Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2015 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Sociologi B, 30 högskolepoäng
Sociology, Intermediate Course, 30 Credits


Kurskod: SO2022 Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Sociologi Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Sociologi
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2012-11-26 Senast ändrad: 2013-03-26
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2013 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs ha
- vetenskaplig kunskap om och förståelse för det västerländska moderna samhällets innebörd och historiska utveckling på mikro- och makronivå, och
- vetenskaplig kunskap om och förståelse för sociologiska och socialpsykologiska undersökningsmetoder.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- självständigt genomföra ett vetenskapligt arbete inom kursens ämnesområden, och
- skriftligt dokumentera och muntligt kommunicera ett självständigt genomfört vetenskapligt arbete inom kursens ämnesområden.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
- kritiskt värdera och förhålla sig till egna såväl som andras vetenskapliga arbeten inom sociologi och socialpsykologi.


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1
Omvandlingar av det moderna samhället, 7,5 högskolepoäng (Transformations of Modern Society, 7.5 credits)
Delkursen behandlar enskilda människors och gruppers sociala liv och aktuella samhällsproblem, individers disciplinering och handlingsutrymme i relation till stabilitet i och omvandlingar av sociala institutioner i det moderna samhället samt olika former av inklusion och exklusion av klass, kön, etnicitet och sexualitet i sociala processer.

Delkurs 2
Valbar specialkurs. Studenterna väljer utifrån nedanstående delkurser:

Hösttermin
Delkurs 2.1
Risksamhället - sociologiska perspektiv på dagens miljöproblem, 7,5 högskolepoäng (Risk Society - Sociological Perspective on Contemporary Environmental Problems, 7.5 credits)
Delkursen behandlar hur klassisk och modern sociologi analyserat miljöfrågans sociala och politiska karaktär. Stor vikt läggs vid dagens miljöproblem och risker, bland annat frågan om global klimatförändring. I delkursen diskuteras globaliseringens betydelse, nya former för styrning och reglering, samspelet mellan politik och vetenskap samt den förändrade syn på medborgarens och den enskilda individens roll.

Delkurs 2.2
Kropp, kultur och konsumtion, 7,5 högskolepoäng (Bodies, Culture and Consumption, 7.5 credits)
Delkursen ger en kultursociologisk introduktion till vad det innebär att människor är kroppsliga varelser och till relationen mellan smak, kultur och livsstilar. Vad innebär det att det är genom kroppen vi möter vår omgivning, dvs. att en stor del av vår interaktion med andra är kroppslig? Vilken betydelse har hur vi för oss och hur vi klär oss, samt de livsstilar vi har för hur vi upplever varandra? Är livsstilar något vi själva skapar efter eget intresse eller påverkas vi av vår omgivning?

Delkurs 3
Forsknings- och utredningspraktik, 15 högskolepoäng (Investigation and Research Practice, 15 credits)
Delkursen består av två delar:

I delen vetenskapsteori och metod behandlas
- olika vetenskapsteoretiska perspektiv i relation till kvantitativ respektive kvalitativ forskningstradition,
- etiska frågor i forskning,
- koppling mellan problem, teorianvändning, empiri och metodval i forskning,
- upplägg av forsknings- och utredningsdesign med kvalitativ respektive kvantitativ inriktning,
- reliabilitet, validitet och generaliserbarhet i kvalitativ och kvantitativ forskning,
- genomförande av kvantitativa och kvalitativa metoder från forskningsdesign och insamling av material (enkäter, intervjuer, fokusgruppsintervjuer mm.) till analys,
- analysförfarande av kvalitativ data med utgångspunkt i kvalitativa forskningstraditioner, t ex grundad teori, etnometodologi och diskursanalys, och
- deskriptiv statistik och analysmetoder, t ex bivariat analys, tillämpning av olika typer av sambandsmått, kunskaper om användning av SPSS samt sökning av statistiskt material.

I delen självständigt arbete utför den studerande i grupp utifrån ovan förvärvade kunskaper ett självständigt forsknings- och utredningsarbete som presenteras muntligt och skriftligt. I arbetet ska den studerande genomföra en analys av en problemställning inom ramen för den valda specialkursens tema.


Studieformer

Delkurs 1
Undervisning består av föreläsningar, seminarier och grupparbeten. Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska göra om momentet vid ett senare kurstillfälle.

Delkurs 2.1-2.2
Undervisning består av föreläsningar, handledning, seminarier och grupparbeten. Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska göra om momentet vid ett senare kurstillfälle.

Delkurs 3
Undervisning består av föreläsningar, handledning, seminarier, grupparbeten, laborationer, fältarbete och självständigt arbete. Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska göra om momentet vid ett senare kurstillfälle.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Omvandlingar av det moderna samhället I, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Hemtentamen. (Delkurs 1)
Omvandlingar av det moderna samhället II (Provkod: 0101)
Deltagande i seminarier samt grupparbeten. (Delkurs 2)
Risksamhället I, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Hemtentamen. (Delkurs 2.1)
Risksamhället II (Provkod: 0201)
Deltagande i seminarier samt grupparbeten. (Delkurs 2.1)
Kropp, kultur och konsumtion I, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0210)
Hemtentamen. (Delkurs 2.2)
Kropp, kultur och konsumtion II (Provkod: 0211)
Deltagande i seminarier samt grupparbeten. (Delkurs 2.2)
Vetenskapsteori och metod I, 7 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Salstentamen. (Delkurs 3)
Vetenskapsteori och metod II (Provkod: 0301)
Deltagande i seminarier, grupparbeten, laborationer samt fältarbete. (Delkurs 3)
Självständigt arbete, 8 högskolepoäng. (Provkod: 0302)
Genomförande av och skriftlig framställning av självständigt arbete. Det självständiga arbetet redovisas skriftligt i form av en rapport, som examineras i seminarieform. (Delkurs 3)

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Omvandlingar av det moderna samhället I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Omvandlingar av det moderna samhället II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Risksamhället I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Risksamhället II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Kropp, kultur och konsumtion I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Kropp, kultur och konsumtion II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Vetenskapsteori och metod I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Vetenskapsteori och metod II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Självständigt arbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Sociologi A, 30 högskolepoäng eller Socialpsykologi A, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl Godkänd på helkurs krävs betyget Väl Godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom två veckor efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.


Övergångsbestämmelser

.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Beck, Ulrich (1998)
Risksamhället: på väg mot en annan modernitet
Göteborg: Daidalos, 398 sidor
Bourdieu, Pierre (1995)
"Socialt rum och symboliskt rum" i Praktiskt förnuft. Bidrag till en handlingsteori
Göteborg: Daidalos, (s. 11-24 läses) *
Carleheden, Mikael (2007)
"Asketism, organisation och autenticitet: Om den strukturella omvandlingen av modern livsföring i väst" i Heidegren, Carleheden & Isenberg: Livsföring - ett sociologiskt grundbegrepp
Stockholm: Liber (s. 89-119 läses) *
Sennett, Richard (2007)
Den nya kapitalismens kultur
Stockholm: Atlas, 200 sidor
Skeggs, Beverly (2005)
"The Making of Class and Gender trough Visualizing Moral Subject Formation" Sociology 39 (5)
(s. 965-982 läses) nedladdningsbar från universitetsbibliotekets databas
Skeggs, Beverly (1999)
Att bli respektabel: konstruktioner av klass och kön
Göteborg: Daidalos, 287 sidor

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Berger, John (2009)
"Why Look at Animals"
Stockholm: Bromberg, essän finns tryckt i Berger, John (2009). Why look at Animals? London: Penguin Books; i Berger, John (2009). About Looking. London: Bloomsbury; samt på svenska i Berger, John (1987). Konsten att se. Stockholm: Bromberg (ca 28 sidor) (Delkurs 2.1)
Bourdieu, Pierre (1991)
"Distinktionen" i Kultursociologiska texter
Stockholm: Brutus Östlings bokförlag, 17 sidor * (Delkurs 2.2)
Bourdieu, Pierre (2004)
"The peasant and his body" i Ethnography 5 (4)
(s. 579-599 läses) Nedladdningsbar från universitetsbibliotekets databas (Delkurs 2.2)
Chris, Cynthia (2006)
Watching Wildlife
Minneapolis, MN; University of Minnesota Press, läses 131 sidor: (s. ix-xxii), (kap. 1, s. 1-44 läses) samt (kap. 4-conclusion, s. 122-210 läses) (Delkurs 2.1)
Crossley, Nick (2006)
Reflexive Embodiment in Contemporary Society
Maidenhead: Open University Press, 159 sidor, finns som e-bok via universitetsbiblioteket (Delkurs 2.2)
Hannigan, John (2006)
Environmental Sociology
London: Routledge, 194 sidor (Delkurs 2.1)
Jensen, Mette & Blok, Anders (2008)
Current Sociology
Pesticides in the Risk society. The wiew from Everyday Life, 56(5) (s. 757-778 läses) Nedladdningsbar från universitetsbibliotekets databas (Delkurs 2.1)
Jerolmack, Colin (2008)
Social Problems
How Pigeons Became Rats: The Cultural- Spatial Logic of Problem Animals 55 (1), (s. 72-94 läses) nedladdningsbar från universitetsbibliotekets databas (Delkurs 2.1)
Lidskog, Rolf & Sundqvist, Göran (2011)
Miljösociologi
Lund: Studentlitteratur, 182 sidor (Delkurs 2.1)
Merchant, Carolyn (1994)
"Introduktion: kvinnor och ekologi" samt " Maskinerna som strukturella modeller för västerländsk ontologi och kunskapsteori" I Naturens död: kvinnan, ekologin och den vetenskapliga revolutionen
Lund: Symposion, 16 sidor, (Delkurs 2.1)
Peterson, Richard A. (1996)
"Changing Highbrow Taste: From Snob to Omnivore" i American Sociological Review, vol 61, no 5.
Nedladdningsbar från universitetsbibliotekets databas (Delkurs 2.2)
Wacquant, Loïc (2004)
Body & Soul - notebooks of an apprentice boxer
New York: Oxford University Press, 270 sidor (Delkurs 2.2)
Young, Iris Marion (2005)
"Throwing Like a Girl" i "On Female Body Experience - "Throwing Like a Girl" and Other Essays
New York: Oxford University Press, 19 sidor, finns som e-bok via universitetsbiblioteket (Delkurs 2.2)

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Bryman, Alan (2011)
Samhällsvetenskapliga metoder
Stockholm: Liber, (valda delar ca 500 sidor läses)**
Djurfeldt m fl (2003)
Statistisk verktygslåda. Samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder
Lund: Studentlitteratur, (valda delar ca 300 sidor läses)**

Delkurs 3: Referenslitteratur
Bjerstedt, Staffan (2007)
Hitta fakta - en guide till offentlig information
Malmö: Liber
Gilje, Nils & Grimen, Harald (2007)
Samhällsvetenskapernas förutsättningar
Göteborg: Daidalos
Språkrådet (2008)
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Allmän referenslitteratur för hela kursen: Se universitetsbibliotekets ämnesguide för sociologi, http://www.ub.oru.se/guider/sociologi

Litteratur markerad med * säljs vid Repro, Långhuset.

På delkurs 1 tillkommer i samband med undervisningen anvisat material om 200 sidor.
På delkurs 2.1 tillkommer litteratur inom området miljö- och risksociologi, ca 100 sidor.
På delkurs 2.2 tillkommer ytterliggare material om 200 sidor.

Litteratur markerad med ** väljs i samråd med läraren.


Se denna kursplan som PDF