159 sidor, finns som e-bok via universitetsbiblioteket. (Dk 2.3)
Elias, Norbert & Scotson, John L. (1999)
Etablerade och outsiders. En sociologisk studie om grannskapsproblem
Lund: Arkiv Förlag, 191 sidor. (Dk 2.4)
Hannigan, John 2006 (3:e utgåvan)
Environmental sociology
London: Routledge, 194 sidor. (Dk 2.2)
Jensen, Mette & Blok, Anders (2008)
Current Sociology
Pesticides in the Risk society. The wiew from Everyday Life, 56(5) s. 757-778, nedladdningsbar från universitetsbibliotekets tidskriftdatabas. (Dk 2.2)
Jerolmack, Colin (2008)
Social Problems
How Pigeons Became Rats: The Cultural- Spatial Logic of Problem Animals, 55(1): 72-94, Nedladdningsbar från universitetsbibliotekets tidskriftsdatabas. (Dk 2.2)
Johansson, Thomas och Sernhede, Ove (red) (2003)
Urbanitetens omvandlingar: kultur och identitet i den postindustriella staden
Göteborg: Daidalos, 234 sidor, (Dk 2.4)
Lidskog, Rolf & Sundqvist, Göran (2011)
Miljösociologi
Lund : Studentlitteratur, 182 sidor. (Dk 2.2)
Magnusson Turner, Lena (red) (2008, 2 bearb. uppl)
Den delade staden
Umeå: Boréa, 264 sidor, (Dk 2.4)
Merchant, Carolyn (1994)
"Introduktion : kvinnor och ekologi" samt "Maskinerna som strukturella modeller för västerländsk ontologi och kunskapsteori" i Naturens död : kvinnan, ekologin och den vetenskapliga revolutionen
Lund : Symposion, 16 sidor. (Dk 2.2)
Peterson, Richard A. (1996)
"Changing Highbrow Taste: From Snob to Omnivore" i American Sociological Review, vol 61, no 5.
8 sidor. E-tidskrift i universitetsbibliotekets databas. (Dk 2.3)
Roman, Christine (2004)
Familjen i det moderna: sociologiska sanningar och feministisk kritik
Lund: Liber, 160 sidor, (Dk 2.1)
Sassen, Saskia (2005)
"Strategiska representationer av kön: Globala städer och överlevnadskretsar"
i Fronesis nummer 18, 2005, 13 sidor, säljs av Repro. (Dk 2.4)
Sennett, Richard (red) (2005)
"Capitalism and the City: Globalization, Flexibility and Indifference" i Kazepov, Yuri (2005) Cities of Europe. Changing Contexts, Local Arrangements, and the Challenge to Urban Cohesion
Oxford: Blackwell, 14 sidor, säljs av Repro. (Dk 2.4)
Simmel, Georg (1903)
"Storstäderna och det andliga livet". I Simmel, Georg (1981) Hur är samhället möjligt? - och andra essäer
Göteborg: Korpen, 13 sidor, säljs av Repro. (Dk 2.4)
Smart, Carol (2007)
Personal Life: new directions in sociological thinking
Cambridge: Polity Press, 232 sidor, (Dk 2.1)
Wacquant, Loïc (2004)
Body & Soul - notebooks of an apprentice boxer
New York: Oxford University Press, 270 sidor. (Dk 2.3)
Wirth, Louis (red) (1938)
"Urbanism as way of life" i Lin, Jan och Mele, Christopher (2005) The Urban Sociology Reader
New York: Routledge, 10 sidor, säljs av Repro. (Dk 2.4)
Young, Iris Marion (2005)
"Throwing Like a Girl" i "On Female Body Experience - "Throwing Like a Girl" and Other Essays
New York: Oxford University Press, 19 sidor. Finns som e-bok via universitetsbiblioteket. (Dk 2.3)
Zukin, Sharon (red) (1996)
"Whose Culture? Whose city?" i LeGates, Richard T. och Stout, Frederic (2003) The City Reader
New York: Routledge, 11 sidor, säljs av Repro. (Dk 2.4)

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Bryman, Alan (2011)
Samhällsvetenskapliga metoder
Stockholm: Liber, läses valda delar ca 500 sidor
Djurfeldt m fl (2003)
Statistisk verktygslåda. Samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder.
Lund: Studentlitteratur, 508 sidor
Ödman, Per-Johan (2007)
Tolkning, förståelse, vetande: hermeneutik i teori och praktik.
Stockholm: Nordstedts akademiska förlag, 254 sidor

Delkurs 3: Referenslitteratur
Bjerstedt, Staffan (2007)
Hitta fakta - en guide till offentlig information.
Malmö: Liber
Gilje, Nils & Grimen, Harald (2007)
Samhällsvetenskapernas förutsättningar
Göteborg: Daidalos


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Allmän referenslitteratur för hela kursen: Se universitetsbibliotekets ämnesguide för sociologi, http://www.ub.oru.se/guider/sociologi

På delkurs 1 tillkommer i samband med undervisningen anvisat material om 200 sidor.
På delkurs 2.1 tillkommer ytterliggare texter sammanlagt om ca 150 sidor.
På delkurs 2.2 tillkommer litteratur inom området miljö- och risksociologi, ca 100 sidor.
På delkurs 2.3 kan ytterliggare material om 200 sidor tillkomma.
På delkurs 2.4 tillkommer ytterliggare litteratur om ca 200 sidor och väljs i samråd med läraren/handledaren.


Se denna kursplan som PDF