Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2015 [Visa] |
![]() Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Sociologi B, 30 högskolepoäng | |||
Sociology, Intermediate Course, 30 Credits |
Kurskod: | SO2022 | Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Sociologi | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Sociologi | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1F |
Inrättad: | 2012-11-26 | Senast ändrad: | 2013-03-26 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2013 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs ha
- vetenskaplig kunskap om och förståelse för det västerländska moderna samhällets innebörd och historiska utveckling på mikro- och makronivå, och
- vetenskaplig kunskap om och förståelse för sociologiska och socialpsykologiska undersökningsmetoder.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- självständigt genomföra ett vetenskapligt arbete inom kursens ämnesområden, och
- skriftligt dokumentera och muntligt kommunicera ett självständigt genomfört vetenskapligt arbete inom kursens ämnesområden.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
- kritiskt värdera och förhålla sig till egna såväl som andras vetenskapliga arbeten inom sociologi och socialpsykologi.
Delkurs 1
Omvandlingar av det moderna samhället, 7,5 högskolepoäng (Transformations of Modern Society, 7.5 credits)
Delkursen behandlar enskilda människors och gruppers sociala liv och aktuella samhällsproblem, individers disciplinering och handlingsutrymme i relation till stabilitet i och omvandlingar av sociala institutioner i det moderna samhället samt olika former av inklusion och exklusion av klass, kön, etnicitet och sexualitet i sociala processer.
Delkurs 2
Valbar specialkurs. Studenterna väljer utifrån nedanstående delkurser:
Hösttermin
Delkurs 2.1
Risksamhället - sociologiska perspektiv på dagens miljöproblem, 7,5 högskolepoäng (Risk Society - Sociological Perspective on Contemporary Environmental Problems, 7.5 credits)
Delkursen behandlar hur klassisk och modern sociologi analyserat miljöfrågans sociala och politiska karaktär. Stor vikt läggs vid dagens miljöproblem och risker, bland annat frågan om global klimatförändring. I delkursen diskuteras globaliseringens betydelse, nya former för styrning och reglering, samspelet mellan politik och vetenskap samt den förändrade syn på medborgarens och den enskilda individens roll.
Delkurs 2.2
Kropp, kultur och konsumtion, 7,5 högskolepoäng (Bodies, Culture and Consumption, 7.5 credits)
Delkursen ger en kultursociologisk introduktion till vad det innebär att människor är kroppsliga varelser och till relationen mellan smak, kultur och livsstilar. Vad innebär det att det är genom kroppen vi möter vår omgivning, dvs. att en stor del av vår interaktion med andra är kroppslig? Vilken betydelse har hur vi för oss och hur vi klär oss, samt de livsstilar vi har för hur vi upplever varandra? Är livsstilar något vi själva skapar efter eget intresse eller påverkas vi av vår omgivning?
Delkurs 3
Forsknings- och utredningspraktik, 15 högskolepoäng (Investigation and Research Practice, 15 credits)
Delkursen består av två delar:
I delen vetenskapsteori och metod behandlas
- olika vetenskapsteoretiska perspektiv i relation till kvantitativ respektive kvalitativ forskningstradition,
- etiska frågor i forskning,
- koppling mellan problem, teorianvändning, empiri och metodval i forskning,
- upplägg av forsknings- och utredningsdesign med kvalitativ respektive kvantitativ inriktning,
- reliabilitet, validitet och generaliserbarhet i kvalitativ och kvantitativ forskning,
- genomförande av kvantitativa och kvalitativa metoder från forskningsdesign och insamling av material (enkäter, intervjuer, fokusgruppsintervjuer mm.) till analys,
- analysförfarande av kvalitativ data med utgångspunkt i kvalitativa forskningstraditioner, t ex grundad teori, etnometodologi och diskursanalys, och
- deskriptiv statistik och analysmetoder, t ex bivariat analys, tillämpning av olika typer av sambandsmått, kunskaper om användning av SPSS samt sökning av statistiskt material.
I delen självständigt arbete utför den studerande i grupp utifrån ovan förvärvade kunskaper ett självständigt forsknings- och utredningsarbete som presenteras muntligt och skriftligt. I arbetet ska den studerande genomföra en analys av en problemställning inom ramen för den valda specialkursens tema.
Delkurs 1
Undervisning består av föreläsningar, seminarier och grupparbeten. Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska göra om momentet vid ett senare kurstillfälle.
Delkurs 2.1-2.2
Undervisning består av föreläsningar, handledning, seminarier och grupparbeten. Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska göra om momentet vid ett senare kurstillfälle.
Delkurs 3
Undervisning består av föreläsningar, handledning, seminarier, grupparbeten, laborationer, fältarbete och självständigt arbete. Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska göra om momentet vid ett senare kurstillfälle.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Sociologi A, 30 högskolepoäng eller Socialpsykologi A, 30 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl Godkänd på helkurs krävs betyget Väl Godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.
Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.
Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom två veckor efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.
Övergångsbestämmelser
.
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Allmän referenslitteratur för hela kursen: Se universitetsbibliotekets ämnesguide för sociologi, http://www.ub.oru.se/guider/sociologi
Litteratur markerad med * säljs vid Repro, Långhuset.
På delkurs 1 tillkommer i samband med undervisningen anvisat material om 200 sidor.
På delkurs 2.1 tillkommer litteratur inom området miljö- och risksociologi, ca 100 sidor.
På delkurs 2.2 tillkommer ytterliggare material om 200 sidor.
Litteratur markerad med ** väljs i samråd med läraren.