Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
![]() Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Sociologi och socialpsykologi C med inriktning mot organisation och arbetsliv, 30 högskolepoäng | |||
Sociology and Social Psychology, Organization and Working Life, Advanced Course, 30 Credits |
Kurskod: | SO1304 | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Sociologi | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Sociologi | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G2E |
Inrättad: | 2009-01-26 | Senast ändrad: | 2012-09-25 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2013 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- redogöra för och vara förtrogen med problemställningar formulerade från sociologiska utgångspunkter med hjälp av breddade och fördjupade kunskaper i sociologisk teori, metod och analys.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- ha fördjupade kunskaper i sociologisk teori och sociologins metodologiska problem, metoder och analystekniker,
- ha fördjupade kunskaper i moderna teorier om organisation och ledning (ledarskap; management),
- kritiskt tillämpa och integrera teorier och metoder, särskilt inom området organisation och ledning,
- kritiskt tillämpa och integrera sociologiska teorier och metoder, och
- självständigt genomföra sociologiska analyser av enskilda människors och gruppers sociala liv och aktuella samhällsproblem.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
- självständigt kunna kritiskt värdera och reflektera över grundläggande förhållanden inom sociologi och socialpsykologi, samt ha god förmåga till muntlig och skriftlig kommunikation och samarbete i grupp.
Kursen består av tre delkurser.
Delkurs 1
Uppsats, 15 högskolepoäng (Essay, 15 credits)
Uppsatsarbetet, som löper parallellt med delkurserna 2 och 3, genomförs som ett självständigt arbete under handledning och innebär analys av ett valt problemområde. Uppsatsen kan vara teoretisk eller ta formen av en empirisk undersökning med teoretisk förankring. Uppsatsarbetet utförs individuellt eller i grupp (max 2 personer). Informationssökning på biblioteket ingår.
Delkurs 2
Teori, 7,5 högskolepoäng (Theory, 7,5 credits)
Delkursen ger en fördjupning i valda delar av modern sociologisk teori och särskilt i moderna teorier om organisation och ledning (management). Teorier och modeller undersöks med avseende på funktion och struktur och i förhållande till empirin (praxis), däribland ledningsstrategier som har aktualitet i olika avseenden.
Delkurs 3
Metod, 7,5 högskolepoäng (Methods, 7,5 credits)
Delkursen behandlar relationen mellan teori och empiri, teorianvändning och forskningsdesign. Vidare behandlas metodologiska frågor i relation till sociologisk forskning. Kursen tar upp både kvalitativ och kvantitativ metod och analys. Det kvantitativa metodinslaget inkluderar datorbaserade övningar.
Delkurs 1
Undervisning består av handledning, obligatoriska seminarier och ett självständigt arbete. Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska göra om momentet vid ett senare kurstillfälle.
Delkurs 2
Undervisning består av föreläsningar, obligatoriska seminarier och obligatoriska grupparbeten. Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska göra om momentet vid ett senare kurstillfälle.
Delkurs 3
Undervisning består av föreläsningar, handledning, obligatoriska seminarier, laborationer och obligatoriska grupparbeten. Alla seminarier är obligatoriska. Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska göra om momentet vid ett senare kurstillfälle.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Sociologi och Socialpsykologi B med inriktning mot organisation och arbetsliv, 30 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl Godkänd på hel kurs krävs betyget Väl Godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.
Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.
Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom två veckor efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.
Övergångsbestämmelser
.
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Allmän referenslitteratur för hela kursen: Se universitetsbibliotekets ämnesguide för sociologi,
http://www.ub.oru.se/guider/sociologi
Delkurs 1: Litteratur med relevans för det valda området för uppsatsen väljs av studenten.
Delkurs 2: "Teori" tillkommer webb-resurser knutna till Kornberger, Clegg & Pitsis (2008).
Vidare kan tillkomma artiklar om max 150 sidor.
Delkurs 3: "Metod" tillkommer litteratur om max 100 sidor.